Har en duschblandare som jag tror är från Gustavsberg och som jag tror ingick i ett "Gustavsberg G2 takduschset", inköpt ca 2016. Får nu endast kallvatten, det är varmt fram till blandarfästet kan jag känna och andra kranar i huset ger varmt.
Finns det något man kan rengöra eller är att det byta blandare som gäller?

Prova motionera termostatvredet hela vägen mellan kallt och varmt många ggr och se om det blir någon skillnad

• Gilla
amon
  • Laddar…
Jag skulle tro att tillverkaren har en anvisning, kanske till och med en YouTube video som visar hur du rengör eller byter termostatinsatsen.

Om det är en tryckstyrd blandare som tex MMA så kan man behöva plocka isär & rengöra alla silar i den.

Verkar vara en Gustavsberg Skandic med termostatinsats, ska prova byta insatsen och se om det hjälper.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A amon skrev:
Verkar vara en Gustavsberg Skandic med termostatinsats, ska prova byta insatsen och se om det hjälper.
Det räcker nog att rengöra insatsen.

• Gilla
amon
  • Laddar…
Det var termostaten, nu varmt och skönt igen.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
A amon skrev:
Det var termostaten, nu varmt och skönt igen.
Bytt eller rengjort?

F fribygg skrev:
Bytt eller rengjort?
Det blev byte till slut, det var en del smuts runt silarna men det blev ingen märkbar skillnad av rengöring, misstänker att den säckat ihop inuti. Läste att livslängden är omkring 8 - 15 år (!) på termostatinsatser (denna var knappt 10 år).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.