54 216 läst ·
203 svar
54k läst
203 svar
Informerade mäklaren om att plisségardiner inte ingår - men ...
Håller med dig, förutom att parabolen och laddboxen är fastighetstillbehör och ska lämnas kvar.kisumisu skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i.
Många saker förstår jag att man vill ta med sig. Allt från grillen, stegen, gräsklipparen, parabolen, laddboxen etc. Men är det verkligen någon ide ta persienner?
Jag fick från min svärfar flera persienner som dom hade tagit med sig från sin hyreslägenhet. Detsamma gjorde en bekant till mig och jag hade dessa flera år på vinden och vad hände?
De åkte till insamling nu.
Alla fönster är olika och har olika mått. Vädelöst ens slösa tid att ta loss kan jag tycka om man nu inte är helt hundra säker att det är samma fönstertyp det handlar om!
Hade aldrig hört talas om plisségardinerna förrän detta inlägg, tycker nog att dessa också är fastighetstillbehör då de är fast monterade och som jag uppfattar det var monterade vid visning.
Om mäklaren missat detta får väl de kompensera, men det lär nog inte bli med många tusenlappar om man tar med åldersavdrag.
P.S gällande ett annat inlägg här på tråden, Gardiner för 35 k? Tja det finns många som är gränslösa och omdömeslösa.
Så är det!D Danne824 skrev:
Men två saker som "de flesta" dock skiter i! Då majoriteten streamar tv och kör fossilbil 2025.
Jag fick behålla min parabol från förra huset då köparen ej hade intresse och var mest tacksam att jag tog ner den! Alltså vi hade en privat diskussion om saken!
Mäklaren sade tvärnej att ens göra några paragrafer om det. Han gick med dock på andra paragrafer som att energibesiktning och ansvar ej ingår 😂
Men själv kommer jag plocka ner dessa innan ens mäklaren ser huset. Då kan det sldrig bli nån diskussion ens 😁
Däremot kan köparen mer än gärna få mina rullgardiner mm
Redigerat:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 145 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 145 inlägg
Precis. Jag har köpt budgetsammetsgardiner hit för att hålla kylan ute. Stör mig litegrann då jag gillar kvalitetstyger. Men, även budget har med stänger, krokar, drag gått på ca 8 000. Då har jag få fönster och lågt i tak. 35000 låter tyvärr inte alls orimligt.Alfredo skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Är en investering i huset i detta fall avdragsgillt på försäljningsvinsten?
Jag kanske inte uttrycker mig rätt, men ni som förstår kan ju svara ;-)
/W
Jag kanske inte uttrycker mig rätt, men ni som förstår kan ju svara ;-)
/W
Kan ju tycka det är småsnålt att tjaffsa om några gardiner. Köp nya till ert nya boendeM Moke1 skrev:Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!