Helt ärligt, vad ska ni göra med gardinerna om dessa inte ingår eller köparen vill köpa dessa av er?

Ser ju onekligen ut att vara måttanpassade till just dessa fönster, har ni några andra fönster att sätta dessa i?

• Gilla
HenrikeT och 19 till
  • Laddar…
M Moke1 skrev:
Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!
Satt plisségardinerna fast och syns på mäklarbilderna?
Satt plisségardinerna i fönstrena vid visning?

Om nej på båda -> Ingår ej och köpare kan inte hävda något.

Om de fanns på visning eller syns i visningsbilder så behöver ni ha skriftligt att vara helt säkra, annars får ni gå på mäklaren och trycka till dem så att de tar den kostnaden.

Vi hade en liknande upplevelse som köpare.
Vid köpt och slutförd affär så frågar säljarna om vi vill köpa larmsystem, övervakningskameror mm.

Slutade med att säljarna hade skriftligt till mäklaren att "detta ingår inte vid försäljning" och mäklaren erkände sitt fel. Mäklaren gjorde ett avdrag på sitt arvode mot säljarna.

• Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Syns inte på bilder och är inte där på visningen?

"Vilka gardiner?"

• Gilla
Zevv och 13 till
  • Laddar…
M Moke1 skrev:
Hej, nej dem syns inte på bilder eller på visningen, dem är satta med två skruvar. Dem har kostat 19 000 så väldigt dyra.
Om dom inte syntes på visningen/bilderna så var de rimligtvis borttagna. Om du tagit bort dem så förstår jag inte varför du nämnt dem för köparen. Köparen kan ju rimligen inte vetat att dom funnits. Någonting stämmer inte känns det som.

• Gilla
Spikin och 24 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om dom inte syntes på visningen/bilderna så var de rimligtvis borttagna. Om du tagit bort dem så förstår jag inte varför du nämnt dem för köparen. Köparen kan ju rimligen inte vetat att dom funnits. Någonting stämmer inte känns det som.
Ja? Precis så.

Tycker det är rätt enkelt; satt dom där vid bildtagning och visning? Då följer dom med.

Är dom borttagna innan detta - då är det en ickefråga.

• Gilla
Lotten72 och 4 till
  • Laddar…
Det låter som mäklaren har slarvat. Låt mäklaren lösa der, antingen genom att övertala köparen, eller så kräver du avdrag på mäklararvodet. Tyvärr så fungera normal betalningen till mäklaren genom att mäklaren drar av sitt arvode från handpenningen, så det är svårt att bara vägra betala en del av arvodet.

Men som flera varit inne på, har du verkligen användning för dessa i ditt nästa boende?

• Gilla
Pappyros
  • Laddar…
Budgeten verkar tajt.
Både hos köpare och säljare...

Föreslå att köparen får betala halva priset. Och att du monterar upp dem igen. Gratis!

Det är väl ändå inget att bråka om.

Och. Hur kan köparen veta vad som suttit där?

Är det mäklaren som upplyst köparen i efterhand om att dessa funnits när ni bodde där?

Då är det väl mäklaren som ska pröjsa.

• Gilla
  • Haha
Kardan79 och 9 till
  • Laddar…
Möjligt senario men det är ju ett flertal som ställt frågor utan svar från TS.
TS informerar mäklare att det finns plisegardiner som man kan tänka sig att sälja löst till köparen.
TS tar ner dessa och försäljningen fortskrider. Bilder tas och visning sker.
Vid övertagandet ställer självklart säljaren frågan om köparen har tänkt köpa dessa gardiner och då börjar alla utom säljaren hävda att sådana ingår ju jämt.

• Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Möjligt senario men det är ju ett flertal som ställt frågor utan svar från TS.
TS informerar mäklare att det finns plisegardiner som man kan tänka sig att sälja löst till köparen.
TS tar ner dessa och försäljningen fortskrider. Bilder tas och visning sker.
Vid övertagandet ställer självklart säljaren frågan om köparen har tänkt köpa dessa gardiner och då börjar alla utom säljaren hävda att sådana ingår ju jämt.
I det fallet du just beskrev ingår inte plisségardinerna.
Köparna får havda det bäst de vill, men de har inget att hämta

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Fullt rimligt att en gardin inte ingår i köpet. Är helt på er sida.

• Gilla
Sven Lindvall och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Även om jag aldrig hört talas om föremålet förr så tycker jag nog det mer ser ut som en utanpåliggande persienn än en gardin. Och jag skulle blivit väldigt förvånad om säljaren tagit med sig persiennerna.

• Gilla
Lotten72 och 3 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Är nog inte helt solklart. Man kan nog jämställa dessa med fastmonterade persienner.
Som köpare hade jag räknat med att de ingår om inget annat avtalats.

• Gilla
HegeFH och 3 till
  • Laddar…
Fast monterade persienner eller så kallade plisegardiner ingår om inte annat skrivits i avtalet.

• Gilla
HegeFH och 4 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Är nog inte helt solklart. Man kan nog jämställa dessa med fastmonterade persienner.
Som köpare hade jag räknat med att de ingår om inget annat avtalats.
Ja om det suttit på plats under visning så och finns med på bilder i prospect
Men om de inte finns på bilder och varit bortplockade under visning så nej

• Gilla
Vargulvsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.