Om du mäter tre bar på vattnet och två bar i hydropressen är något fel. Det ska inte kunna hända. Har du inget vatten i kranarna borde den visa när noll.

D Daniel 109 skrev:
Om du mäter tre bar på vattnet och två bar i hydropressen är något fel. Det ska inte kunna hända. Har du inget vatten i kranarna borde den visa när noll.
Någon ide om vad som kan vara fel?

Kan manometern ha fastnat? Den verkar vara fylld med någon vätska. Läste att det kan vara fylld med silicon? glycerin eller något som skydd mot vibrationer? Gubben sa att han såg pyttelite rörelse på manometern när han slog på pumpen till brunnen?

Den kan nog ha fastnat ja.

• Gilla
Habbestorparn
  • Laddar…
Pumpen avstängd och kranen öppnad. 2 bar på hydropressen och 3 bar på manometern.

Vad står det på skyltarna foto i närbild på dom samt vart går slangen till höger på bild

Skyltarna på bilden är fullt läsbara. Vad är det du undrar?

J jonaserik skrev:
Vad står det på skyltarna foto i närbild på dom samt vart går slangen till höger på bild
Silverfärgade slangen till höger på bilden är kopplad till ett rör. Silverfärgad slingrande flexibel slang kopplad till vattenrör till höger om en mätare och ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silverfärgad flexibel slang kopplad till rör under en pumpanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J jonaserik skrev:
Att det blir VV säger TS när pumpen går och tryck finns i rören är en skjälvklarhet , sen slutar det rinna, för pumpen har stängts av. Så det med att pumpen skulle gå kontinuerligt är helt fel.
Det är definitivt inte normalt att vattnet i kranar och toa blir varmt. Det blir det exempelvis om det händer något som medför att pumpen går kontinuerligt. Jag har råkar ut för det när jag fick luft i pumpen så att den inte orkade upp till frånslagstrycket.

Det är definitivt inte normalt. Att pumpen går är den enda rimliga förklaring jag kan se. Jag är väldigt nyfiken på hur du kan döma ut det som ”helt fel”.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt inte normalt att vattnet i kranar och toa blir varmt. Det blir det exempelvis om det händer något som medför att pumpen går kontinuerligt. Jag har råkar ut för det när jag fick luft i pumpen så att den inte orkade upp till frånslagstrycket.

Det är definitivt inte normalt. Att pumpen går är den enda rimliga förklaring jag kan se. Jag är väldigt nyfiken på hur du kan döma ut det som ”helt fel”.
Hmm...när vi stängde av brunnen och lät kranen vara öppen så kändes det faktiskt som att det kom luft ur kökskranen en kort stund? Har inte en aning om det betyder något men tänkte att det är bäst att ta med i alla fall.

D Daniel 109 skrev:
Skyltarna på bilden är fullt läsbara. Vad är det du undrar?
Eftersom du är så duktig och kan läsa dom, vad står det i sin helhet ?
H Habbestorparn skrev:
när vi stängde av brunnen och lät kranen vara öppen så kändes det faktiskt som att det kom luft ur kökskranen en kort stund? Har inte en aning om det betyder något men tänkte att det är bäst att ta med i alla fall.
Det är troligen en tryckvakt i lådan, därav att modellbeteckningen efterfrågades på lådan slutar det att rinna så är det nog dåligt med vatten som gör att det kommer luft i rören och då måste pumpen stoppas för att inte gå sönder.

Vet du hur det är med vattentillgången?

D Daniel 109 skrev:
Jag hade hål på sugledningen. Du har en dränkpump. Så du har inte samma fel.
Det här är den pump du har.
[länk]
Tusen tack!:D(y)

D Daniel 109 skrev:
Vet du hur det är med vattentillgången?
Nej i ärlighetens namn har vi inte jättebra koll på det. Det har hänt att det har tagit slut ibland, men då har vi bara behövt vänta lite, några timmar oftast. Någon gång en halv dag till en dag.

J jonaserik skrev:
Eftersom du är så duktig och kan läsa dom, vad står det i sin helhet ?

Det är troligen en tryckvakt i lådan, därav att modellbeteckningen efterfrågades på lådan slutar det att rinna så är det nog dåligt med vatten som gör att det kommer luft i rören och då måste pumpen stoppas för att inte gå sönder.
Det finns en skylt till som knappt går att läsa utan att närstudera den. Jag fotar den i morgon och försöker "tyda" texten.(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.