Davidbagare
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad betyder det att gardinerna finns men är osynliga?🤔
Förmodligen att de är så fina och smärta att de inte syns när de är i uppdraget läge.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Farstatjej90
Fast Vadå inte syns, dom syns ju om man kollar efter dom. Mycket som "inte syns" i så fall...

• Gilla
  • Haha
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad betyder det att gardinerna finns men är osynliga?🤔
Helt obegripligt men spelar egentligen ingen roll. Om de var monterade vid visning så var de.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Det är för övrigt roligt att man skulle vilja haverera en försäljning pga plissé för 19 kkr. Jag köpte nya gardiner till vardagsrummet nyligen. Sammet. Gick loss på nästan 35 kkr.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D
kisumisu kisumisu skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i.

Många saker förstår jag att man vill ta med sig. Allt från grillen, stegen, gräsklipparen, parabolen, laddboxen etc. Men är det verkligen någon ide ta persienner?

Jag fick från min svärfar flera persienner som dom hade tagit med sig från sin hyreslägenhet. Detsamma gjorde en bekant till mig och jag hade dessa flera år på vinden och vad hände?

De åkte till insamling nu.

Alla fönster är olika och har olika mått. Vädelöst ens slösa tid att ta loss kan jag tycka om man nu inte är helt hundra säker att det är samma fönstertyp det handlar om!
Håller med dig, förutom att parabolen och laddboxen är fastighetstillbehör och ska lämnas kvar.

Hade aldrig hört talas om plisségardinerna förrän detta inlägg, tycker nog att dessa också är fastighetstillbehör då de är fast monterade och som jag uppfattar det var monterade vid visning.

Om mäklaren missat detta får väl de kompensera, men det lär nog inte bli med många tusenlappar om man tar med åldersavdrag.

P.S gällande ett annat inlägg här på tråden, Gardiner för 35 k? Tja det finns många som är gränslösa och omdömeslösa.

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
D Danne824 skrev:
Håller med dig, förutom att parabolen och laddboxen är fastighetstillbehör och ska lämnas kvar.
Så är det!

Men två saker som "de flesta" dock skiter i! Då majoriteten streamar tv och kör fossilbil 2025.

Jag fick behålla min parabol från förra huset då köparen ej hade intresse och var mest tacksam att jag tog ner den! Alltså vi hade en privat diskussion om saken!

Mäklaren sade tvärnej att ens göra några paragrafer om det. Han gick med dock på andra paragrafer som att energibesiktning och ansvar ej ingår 😂

Men själv kommer jag plocka ner dessa innan ens mäklaren ser huset. Då kan det sldrig bli nån diskussion ens 😁

Däremot kan köparen mer än gärna få mina rullgardiner mm

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Gardiner för 35 k? Tja det finns många som är gränslösa och omdömeslösa.
Ibland får man acceptera budgetgardiner om ekonomin är lite knapp. Lite hårt att kalla någon omdömeslös bara därför. 😉😂

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 15 till
  • Laddar…
Düsseldorff
D Danne824 skrev:
P.S gällande ett annat inlägg här på tråden, Gardiner för 35 k? Tja det finns många som är gränslösa och omdömeslösa.
Nåja, jag överlever.

Tror du behöver ta med dig att gränser är individuella.

• Gilla
OppfinnarJocke och 3 till
  • Laddar…
19 000 kr? Det låter helt orimligt. Är det uppsatta av en hantverkare som tog med en lärling, två servicebilar samt handlade på Ahlsell?

Vi har liknande för en tusenlapp som vi satte upp själva.

• Gilla
  • Wow
Lotten72 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ibland får man acceptera budgetgardiner om ekonomin är lite knapp. Lite hårt att kalla någon omdömeslös bara därför. 😉😂
Precis. Jag har köpt budgetsammetsgardiner hit för att hålla kylan ute. Stör mig litegrann då jag gillar kvalitetstyger. Men, även budget har med stänger, krokar, drag gått på ca 8 000. Då har jag få fönster och lågt i tak. 35000 låter tyvärr inte alls orimligt.

• Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
persienner för 19 tusen för 3 stycken fönster nu kommer inbrottstjuvarna montera ner dom vid inbrott så ett normal hus då är man ju lätt uppe i 150 tusen för bara persienner

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
är plisségardiner ett dansk ord får bara upp danska sidor när jag sökte

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är plisségardiner ett dansk ord får bara upp danska sidor när jag sökte
Då tror nog Google att du söker från Danmark. Jag får bara upp svenska sidor.

Är en investering i huset i detta fall avdragsgillt på försäljningsvinsten?
Jag kanske inte uttrycker mig rätt, men ni som förstår kan ju svara ;-)
/W

Suvi5700
M Moke1 skrev:
Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!
Kan ju tycka det är småsnålt att tjaffsa om några gardiner. Köp nya till ert nya boende

• Gilla
Smarf och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.