A Alexn72 skrev:
Min ståndpunkt är tydlig, bygg ut allt som går att bygga för att få mer el.
Problemet är väl, att elproduktion konkurrerar med varandra. Är vindel för billigt vissa perioder, kan kärnkraft blir oattraktiv att investera i.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Problemet är väl, att elproduktion konkurrerar med varandra. Är vindel för billigt vissa perioder, kan kärnkraft blir oattraktiv att investera i.
Ja och när det blåser konkurrerar vindkraften med sig själv, blir för billig för att sälja. När det inte blåser producerar inte vindkraften ändå. Ekonomin går dåligt ihop. Detsamma som vi har sett med solkraften när solen skiner.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Ja vi behöver någon baskraft som täcker X procent av behovet. Kärnkraft har ju fördelen av att vara reglerbar, så den blir i praktiken både bas- och toppkraft. Gåtan är att bestämma X. Sedan kommer väl ackar bli en grej för sol- och vindel. Både batterilager och varmvattenlager.

C cbrolin skrev:
Behåller oljepannan ett tag till. Bra med planerbar värme. Fyllde på tanken i oktober till ett bra pris. Bör räcka till nästa dipp.[bild]
Eldningsolja kostar runt 2kr/kwh i nuläget. Har man värmepump får man även under dagens dyraste timme med pris på 7kr in alles betala cirka 2kr eller mindre per kwh värme från pumpen. Din eldningsolja är alltså inte alls rationellt ekonomiskt att använda. Tänk på det nästa gång du svär över sopprötter till politiker som tagit något beslut som verkar lite ogenomtänkt, att du själv kan inte ens ta rationella beslut om din egen hushållsel.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ja vi behöver någon baskraft som täcker X procent av behovet. Kärnkraft har ju fördelen av att vara reglerbar, så den blir i praktiken både bas- och toppkraft. Gåtan är att bestämma X. Sedan kommer väl ackar bli en grej för sol- och vindel. Både batterilager och varmvattenlager.
Kloka människor löste det där redan för 50 år sedan. Vi hade kärnkraft för att täcka basbehovet, vattenkraften agerade reglerkraft. Det här fungerade tills politiker började lägga sig i.
Kärnkraften är reglerbar, till en gräns. Det tar tid att reglera upp och ner en reaktor och är egentligen inte att rekommendera. De ska köras på full effekt dygnet runt. Vattenkraften är däremot perfekt där.

• Gilla
Zevv och 8 till
  • Laddar…
JohnBergq JohnBergq skrev:
Köper "billigt" & lagrar i batteriet fram till klockan 06:45.
Klarar mig på det fram till 12-12:45 ungefär med elpatron och bubbelkopp avstängt.
Har bara ett batteri som klarar 10Kwh men kommer snart uppdatera ytterligare 20!
Exakt samma som jag gör. Dock har jag lite mer batteri så min AI kommer säkert att sälja på toppen också. Elen har blivit som att daytrada på börsen. Köp billigt och sälj dyrt.

• Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
F Funker skrev:
Kloka människor löste det där redan för 50 år sedan. Vi hade kärnkraft för att täcka basbehovet, vattenkraften agerade reglerkraft. Det här fungerade tills politiker började lägga sig i.
Kärnkraften är reglerbar, till en gräns. Det tar tid att reglera upp och ner en reaktor och är egentligen inte att rekommendera. De ska köras på full effekt dygnet runt. Vattenkraften är däremot perfekt där.
Det finny nya inovativa reaktorar som som är 100% reglerbara även när det körs i full kapacitet. De har ett steg mellan reaktorn och el turbinen för att lagra värmen som produceras av reaktorn.

A Alexn72 skrev:
... eller att kaffe på macken imorgon kostar 5kr mer verkar inte vara ett större problem.
...

Lite roligare är det ändå om företagen i Sverige kan fortsätta att producera utan att behöva stänga ner och varorna importeras istället.

Kaffet på macken ska ju ändå värmas med el....
Hur stor kaffekoppar har de på din mack egentligen?

Om vi har 5 -gradigt vatten in och värmer det till 95 grader för bryggning så räcker en 1 kWh till nästan tio liter, så om vi utgår från att elen i vanliga fall är grattis och den idag kostar 5 kronor, och att vi pratar riktigt stora koppar på en halv liter styck så är merkostnaden ända bara 25 öre per kopp idag.

I verkligheten så är elen inte grattis vanliga dagar heller, och kaffekoppen är långt ifrån 0.5L, så en mer realistisk merkostnad för kaffe som bryggs just denna timme är 10 öre. Så du överdrev bara med 5000%...

Jag håller egentligen med i sak, det är för jäkligt hur vi låtit ett robust, billigt och förutsägbart elsystem förfalla till nivån att priserna bli på det här sättet, både i total kostnad men även fluktuationerna. Men jag tror inte någon tjänar på att överdriva med en faktor 50x.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det lär knappast sänka elpriset. Speciellt om man bygger ut sådan el som inte går att använda.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Walle85
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skönt man har bergvärme, drar inte så mycket

[bild]
Här har du diffen med batteri, aningens lägre snittpris, 1,67 öre/kWh kontra 1,37 öre/kWh.
Vi har bergvärme och elbil samt bor i Järfälla (SE3). Villa på ca 200 m².

Diagram över månadsförbrukning av el för februari, 1880 kr för 1376 kWh i en villa på 200 m² med bergvärme och elbil i Järfälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K kurlakarl skrev:
Eldningsolja kostar runt 2kr/kwh i nuläget. Har man värmepump får man även under dagens dyraste timme med pris på 7kr in alles betala cirka 2kr eller mindre per kwh värme från pumpen. Din eldningsolja är alltså inte alls rationellt ekonomiskt att använda. Tänk på det nästa gång du svär över sopprötter till politiker som tagit något beslut som verkar lite ogenomtänkt, att du själv kan inte ens ta rationella beslut om din egen hushållsel.
Jag betalade i höstas 16 kr litern. Tror det blir ungefär 1;6 kr/kWh men en hel del försvinner ut genom skorstenen, så du har nog rätt. Den rörligare kostnader blir mycket lägre med värmepump. Å andra sidan behöver jag inte investera i en ny anläggning vart tionde år. Min panna är från 1961 och l överever nog mig (1965).

M MatteBus skrev:
Exakt samma som jag gör. Dock har jag lite mer batteri så min AI kommer säkert att sälja på toppen också. Elen har blivit som att daytrada på börsen. Köp billigt och sälj dyrt.
Fast på börsen behöver man en gratis depå istället för ett dyrt batteri.

A ajn82 skrev:
Jag håller egentligen med i sak, det är för jäkligt hur vi låtit ett robust, billigt och förutsägbart elsystem förfalla till nivån att priserna bli på det här sättet, både i total kostnad men även fluktuationerna. Men jag tror inte någon tjänar på att överdriva med en faktor 50x.
Använd inte termer som "robust" bara för att låta smartare än du är, det får dig istället att låta ointelligent. "Robust" var inte alls elförsörjningen för 50 år sedan, det är fullständigt populistiskt skitsnack att påstå det. Viĺl du gå tillbaka till ett elnät och elproduktion som det var för 50 år sedan så har du tyvärr inte fattat något själv, men gått på alla osanningar från populistiska politiker.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Walle85
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej. Hus från 1927, 2+1 fönster (som ska bytas till 2 glas för rätta känslan)

Vet inte varför men i dec låg jag lika med de mest effektiva husen

[bild]

Men nu ligger jag efter

[bild]

Edit: iof jag som liggat stabilt :)
Detta tolkar jag som att folk hellre har kallt eller eldar med ved när det är som dyrast. Annars förstår jag inte varför man i milda december skulle ha högre förbrukning än kalla februari.

A Alexn72 skrev:
Blev själv lite förvånad över att inställningen verkar vara åt hållet "de skiter väl jag i"
Att situationen inte är positiv verkar ändå alla ha förstått men att bageriet behöver stänga ner för att priserna är helt uppåtväggarna eller att kaffe på macken imorgon kostar 5kr mer verkar inte vara ett större problem.
Märk väl , ingen av er ansvarar för hela elnätet och bär inte skulden av de höga elpriset heller.
Men att man skulle engagera sig till att iallafall inte starta tvättmaskinen direkt på morgonen eller att om man har möjlighet att be uppvärmningen pausa mellan 08-10 känns inte som nån större uppoffring.

Att skaffa batteri och sälja el under dessa timmar "ger" bara några hundralappar.
Men stärker elnätet och inkasserar samtidigt en liten summa.
Men tro nu inte att alla ska sänka värmen till 11 grader för att rädda elnätet.

Men jag tänker tills dess.

Lite roligare är det ändå om företagen i Sverige kan fortsätta att producera utan att behöva stänga ner och varorna importeras istället.

Kaffet på macken ska ju ändå värmas med el....
Tja.. mina begränsade kwh jämfört med förbrukningen hos svensk basindustri som står för exportintäkterna till stor del i landet och kan förbruka som en hel stad är ju ändå rätt stor skillnad. Så det går ju inte att jämföra. Där jag är anställd så skulle hela Malmö stad behöva stänga ner för att dra runt företaget med el. Och den koncernen har två anläggningar till i Sverige med liknande förbrukning. ( pappers och massa industri) och ett Batterisystem är för dyrt för att löna sig för min del för närvarande. Spisen körs redan på gas och värmen sköts till största delen med llvp och vedkamin. Så jag kommer lugnt sitta i soffan med en hemkokt kopp kaffe (som är billigare och godare än mack kaffet) och titta på OS nu på morgonen helt obrydd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.