54 216 läst ·
203 svar
54k läst
203 svar
Informerade mäklaren om att plisségardiner inte ingår - men ...
Precis. I det här fallet är det lite oklart i TS inlägg, men jag tolkar det som att de hela tiden varit monterade, men att köparen inte lade märke till dem vid visning, och blev uppmärksammad på det senare av säljaren.M MrDizzy skrev:
Lite fult av köparen också kan man tycka, men var de monterade på visningen så var de.
Om säljaren plockat bort dessa innan visning och de inte är med i prospektet, så är det ju konstigt om säljaren tar upp det ens.
Nä inte om säljaren vill sälja dem separat från fastighetsförsälningen.L lordi skrev:Precis. I det här fallet är det lite oklart i TS inlägg, men jag tolkar det som att de hela tiden varit monterade, men att köparen inte lade märke till dem vid visning, och blev uppmärksammad på det senare av säljaren.
Lite fult av köparen också kan man tycka, men var de monterade på visningen så var de.
Om säljaren plockat bort dessa innan visning och de inte är med i prospektet, så är det ju konstigt om säljaren tar upp det ens.
Är hyfsat vanligt förfarande
Inte så konstigt. Säljaren ville ju ha betalt för dem. Hade han inte själv nämnt detta hade det inte varit en fråga.L lordi skrev:
Köparen tycks inte intresserad av att betala och säljaren vill inte lämna ifrån sig något han betalat för - då slänger han väl hellre gardinerna. 😉
Efter att en nära bekant - köpare - råkat ut för något motsvarande.
Säljaren monterat ner motsvarande som t ex fast monterade lampor, anpassade gardinupphängningar mm.
Köparen hävdade att han önskade kompensation för detta då allt fanns i huset vid visning.
Säljaren förnekade kompensation.
Köparen stämde enligt RB tvist om mindre värde.
Köparen vann och tilldömde skadestånd och rätt till juriskostnad - som är mycket begränsad.
Sammanfattning - gardinerna fanns - men osynliga med skruvade - de tillhör köparen.
Säljaren monterat ner motsvarande som t ex fast monterade lampor, anpassade gardinupphängningar mm.
Köparen hävdade att han önskade kompensation för detta då allt fanns i huset vid visning.
Säljaren förnekade kompensation.
Köparen stämde enligt RB tvist om mindre värde.
Köparen vann och tilldömde skadestånd och rätt till juriskostnad - som är mycket begränsad.
Sammanfattning - gardinerna fanns - men osynliga med skruvade - de tillhör köparen.
Men det framgår i de första texterna att gardinerna var på plats - men osynliga.Düsseldorff skrev:
Oavsett om de syns eller ej var det en del av huset fastmonterad och fanns vid visningen.
Jo, fast var de monterade och inget annat sagts, så har ju köparen rätt egentligen. Det är mäklaren som har felat och inte har tagit upp detta vid försäljningen. Felet är att det bara är avtalat muntligt och inte finns på papper.yonna skrev:
Sen förstår jag inte upplägget ändå. Varför inte bara, från början, räkna in 19000, eller vad det var, på begärt pris och bara lämna med gardinerna. Verkar bara vara onödigt krångligt för småpengar totalt sett.
Jag ska själv snart sälja ett hus och där blir det "take it or leave it" det som finns monterat på huset ingår.
Ser ingen anledning till att jag ska sälja persienner, markiser och diverse andra fastmonterade saker separat
Ursäkta att jag lägger mig i.M Moke1 skrev:Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!
Många saker förstår jag att man vill ta med sig. Allt från grillen, stegen, gräsklipparen, parabolen, laddboxen etc. Men är det verkligen någon ide ta persienner?
Jag fick från min svärfar flera persienner som dom hade tagit med sig från sin hyreslägenhet. Detsamma gjorde en bekant till mig och jag hade dessa flera år på vinden och vad hände?
De åkte till insamling nu.
Alla fönster är olika och har olika mått. Vädelöst ens slösa tid att ta loss kan jag tycka om man nu inte är helt hundra säker att det är samma fönstertyp det handlar om!
Det avgörande i det här fallet är hur stort värde gardinerna kan tillskrivas i förhållande till fastigheten.
Är värdet på gardinerna högre än 20% av fastighetsvärdet (köpeskillingen) ska gardinerna ej ingå.
Prissättningen av gardinerna genomförs sedan enligt en ”book-value” process där ingångsvärdet sätts till statslåneräntan 1/5 1980.
Om köparen av fastigheten inte har tillräckliga medel för att förvärva gardinerna inklusive tillbehör kan denna stå skadeståndsskyldig enligt §5:8 i bostadslagen.
Säljaren har då rätt till ersättning inte enbart för gardinernas ingångsvärde men också ersättning för sveda och värk som köparens inkompetens har åsamkat säljaren och dennes närmaste familj.
Är värdet på gardinerna högre än 20% av fastighetsvärdet (köpeskillingen) ska gardinerna ej ingå.
Prissättningen av gardinerna genomförs sedan enligt en ”book-value” process där ingångsvärdet sätts till statslåneräntan 1/5 1980.
Om köparen av fastigheten inte har tillräckliga medel för att förvärva gardinerna inklusive tillbehör kan denna stå skadeståndsskyldig enligt §5:8 i bostadslagen.
Säljaren har då rätt till ersättning inte enbart för gardinernas ingångsvärde men också ersättning för sveda och värk som köparens inkompetens har åsamkat säljaren och dennes närmaste familj.
Hadde någon lämnat kvar sån där bambugardiner hade jag klagat på flyttstädningen. Det är på samma nivå som när vi köpte huset och det var ett berg av kaninbajs vid uteplatsen.Hammarskallen skrev:
För att återgå till ämnet så är den enda fråga som intresserar mig och som faktiskt avgör frågan. Var gardinerna/persiennerna på plats på visningen? Om de var det kan de inte gärna varit osynliga. De två påståendena får jag inte ihop. Var de verkligen osynliga så fanns de inte där på visningen och då kan ingen kräva något.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 146 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 146 inlägg
Jag förstår att gardinerna va väldigt dyra. Men blir ändå nyfiken på hur det kommer sig att de inte ska ingå? Har ni köpt nytt boende där de passar i lämpliga fönster?
Om inte så blir jag nyfiken på varför ni inte tog lite höjd på priset så ni kunde lämna kvar gardinerna och köpa nya till ert nya boende?
Folk verkar hitta de sjukaste saker att tjafsa om vid försäljning av fastigheter. Är gardinerna så viktiga så får du säga till mäklaren att ni nämnt detta vid första kontakten och att det nu är dennes problem att lösa. Alternativt så drar du tillbaka försäljningen och tar med dig dina plissegardiner och flyttar till bahamas. Där får ni vara ifred.
Om inte så blir jag nyfiken på varför ni inte tog lite höjd på priset så ni kunde lämna kvar gardinerna och köpa nya till ert nya boende?
Folk verkar hitta de sjukaste saker att tjafsa om vid försäljning av fastigheter. Är gardinerna så viktiga så får du säga till mäklaren att ni nämnt detta vid första kontakten och att det nu är dennes problem att lösa. Alternativt så drar du tillbaka försäljningen och tar med dig dina plissegardiner och flyttar till bahamas. Där får ni vara ifred.