faraday skrev:
....enkel lösning som han kan göra själv.....
TS hade ändå inte själv fått byta sitt Perilex mot två Schuko.

Helt riktigt och jag håller med dig, men om han nu till synes redan bestämt sig för att lösa detta på egen hand, kanske det säkraste alternativet dock är att låta kablaget i objekten vara oförändrade...

Nu är det ju inte säkert att informationen på IKEAs hemsida är riktig men där står:

Fast installation. Installationen måste göras av behörig elektriker.

Men nu var det ju inte IKEAs saker det gällde, de var ju klara med stickproppar, alltså ingen fast installation. Utan det som kräver en behörig elektriker är att byta ut Perilexuttaget mot två vanliga uttag.

Jag tror inte någon häll med 4st plattor levereras med vanlig stickpropp avsedd för enfas 16A,
den hällen borde vara extremt långsam om man använder mer än en platta i sådana fall.
Hassea har väl inte nämt eller på något sätt visat att den levererades med färdig kontakt.

faraday skrev:
Vilken underhållande tråd för en så enkel fråga... När väl hassea fått hem sina prylar stod det ju klar att bägge var ämnade för vanliga stickproppar. 16A till bägge och bägge kommer att fungera.
Var det inte hasseas inlägg du menade? hassea länkade ju till ikeas häll? :confused:

Jag har nyss kopplat in ovannända köksattiraljer.

kopplade ugnen på 1 fas 16A Hällen behövde 2 faser 16A ,,trodde jag kunde koppla den till 3 faser men se det gick inte då hällen har bara 2 faser man kan koppla ,,den tredje var en blindplugg...........tyckte jag var dåligt.... givetvis bytte jag även ut kablarna till 2,5...

Bloink skrev:
L1 Brun
L2 Svart
L3 Grå el. vit
.
Hej! Jag har ett befintligt 3-fasuttag märkt med gamla R-S-T och faserna fördelade motsols i uttaget.
N - vänster uppe, R vänster nere, S höger nere och T höger uppe.
N S
R T

Stickproppen jag köpt är märkt med L1-L2-L3 men de är fördelade MEDsols.
N L1
L3 L2

Jag hade för mig att R = L1, S = L2 och T = L3. Är det fel?

swecmh skrev:
Hej! Jag har ett befintligt 3-fasuttag märkt med gamla R-S-T och faserna fördelade motsols i uttaget.
N - vänster uppe, R vänster nere, S höger nere och T höger uppe.
N S
R T

Stickproppen jag köpt är märkt med L1-L2-L3 men de är fördelade MEDsols.
N L1
L3 L2

Jag hade för mig att R = L1, S = L2 och T = L3. Är det fel?
Är det en spis du ska koppla i så spelar fasföljden ingen roll, men N och jord måste vara rätt.

• Gilla
Sonnysurfer
  • Laddar…
Tack för beskedet angående fasföljden i uttaget. Det gällde ugn och häll så det var en fullträff.
Vad är det som gäller angående den äldre fasbenämningen?
Är R=L1 eller R=L3?
Är T=L3 eller är T=L1?

I följd R, S, T men vad spelar det egentligen för roll i praktiken?

/Kent

Jag startade en tråd för något år sedan om just detta fenomen, sök på fasföljd perilex.
Jag vfet inte när man bytte standarden, det blir ju faktiskt fel fasföljd om man har en adapter perilex till cee kopplad till en standard istucken i ett uttag med en annan standard.

Nu är det ju mest resistiva laster i perilexuttag, men vad sätter man i en sådan adapter?
cirkelsåg hos privatkund?

master_mimer skrev:
Jag startade en tråd för något år sedan om just detta fenomen, sök på fasföljd perilex.
Jag vet inte när man bytte standarden, det blir ju faktiskt fel fasföljd om man har en adapter perilex till cee kopplad till en standard istucken i ett uttag med en annan standard.
Tack för hänvisningen till den andra tråden! Den berör samma sak som min andra fråga. Varför man numera lägger L3 där R låg och L1 där T låg när R borde vara L1 et c.
I en ugn eller häll har jag förstått att det i praktiken inte spelar någon roll hur de ligger men om man vill koppla rätt fas till rätt så uppstår huvudbry och så finns det ju flera sorters kopplingar.

Håller med snickarboden, vållar det problem kanske man inte är "mogen" uppgiften. Man har ju oftast ingen aning om vilken fasföljd man har in.

elmont skrev:
Håller med snickarboden, vållar det problem kanske man inte är "mogen" uppgiften.
Det är ju uppenbart att Snickarboden inte läst min fråga och förstått vad det är vad jag frågar efter.

Du håller med Snickarbodens svar och passar dessutom på att hävda att jag inte är mogen uppgiften.

Det säger mer om dig än om mig.

Om du har lust (och möjlighet) att komma med ett förnuftigt svar istället så är jag idel öra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.