7 870 läst ·
58 svar
8k läst
58 svar
Inget vatten (inget tryck) i kranarna på torpet.
Om du mäter tre bar på vattnet och två bar i hydropressen är något fel. Det ska inte kunna hända. Har du inget vatten i kranarna borde den visa när noll.
Någon ide om vad som kan vara fel?D Daniel 109 skrev:
Kan manometern ha fastnat? Den verkar vara fylld med någon vätska. Läste att det kan vara fylld med silicon? glycerin eller något som skydd mot vibrationer? Gubben sa att han såg pyttelite rörelse på manometern när han slog på pumpen till brunnen?
Den kan nog ha fastnat ja.
Pumpen avstängd och kranen öppnad. 2 bar på hydropressen och 3 bar på manometern.
Skyltarna på bilden är fullt läsbara. Vad är det du undrar?
Det är definitivt inte normalt att vattnet i kranar och toa blir varmt. Det blir det exempelvis om det händer något som medför att pumpen går kontinuerligt. Jag har råkar ut för det när jag fick luft i pumpen så att den inte orkade upp till frånslagstrycket.J jonaserik skrev:
Det är definitivt inte normalt. Att pumpen går är den enda rimliga förklaring jag kan se. Jag är väldigt nyfiken på hur du kan döma ut det som ”helt fel”.
Hmm...när vi stängde av brunnen och lät kranen vara öppen så kändes det faktiskt som att det kom luft ur kökskranen en kort stund? Har inte en aning om det betyder något men tänkte att det är bäst att ta med i alla fall.D Daniel 109 skrev:Det är definitivt inte normalt att vattnet i kranar och toa blir varmt. Det blir det exempelvis om det händer något som medför att pumpen går kontinuerligt. Jag har råkar ut för det när jag fick luft i pumpen så att den inte orkade upp till frånslagstrycket.
Det är definitivt inte normalt. Att pumpen går är den enda rimliga förklaring jag kan se. Jag är väldigt nyfiken på hur du kan döma ut det som ”helt fel”.
Eftersom du är så duktig och kan läsa dom, vad står det i sin helhet ?D Daniel 109 skrev:
Det är troligen en tryckvakt i lådan, därav att modellbeteckningen efterfrågades på lådan slutar det att rinna så är det nog dåligt med vatten som gör att det kommer luft i rören och då måste pumpen stoppas för att inte gå sönder.H Habbestorparn skrev:
Jag hade hål på sugledningen. Du har en dränkpump. Så du har inte samma fel.
Det här är den pump du har.
https://product-selection.grundfos....ang=SVE&productnumber=09001K18&qcid=965998327
Det här är den pump du har.
https://product-selection.grundfos....ang=SVE&productnumber=09001K18&qcid=965998327
Vet du hur det är med vattentillgången?
Det finns en skylt till som knappt går att läsa utan att närstudera den. Jag fotar den i morgon och försöker "tyda" texten.J jonaserik skrev:Eftersom du är så duktig och kan läsa dom, vad står det i sin helhet ?
Det är troligen en tryckvakt i lådan, därav att modellbeteckningen efterfrågades på lådan slutar det att rinna så är det nog dåligt med vatten som gör att det kommer luft i rören och då måste pumpen stoppas för att inte gå sönder.