39 468 läst ·
98 svar
39k läst
98 svar
Inställning av pelletsbrännare
När du skriver att instälnningsmöjligheterna är primituva, vad betyder det? Vad kan man inte justera på denna som man kan på andra brännare?
Jag har bredbandslambda och Co-mätare för bilar. Tänkte även skruva in tempmätare i luckan i röret som går in till murstocken. Duger detta som instrument?
Om jag provar brännaren, vad ska jag ha för krav? Hur vet man om den är värd att använda eller ej?
Jag har bredbandslambda och Co-mätare för bilar. Tänkte även skruva in tempmätare i luckan i röret som går in till murstocken. Duger detta som instrument?
Om jag provar brännaren, vad ska jag ha för krav? Hur vet man om den är värd att använda eller ej?
Pellex 21 är ingen svår brännare att sköta, det största felet är brännarrören ,särskilt dom medfulingbusen skrev:När du skriver att instälnningsmöjligheterna är primituva, vad betyder det? Vad kan man inte justera på denna som man kan på andra brännare?
Jag har bredbandslambda och Co-mätare för bilar. Tänkte även skruva in tempmätare i luckan i röret som går in till murstocken. Duger detta som instrument?
Om jag provar brännaren, vad ska jag ha för krav? Hur vet man om den är värd att använda eller ej?
rostfritt,det är rät att inställningsmöjligheterna är primitiva,det är just det som är fördelen med denna typ av brännare,som jag nämnt tidigare gör instrument inte någon större nytta
man kan vid installation kolla värdena
Ok, men vilka inställningsmöjligheter finns? Peleltsmatning och till-luft?
Om jag gör som du skrev, alltså provar brännaren och jag lyckas få drygt 200 i rökgastemp samt en gul lång/trubbig låga. Vet jag då att den är ok eller behöver jag kolla något annat? (effektivitet?)
Om jag gör som du skrev, alltså provar brännaren och jag lyckas få drygt 200 i rökgastemp samt en gul lång/trubbig låga. Vet jag då att den är ok eller behöver jag kolla något annat? (effektivitet?)
Fick en fundering medan jag sov inatt: om jag installerar dragbegränsare, sabbar inte den mätvärden?
Behöver jag ha rökgastermometern innan denna så att tempen inte kyls av den tillsatta luften?
Känns också som att lambda värdet blir svårt att lita på om man skulle mäta O2
Behöver jag ha rökgastermometern innan denna så att tempen inte kyls av den tillsatta luften?
Känns också som att lambda värdet blir svårt att lita på om man skulle mäta O2
Rökgastermometern skall sitta före dragbegränsaren
Pelex 21 kan du ställa matning o luft ,mig veterligt inget mer
i en trång o kort panna är det viktigt att brännarröret inte går för långt in,man får använda distans
Pelex 21 kan du ställa matning o luft ,mig veterligt inget mer
i en trång o kort panna är det viktigt att brännarröret inte går för långt in,man får använda distans
Ok, det var ett supebra tips angående distans för att få ut brännarrör. Finns det ngt riktmärke för hur långt in röret ska vara?
Har du något mer tips på hur jag ska få in dragbegränsare och samtidigt ha möjlighet att mäta på rökgaserna? Eller måste jag försöka mäta med dragbegränsare stängd?

Har du något mer tips på hur jag ska få in dragbegränsare och samtidigt ha möjlighet att mäta på rökgaserna? Eller måste jag försöka mäta med dragbegränsare stängd?

Nu vet jag inte hur denna panna ser ut inuti brännkammaren,men slår lågan direkt mot vattenmantel
bör den inte sticka in mer än ca 5 cm
Motdragsluckan går att sätta i sotluckan,sen ett hål i rökröret att sticka i termometern (Nära väggen )
bör den inte sticka in mer än ca 5 cm
Motdragsluckan går att sätta i sotluckan,sen ett hål i rökröret att sticka i termometern (Nära väggen )
Ok, men då kommer väl luften som tillsätts via dragbegränsaren att sänka temperaturen som termometern visar? Eller är rökröret det rör innan sotluckan/90 böjen?
Luckan i 45 gr den med vingmuttrarna där kan man sätta dragbegränsaren när tempmätaren sitter efter
DB så får man den rökgastemp som går ut i skorstenen
det sägs att i en skorsten av tegel skall det vara 80 Gr en meter ner,elda upp med tempen o kolla
det finns även en värde på hur mycket det sjunker på varje meter men det har jag ej i hudet
DB så får man den rökgastemp som går ut i skorstenen
det sägs att i en skorsten av tegel skall det vara 80 Gr en meter ner,elda upp med tempen o kolla
det finns även en värde på hur mycket det sjunker på varje meter men det har jag ej i hudet
Kör med en px21 i en trång oljeelpanna,funkar klockrent har hängt mycke på pelletsforumet finns mycket om hur du ska ställa in brännaren där.Min distansstos är 80mm tror det ska finnas info på ariterms hemsida hur lång distans man ska ha.
Kör min brännare på cirkus 12-13 kW med en verkningsgrad på c:a 75% det får man vara nöjd med
Kör min brännare på cirkus 12-13 kW med en verkningsgrad på c:a 75% det får man vara nöjd med
Elkludde: Ok, ska försöka få in tempmätning innan DB och sen även mäta temp 1 meter ned i skorsten.
Mattzon: Tackar, kul att höra. Jag har sökt men inte funnit en enkel beskrivning på hur man räknar verkningsgrad. Vet du hur man gör eller vart det finns beskrivet?
Hittade detta i en maunual på ariterms hemsida:
Avståndet mellan brännarrörets överkant
och taket i eldstaden måste vara minst 50
mm.
Det bör vara minst 200 mm mellan bränna
rens framkant och bakre delen av eldsta
den. Dett a regleras med den med le ve re
ra de dockningsfl änsen. Mi ni mi mått till
eld sta dens bott en är be ro en de på pannans
kon struk tion, men ge ne rellt kan sägas att
det skall fi nnas plats för den mängd aska
som bildas under minst en veckas vin ter -
eld ning. Tänk på att större delen av as kan
ham nar längst inne i eldstaden.
Mattzon: Tackar, kul att höra. Jag har sökt men inte funnit en enkel beskrivning på hur man räknar verkningsgrad. Vet du hur man gör eller vart det finns beskrivet?
Hittade detta i en maunual på ariterms hemsida:
Avståndet mellan brännarrörets överkant
och taket i eldstaden måste vara minst 50
mm.
Det bör vara minst 200 mm mellan bränna
rens framkant och bakre delen av eldsta
den. Dett a regleras med den med le ve re
ra de dockningsfl änsen. Mi ni mi mått till
eld sta dens bott en är be ro en de på pannans
kon struk tion, men ge ne rellt kan sägas att
det skall fi nnas plats för den mängd aska
som bildas under minst en veckas vin ter -
eld ning. Tänk på att större delen av as kan
ham nar längst inne i eldstaden.
Redigerat:
Nu har jag varit och hämtat ett litet kit och börjat kika på installation. Den gamla matarslangen var sprucken så jag köpte en ny (1meter för 200sek).
Kom gärna med tips och rättelser.

Jag har tagit ur den gamla oljebrännaren ur pannan och eldstaden är större än jag trott. 300mm i diameter och 500mm djup. Yttre brännarröret är 160mm och 200mm långt så jag har över 300mm in till inre väggen och 70mm till botten och toppen om jag monterar brännaren i mitten på min gamla lucka. Är detta en sk "trång panna"?

Jag ska försöka fixa till större hål i min gamla lucka imorgon, centrerad, och köpa högtempsilikon för att täta mellan luckan och adapterflänsen.

Jag fick med en dragregulator (Togex25) som jag tänkt montera i lutning

Det satt en packning under den luckan som jag nu monterat dragluckan på. Jag har tänkt skära upp den i mitten och återanvända den.

Kom gärna med tips och rättelser.

Jag har tagit ur den gamla oljebrännaren ur pannan och eldstaden är större än jag trott. 300mm i diameter och 500mm djup. Yttre brännarröret är 160mm och 200mm långt så jag har över 300mm in till inre väggen och 70mm till botten och toppen om jag monterar brännaren i mitten på min gamla lucka. Är detta en sk "trång panna"?

Jag ska försöka fixa till större hål i min gamla lucka imorgon, centrerad, och köpa högtempsilikon för att täta mellan luckan och adapterflänsen.

Jag fick med en dragregulator (Togex25) som jag tänkt montera i lutning

Det satt en packning under den luckan som jag nu monterat dragluckan på. Jag har tänkt skära upp den i mitten och återanvända den.

Redigerat:
Här kan du få lite kött på benen,genom att läsa lite trådar.
http://www.pellets.info/viewforum.php?f=13
http://www.pellets.info/viewforum.php?f=13
Nu har den antagligen fungerat bra hos din kompis.
Men iaf några tips.
Kolla att tändelementet sitter centrerat i hålet. Du ser det genom att lysa in och kolla in framifrån brännaren.
Du får säkrare och snabba starter.
Själva justeringen kan du göra genom att ta loss hållaren inne i brännaren, du måste då ta bort röret. Lite "jobbigt" men värt besväret.
Också fundera på om du ska köra högfart hela tiden den kan bli enklare att justera in. Den kör annars på halvfart de sista sju graderna.
För min del så körde de tidigare på 20kw för att den skulle orka med (rimligt) för att få upp temperaturen de sista graderna på halvfart.
Nu är den inställd på ung 13kw och kör högfart hela vägen.
När du justerar in brännaren, väg hur mycket pellets den matar på 6 minuter. 250gr torde bli 12kw.
Vikt * 10 * 4.8 = effekten.
Justera sedan in fläkten med hjälp av dina instrument.
Sent from my ST18i using Tapatalk
Men iaf några tips.
Kolla att tändelementet sitter centrerat i hålet. Du ser det genom att lysa in och kolla in framifrån brännaren.
Du får säkrare och snabba starter.
Själva justeringen kan du göra genom att ta loss hållaren inne i brännaren, du måste då ta bort röret. Lite "jobbigt" men värt besväret.
Också fundera på om du ska köra högfart hela tiden den kan bli enklare att justera in. Den kör annars på halvfart de sista sju graderna.
För min del så körde de tidigare på 20kw för att den skulle orka med (rimligt) för att få upp temperaturen de sista graderna på halvfart.
Nu är den inställd på ung 13kw och kör högfart hela vägen.
När du justerar in brännaren, väg hur mycket pellets den matar på 6 minuter. 250gr torde bli 12kw.
Vikt * 10 * 4.8 = effekten.
Justera sedan in fläkten med hjälp av dina instrument.
Sent from my ST18i using Tapatalk
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
De länkarna ska läsas, tackar!
Jag ska kolla så tändelementets placering, med centrerat menar du i x-axelns riktning eller både horisontellt och vertikalt?
Vad är det som ändras när brännaren går från helfart till halvfart? Fläkthastighet?
Jag ska kolla så tändelementets placering, med centrerat menar du i x-axelns riktning eller både horisontellt och vertikalt?
Vad är det som ändras när brännaren går från helfart till halvfart? Fläkthastighet?