Lugn å fin nu...ofta har man inte en aning om fasföljden, egentligen, vad som är R S T L1 L2 L3, man märker bara om det går rätt eller fel...

Mmmm... fasföljden vet man ju om man kopplar in en motor och kollar åt vilket håll den snurrar. Eller också lyxar man lite och har man en fasföljdsmätare. Det man däremot inte kan veta är vad som absolut är L1, L2 och L3 eller R,S eller T. Vilken tamp som är L1 eller R är upp till den som märker upp kablarna om man inte följer hela vägen till kraftverket! ;)

Om du inte redan har förstått så har fasföljden bara betydelse vid trefas motordrift och för att vara säker på att motorn roterar åt rätt håll provkör man alltid innan den sätts i bruk. Det är inte helt säkert att den är rätt kopplad. Så vart man lägger faserna i ett perelexuttag är NORMALT en icke fråga. Och jag tror fortfarande att dina elementära kunskaper är i klenaste laget.
Och om ett inlägg avgör vad du tror om mig, säger det väl även lite om dig

Hmm.. jag står och skall byta kök med då nya vitvaror. Idag har jag en gammal spis på 400V. Funderar nu om jag skall för enkelhetens skull skall köra samma eller som frun vill en häll + separat ugn. Jag vill inte behöva öppna väggar och dra nya VP rör från centralen.
Så.. om jag skall ha häll och ugn är det förmodligen 2*16 A + 1*16 A. Det gör att jag måste byta ut 1,5 mm kablarna till 2,5 mm.
VP-röret som är framdraget är det gamla 15 mm. Inte som dagens 16 mm. Klarar man få i 5 st 2,5 mm kablar i ett 15 rör!?

Röret skall vara 20mm. Annars så spelar det ingen roll med 15 eller 16mm.

hempularen skrev:
Röret skall vara 20mm. Annars så spelar det ingen roll med 15 eller 16mm.
Vad är det som inte spelar nån roll? ;)

Att röret måste var 20mm är inget krav utan en rekommendation för att det ska gå enkelt att dra i och ur kabeln. Men jag tvivlar på att det blir enkelt att få in 5 st 2,5:or i ett 15mm-rör utan kraftiga problem.

Med "spelar roll" syftade jag på att man inte behöver bekymra sig om att man har gamla VP rör som är 15mm istället för 16 som idag.

Sedan är jag lite osäker på om "regeln" om 20mm bara är en rekomendation för att praktiskt kunna få in trådarna. Det har figurerat tråda här där även behöriga hävdat att det handlar om strömtätheten, dvs med ett för klent rör får du totalt för mycket ström i röret. Rörets förmåga att kyla ledarna är då inte tillräcklig.

Men som sagt jag är osäker på om det är en regel eller rekomendation, i praktiken är det väl näst intill omöjligt att få in 5 st 2,5 or i ett 16 rör.

hempularen skrev:
Med "spelar roll" syftade jag på att man inte behöver bekymra sig om att man har gamla VP rör som är 15mm istället för 16 som idag.

Sedan är jag lite osäker på om "regeln" om 20mm bara är en rekomendation för att praktiskt kunna få in trådarna. Det har figurerat tråda här där även behöriga hävdat att det handlar om strömtätheten, dvs med ett för klent rör får du totalt för mycket ström i röret. Rörets förmåga att kyla ledarna är då inte tillräcklig.

Men som sagt jag är osäker på om det är en regel eller rekomendation, i praktiken är det väl näst intill omöjligt att få in 5 st 2,5 or i ett 16 rör.
OK, då är jag med! :)

Liten ledtråd btrf 16 vs 20mm. 16 är enligt rekommendationen ok för 4 ledare, 3 faser + jord. Dra 11kW i en trefas elpanna eller lägg till en nolla och dra 11kW i tre enfaslaster. Skillnaden i värmeutveckling lär var noll och ingen. Kylningen kanske tom blir bättre med 5 ledare då sannolikheten att ledarna ligger an mot röret och kyls bättre är större! Rätt eller fel?

Men som sagt... det blir trångt! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.