Ok. Härligt!
Då blir det att investera i en jordfelsbrytare:) Eftersom det är en "propp"-central jag har! Tack så väldigt mycket! Nu ska här kopplas så det slår gnistor om det;)

Var tvungen att öppna dosorna nu när jag kom hem för att kolla. Det sitter ett dubbeljack där hällen skall kopplas in och ett dubbeljack där ugnen skall kopplas in. Men först sitter det en dosa där alla tre faserna, jord o nolla kommer från proppskåpet. Och om jag förstår det rätt så har han kopplat jord och nolla vidare till båda dubbeljacken och sedan en fas till varje dubbeljack. För den sista fasen är inte vidare kopplad utan ligger klippt i dosan. Till varje dubbeljack går det 4 ledade kablar, så det finns en ledare kvar(svart) som varken är kopplad i dosan eller i jacken.

Ok. Han kör 1 fas på varje del. Jag kommer att köra 2 faser på hällen och en på ugnen. Hoppas att allt fungerar nu då... xD

Det borde ju inte vara svårare än att jag kopplar den sista fasen till uttaget för hällen, men jag har dålig koll på hur jag kopplar den. Har aldrig kopplat två faser förrut. :)

hedde skrev:
Det borde ju inte vara svårare än att jag kopplar den sista fasen till uttaget för hällen, men jag har dålig koll på hur jag kopplar den. Har aldrig kopplat två faser förrut. :)
Nej, så enkelt är det inte. Du kan inte ha fler än en fas i ett schucko-uttag (vanligt uttag) om det är sådana som är uppsatta. Om hällen skall anslutas med 2x230V eller 400V ska den ha ett speciellt uttag eller anslutas fast.

Ok. Då får jag helt enkelt hoppas på att det funkar på en fas. Han har kopplat en sladd från hällen, så att det bara skall vara o plugga in, så man får ju hoppas att han vet vad han gör. :)

Låter som att du kanske ska ta dit en elektriker? Kan inte ta mer än en timme att koppla in de dära = blir inte så dyrt..
Förutom de uppenbara att nånting kan bli spänningsförande eller att kåken brinner ner, så riskerar du att din nya häll/ugn går sönder om du kopplar fel. Och jag tror knappast att du får en ny ifall du kopplat in den själv (eftersom du inte FÅR göra de)

Nej, jag har absolut inte tänkt koppla det själv. Det är ju en elektriker som var där igår som kopplade in det.

En rookiefråga vad det gäller stickproppen till ugnen. Kan jag koppla på en vanlig jordad stickpropp på sladden som kommer från ugnen, eller är det någon speciell som krävs, borde det väl inte vara?

Beror på.. De flesta ugnar behöver 1fas 16A och då går de bra med vanlig stickpropp, men de brukar ju sitta sladd med stickpropp direkt från fabriken.

Det satt bara med en sladd med fas, nolla o jord med ingen stickpropp. Uttaget är ett vanligt jordat uttag (1fas, 16A), så det borde ju bara vara att sätta dit en vanlig jordad stickpropp, men jag tänkte att jag frågar först för att vara säker. :)

Vilken underhållande tråd för en så enkel fråga... När väl hassea fått hem sina prylar stod det ju klar att bägge var ämnade för vanliga stickproppar. 16A till bägge och bägge kommer att fungera.

ALLA nya hällar av bra märke av idag reglerar sig själva och kompenserar för den ev. överlast som blir. Man kan ju räkna på toppeffekter och om, hur, när alla plattor går på max, men fullt ärligt, när tusan kommer du att belasta alla fyra plattorna samtidigt på full effekt? (inte att förväxla med att alla står på maxläge på vredet) Och om du nu gör det en gång om året vid stora julbordet, så kanske du kan leva med att plattorna via elektroniken kommer att regleras en smula och kanske inte kommer att bli varma lika fort som annars men fortfarande lika varma.

Är det en stickpropp på din nyköpta häll, använd den då!!

Verkligen? Tycker att det ganska uppenbart finns mer än ett alternativ att koppla in den!

Nu blir ju inte "plattorna" varma på en induktionshäll annat än av värmen från kokkärlet plus att elektroniken känner av hur mycket den kan dra på. Men hur snabbt pastavattnet kommer att koka upp bestäms av hur effekten fördelas mellan kokzonerna när fler är igång. En riktigt smart häll kan säkert också känna av hur den är inkopplad. Och varför använda ett inkopplingsalternativ som ger sämre prestanda än nödvändigt?

faraday skrev:
Vilken underhållande tråd för en så enkel fråga... När väl hassea fått hem sina prylar stod det ju klar att bägge var ämnade för vanliga stickproppar. 16A till bägge och bägge kommer att fungera.

ALLA nya hällar av bra märke av idag reglerar sig själva och kompenserar för den ev. överlast som blir. Man kan ju räkna på toppeffekter och om, hur, när alla plattor går på max, men fullt ärligt, när tusan kommer du att belasta alla fyra plattorna samtidigt på full effekt? (inte att förväxla med att alla står på maxläge på vredet) Och om du nu gör det en gång om året vid stora julbordet, så kanske du kan leva med att plattorna via elektroniken kommer att regleras en smula och kanske inte kommer att bli varma lika fort som annars men fortfarande lika varma.

Är det en stickpropp på din nyköpta häll, använd den då!!
Det är väl som att köpa en Ferrari och sen köra den på diesel :D

Nej visst, det finns ju som synes här i tråden tusen sätt att koppla in den på, men eftersom Hassea som startade detta forum bevisligen inte är elektriker själv och bara vill ha en enkel lösning som han kan göra själv, så måste väl ändå svaret till honom vara att behålla de kablar och de stickproppar som tillverkaren av varan valt som deras standardlösning och utgå från detta. Annars blir ju svaret på en annan fråga typ så här... Jag har köpt en ny bil som ska tankas enligt tillverkaren med blyfri bensin, skall jag välja 95 eller 98 oktan? SVAR : Nej! bygg om bilen så den går att köra på diesel, det blir mycket bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.