Hej Alla,

Har ni köpt en multimeter och testat uttaget.

Testade först alla fyra yttre hål mot det i mitten. Då uppmättes 230V i tre av hålen och 0V i ett av hålen. Jag mätte sedan mellan två av de yttre hålen och fick 400V. Vet inte om det relevant, men som jag förstår det har jag då 3-fas. Det låter även som att jag har det som krävs för spisen - tre 230V + nollan. Låter det rätt?

Mellan N och L1, N och L2 samt N och L3 ska det vara ca 230 V.
Mellan faserna L1-L2, L1-L3 och L2-L3 ska du ha ca 400 V.
Mellan jord (PE) och fas även där ca 230 V.
250px-Perilex_box_diagram.svg.png

Redigerat:
E etompau skrev:
Mellan N och L1, N och L2 samt N och L3 ska det vara ca 230 V.
Mellan faserna L1-L2, L1-L3 och L2-L3 ska du ha ca 400 V.
Mellan jord (PE) och fas även där ca 230 V.
[bild]
Verkar stämma?

• Handskriven tabell över elanslutningar med spänningsvärden i tre kolumner på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kopplat spisen enligt den markerade instruktionen i bruksanvisningen, med ett 5x1,5mm^2 sladdställ med perilex-stickkontakt. Kunde inte hitta ett 5x2,5mm^2 sladdställ, men har läst att man kan gå ner 1,0mm^2 i area så länge det råder god ventilation. Någon som har några synpunkter på denna koppling givet de förutsättningar som perilex-uttaget har (vilket klarlagts ovan)?

• Etikett för Perilexkontakt med sladd 5x1,5mm² och 1,3m längd hålls upp av en hand.
    Skapa konto
  • Instruktionsbild för installation av spis visande olika kopplingsscheman med rekommenderade kabelstorlekar.
    Skapa konto
  • Elektrisk koppling i en spis med 5x1,5mm² sladd och perilex-kontakt, etiketterade terminaler och färgkodade kablar.
    Skapa konto
P
dasBoot dasBoot skrev:
Har kopplat spisen enligt den markerade instruktionen i bruksanvisningen, med ett 5x1,5mm^2 sladdställ med perilex-stickkontakt. Kunde inte hitta ett 5x2,5mm^2 sladdställ, men har läst att man kan gå ner 1,0mm^2 i area så länge det råder god ventilation. Någon som har några synpunkter på denna koppling givet de förutsättningar som perilex-uttaget har (vilket klarlagts ovan)?
ser ut som om din spis kommer att fungera

Funkade! Tack för ovärderlig hjälp alla i tråden!

• Närbild av en blå ugnspanel med vred och digital display som visar 15:07.
    Skapa konto
P
dasBoot dasBoot skrev:
Funkade! Tack för ovärderlig hjälp alla i tråden!
den ser ut som en cylinda

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.