hassea skrev:
Så här står det på Ikeas hemsida:
1x2200W induktionszon med booster; 3000W.
1x1800W induktionszon med booster; 2200W.
1x1800W induktionszon.
1x1200W induktionszon.

Spänning: 230V
Länk: [länk]

Så det kanske krävs mer än en fas... Typ 2x16 A. Men däremot så räcker det med 230 V på varje fas. Det är väl så de menar?
Står inget om att den skulle gå att ansluta till 2 faser + nolla men det står väl förstås i manualen, men att köra på endast en fas skulle den dra 35A vid full effekt (8200W).

Hehe.. Ikea är ju för roliga. Stod ju inte mycket relevant information ang anslutningen där inte.. Brukar ju annars stå exakt vad den ska ha för kabeldimension och säkring (på andra än ikea då)

Jo, lite snålt med info hos IKEA. Dåligt när det gäller så pass viktiga saker. Å andra sidan så vill de väl inte att man gör det själv.
Manual kom det inte heller med. Bara en bild på olika kopplingar vid anslutningarna.
Ska se om jag kan lägga upp en bild som visar hur man kan göra.

Är det bilden nere till vänster som blir aktuell för min del? Med två faser?

IMG_5604.jpg

Den är kopplad enl. andra bilden upptill från fabrik. Byglingen alltså.

Ja.. 400V 2N

Andra bilden upptill är 230V enfas, kräver förmodligen 25A uttag.

Holländska varianten med två 230V-matningar tycker jag är intressant! Förmodligen drar man fram två grupper från centralen som kan vara samma fas eftersom man har separata nollor.

Redigerat:
Den bästa kopplingen är förstås den överst till vänster 400V 3N men kräver 5-ledare minst 2,5mm² från centralen, frågan är vad du har för matning till den gamla spisen, för ugnen lär kräva minst en fas och har du t.ex. bara 4-ledare fram idag så blir det lik förbaskat bara en fas över till hällen och du blir tvungen att dra fram en ny matning ändå.

Ger mig in i debatten. :)
Elektrikern har varit hemma hos mig idag o förberett för exakt samma ugn och häll från Ikea som trådstartaren har. Nu har jag inte sett själv hur det blev utan har bara fått det förklarat på telefon. Där den gamla spiskontakten satt sitter nu ett dubbeluttag för en vanlig stickpropp så att säga, och sedan går det därifrån en kabel till ytterligare ett uttag (detta är för ugnen). Jag undrar nu varför han satt ett dubbeluttag där jag skall koppla in hällen? Är det någon som förstår det och betyder det att varje de två uttagen har varsinn fas?
Är inte helt hemma på detta med el till häll o ugn, därför undrar jag om ni kan hjälp mig med detta? :)

Svårt att säga exakt hur det är kopplat, men troligtvis är det så att det är uppdelat en fas per uttag, men en fas och 16A verkar vara i klenaste laget för den hällen om man vill utnyttja flera plattor samtidigt.

Jag skaffade en kabel igår. Det blev en 5-ledare. Den gamla kabeln har bara 4 ledare. Men om jag fattat det rätt så ska det vara en ledare till varje stickpropp. En ledare till nollan och den 5:e till jord. För tre-fas. Är det rätt uppfattat? Hur är det då kopplat till den gamla spisen? Där det är en 4-ledare och tre faser? Hoppade man bara över nollan?
Så här:
IMG_5631.jpg

Gamla spisar innehåller oftast inga komponenter som är beroende av 230V alltså behövs ingen nolla.

Hedde. Jag tror att det elektrikern gjorde hos dej är precis det jag föreslog att jag skulle göra tidigare i tråden: tre uttag. En fas till varje uttag. Två kablar från hällen med en stickpropp i varje ände och en kabel från ugnen. Jag gör likadant fast med en "spiskontakt" till hällen och en vanlig till ugnen. Med en 5-ledare behöver jag bara dra en kabel fram till uttagen, där jag delar upp den. En kabel går vidare till ugns kontakten och nollan resp jord delas med de övriga uttagen. Är det rätt att göra så?

Om det verkligen är uttag, inte kopplingsplintar för fast inkoppling så kan du inte koppla in en och samma apparat på 2 uttag. Det är livsfarligt som jag skrev för ca. 20 inlägg sedan.

Just det! Därför tänkte jag använda mej av en spiskontakt till hällen. På hällen är det en kopplings plint på undersidan. Bredvid bilden.
Alltså: En kabel. 5-ledare, 2,5mm². Från central. Tre faser, en nolla och en jord. Två faser till "spiskontakten". Jord och nolla likaså. Allt som allt 4 kablar till hällen. Där kopplar jag enl. bilden nere till vänster.
Jord resp. nolla kopplar jag vidare med den tredje, hittills outnyttjade fasen, till ett vanligt uttag för ugnen.

Är jag hemma så långt?:)

Jodå, du är nästan hemma, en Perilex till hällen och ett vanligt Schuko till ugnen. Ännu mera att tänka på: när man kör blandade 1-/2-/3-fasbelastningar på samma 3-fas gruppledning ska man ha en 3-polig säkring (enkelt fixat i en normcentral) eller om centralen är skyddad av jordfelsbrytare (om har en "propp"-central är detta nästan det enda alternativet).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.