macen skrev:
Normalt använder du två faser och nollan för hällen. Nollan behövs för att hällen internt har sin data komunikation via fas och nolla. Dvs. 230V. Medan plattan oavset iduktion eller ej går på fas till fas. Dvs 400V.
Den tredje fasen och nolla avänder du till ungnen...

(klart, de flästa hällar går att bygla så det körs mrd endast 230V men varför... den blir bara slö)
De där stämmer på gamla spisar där plattorna oftast var 400V. I nya hällar däremot är oftast allting 230V. Varje platta 230V som man sedan kan fördela på olika faser... Detta för att hällen ska gå att koppla in på EN-fasanläggningar!

Hällen kommer alltså mest troligt inte att "bli slö" om den inkopplas på 230V en-fas.. däremot kommer du få en jävulsk snedbelastning och en av huvudsäkringarna kommer garanterat flyga nästan direkt (vid 16A).

• Gilla
Sonnysurfer
  • Laddar…
Eh, jaha. Det vore då bra om man kunde koppla in hällen på två st EN-fas uttag. Fördelade på två olika faser.
Alltsomallt skulle det vara tre st EN-fas uttag fördelade på tre faser?

Ehrm.. Koppla in hällen på två enfasuttag? Sätt en anslutningsdosa och sedan en 4ledare till hällen.. alternativt ett spisuttag och stickpropp till den.

Till ugnen går det bra med ett vanligt uttag. eller ansluta den fast i samma dosa.

hassea skrev:
Eh, jaha. Det vore då bra om man kunde koppla in hällen på två st EN-fas uttag. Fördelade på två olika faser.
Alltsomallt skulle det vara tre st EN-fas uttag fördelade på tre faser?
Tänk!

Att göra så är ungefär som att tillverka en skarvsladd med stickpropp i båda ändarna. Dvs. när du sätter i den ena kontakten så blir stiften i den andra strömförande. Fullkomligt livsfaligt.

Finns säkert dom som kopplat in sin häll så.. man har ju sett värre saker! Men de hör ju till en annan tråd :)

Naturligtvis menade jag inte så... Hur fick du det till att jag menade så?
Fick hem grejerna igår och ser nu hur det ska kopplas.
Hällen ska ha en helt vanlig stickpropp. Ugnen likaså. Jag drar helt enkelt två st. kablar, från två olika faser, till resp. uttag.
Enklare kan det inte bli.
Då får jag dessutom en ledig fas att nyttja till annat. :)

Lycka till! (Säkringen kommer garanterat att flyga så fort du slår på mer än en platta)

Hoppas att du har fel. Hällen är kopplad för en-fas från fabrik. Jag kan naturligtvis koppla på andra sätt. Kanske är det ändå att föredra?
Som du tidigare skrev:
"Sätt en anslutningsdosa och sedan en 4ledare till hällen.. alternativt ett spisuttag och stickpropp till den."

Redigerat:
Vid 1-faskoppling och 16A att tillgå får man ju ut 3680W vilket borde räcka till 2 plattor på full effekt.

Vi har en Bosch-häll, keramik som bara går på en fas 16A. Inga problem att köra igång alla plattor på fullt på den. Hällen reglerar själv så att maxeffekten inte överskrids.

Ja, jag tycker det verkar bra knepigt att det inte skulle gå om de skriver så på deras hemsida. Jag ska konsultera en elektriker som kanske kan klargöra en del frågor.
Jag är tacksam för alla svar på mina frågor ang. detta. De andra kommentarerna, som inte tillför något eller på något sätt kan hjälpa mej (eller alla andra som läser detta), betackar jag mej för. Det finns andra forum för er.:mad:

Ok.. kanske är induktionshällar som kräver mer effekt? Eller ska inte induktion vara MER effektivt? Kanske mycket olika från häll till häll också. Sist jag kopplade in en häll på 1fas (var induktion) så stod det att den skulle kräva 11,5kW eller nåt sånt. De gick iaf inte att koppla den på 20A säkring (vad de som fanns tillgängligt) då gick säkringen efter en stund då dom använde flera plattor.. Detta kanske var nån super-turbo häll eller?

• Gilla
Steve Andreasson
  • Laddar…
Vid 1-faskoppling och 16A att tillgå får man ju ut 3680W vilket borde räcka till 2 plattor på full effekt.
På våran elektrolux häll har varje platta en effekt på 3400W vilket sammanlagt borde kräva 13.6kW
hällen begränsar därför effektuttaget till anslutningseffekten som enligt typskylten är 7.4kW.
Anslutningen kräver 2x16A alternativt 1x32A säkring.

Peter2400 skrev:
På våran elektrolux häll har varje platta en effekt på 3400W vilket sammanlagt borde kräva 13.6kW
hällen begränsar därför effektuttaget till anslutningseffekten som enligt typskylten är 7.4kW.
Anslutningen kräver 2x16A alternativt 1x32A säkring.
3,4kw :eek: Jag jämförde med min gamla stenålders-spis med 1,85kW på stora plattan.

Så här står det på Ikeas hemsida:
1x2200W induktionszon med booster; 3000W.
1x1800W induktionszon med booster; 2200W.
1x1800W induktionszon.
1x1200W induktionszon.

Spänning: 230V
Länk: http://http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30147618

Så det kanske krävs mer än en fas... Typ 2x16 A. Men däremot så räcker det med 230 V på varje fas. Det är väl så de menar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.