S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo det måste ju vara så. Galet. Vår granne eldar varje dag sur ved så luktar brandrök. I stockholm får man inte elda för uppvärmning så efter vi fått bygglov får jag klaga 😂
Behöver inte vara sur ved. Just nu vindstilla och svinkallt (och fuktig luft). Luft trycks ner i skorsten.
Just idag och synnerligen igår svåreldat. Vägrade att brinna- inte minsta drag i kaminen. (supertorr ved)
Tråkigt när elpriset är 6,70 kr.

Lite kallt hemma idag:
Temperaturlogg för vardagsrummet visar 16,4 grader Celsius den 19 februari 2026 klockan 09:30.

Men det beror mer på avsknaden av värmekällor pga ombyggnation än på elpriset i sig. Men även elförbrukningen är låg.
Graf över energiförbrukning (MWh) och effekt (MW) under ett dygn, visar ökad användning på kvällen och natten.

Jag har sagt åt hantverkarna att de får elda om de vill.

Jag hoppas kunna slå igång LLVPn imorgon eftermiddag. Den lär få jobba hårt. Laddningen av elbilar och uppvärmningen av badtunnan påverkas ju inte av renoveringen, vilket syns i grafen ovan.

Jag vågar inte köra byggfläkten (som just nu är det som värmer huset) om jag inte är hemma. Men det passar ju bra just i dag!

• Wow
djac
  • Laddar…
Bygger vi ut kommer tyskland bara köpa mer. Vi måste klippa kabeln till Europa
Precis. Tyskarna har inte ett enda kärnkraftverk kvar men behöver el.

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Behöver inte vara sur ved. Just nu vindstilla och svinkallt (och fuktig luft). Luft trycks ner i skorsten.
Just idag och synnerligen igår svåreldat. Vägrade att brinna- inte minsta drag i kaminen. (supertorr ved)
Tråkigt när elpriset är 6,70 kr.
Då är det dessa förhållande alla dagar för röken kommer ner till marken och in genom våra otäta fönster.. Cancer och demens är kopplat till skiten så fattar inte varför folk håller på med det.. Som sagt får man inte elda för uppvörmning i Sockholm. 2 tillfällen i veckan max. Någon timme varje gång. Står tydligt på kommunens hemsida

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Då är det dessa förhållande alla dagar för röken kommer ner till marken och in genom våra otäta fönster.. Cancer och demens är kopplat till skiten så fattar inte varför folk håller på med det.. Som sagt får man inte elda för uppvörmning i Sockholm. 2 tillfällen i veckan max. Någon timme varje gång. Står tydligt på kommunens hemsida
Jodå bara det är i en vedpanna ;)
Det är att elda i en myskamin för uppvärmning man inte får göra mer än 2ggr i veckan

Från Stockholms kommuns egen sida
https://boende.stockholm/regler-tillstand/elda-inomhus/
Det finns inga generella förbud mot biobränsle i Stockholm, men du bör alltid ta hänsyn till dina grannar. Miljöförvaltningen kan i värsta fall meddela eldningsförbud. Samma gäller för miljögodkända pannor och installationer godkända av stadsbyggnadskontoret.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P patrik.hermansson50 skrev:
Har fjärrvärmme så det påverkar knappt med hushållsel.
När elen var som billigast i Sverige var jag lite anti fjärrvärme. Men de senaste åren har det känts väldigt skönt. Priset sätts en gång om året och sen är det bara att sitta lugnt i båten och inte oroa sig över något fluktuerande elpris. Betalar 1,05kr/kWh inkl allt.

Bygger vi ut kommer tyskland bara köpa mer. Vi måste klippa kabeln till Europa
Man får mätta befintliga kablar och inte bygga fler

A Alexn72 skrev:
Man får mätta befintliga kablar och inte bygga fler
Ledaren i SvD sa det bra. Varför ska sverige vara europas energikoloni.
Jag kan köpa det om det är en bra affär för oss som bor här (inte bara elbolagen) men det är det ju inte

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jodå bara det är i en vedpanna ;)
Det är att elda i en myskamin för uppvärmning man inte får göra mer än 2ggr i veckan

Från Stockholms kommuns egen sida
[länk]
Det finns inga generella förbud mot biobränsle i Stockholm, men du bör alltid ta hänsyn till dina grannar. Miljöförvaltningen kan i värsta fall meddela eldningsförbud. Samma gäller för miljögodkända pannor och installationer godkända av stadsbyggnadskontoret.
Det krävs väl pelletspanna då? Men de har bergvärme som alla andra så det är kamin

Ledaren i SvD sa det bra. Varför ska sverige vara europas energikoloni.
Jag kan köpa det om det är en bra affär för oss som bor här (inte bara elbolagen) men det är det ju inte
Som jag förstår det måste 70% vara tillgänglig marknaden men jag får inte tydlighet om det är effekten eller överföringen i landet som ska vara tillgänglig.

Och om vi installera 10 gigawatt vindkraft... måste vi då sälja 7 gw oavsett om det blåser eller ej....

S Sir Duke skrev:
Inte byter väl någon anläggning så ofta som var tionde år? Eller är det kort livslängd på just luftvärmepumpar? En bergvärmepump kör man väl i 20 år typ.
Mina föräldrar hade en CTC luftvattenvärmepump som hade börjat krångla. Reparatören bytte några rör vilket naturligtvis inte hjälpte men han kommenterade också att den var över 10 år gammal så det var dags för en ny. Det hade dem inte råd med så de kör vidare på elpatronen...

Jag har också en CTC-panna olja/ved som är 65 år gammal. Den går problemfritt.

Det krävs väl pelletspanna då? Men de har bergvärme som alla andra så det är kamin
Nope, vanlig gammal hederlig vedpanna fungerar med.
Men idag tror jag det säljs få vedpannor till nyinstallationer,
dels så behöver vedpannor en/flera ackTankar som tar plats som man vill använda till annat
dels så orkar de flesta inte med att lägga i ved var 3e timme då man ska öka temperaturen i acktank
dels så orkar de flesta inte med vedhanteringen.
Skulle tro att de flesta vedpannor dessutom idag är ombyggda till pellets då det generellt sett kräver mindre underhåll.

Då det mesta som installeras då get gäller just ved är kaminer av olika slag. För myseldning då.
Och det som regleras är just att använda en sådan kamin, inte vedpannor.

Sen vågar jag inte mig på att svara på hur tex täljstenskaminer som är gjorda för huvuduppvärmning regleras

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Mina föräldrar hade en CTC luftvattenvärmepump som hade börjat krångla. Reparatören bytte några rör vilket naturligtvis inte hjälpte men han kommenterade också att den var över 10 år gammal så det var dags för en ny. Det hade dem inte råd med så de kör vidare på elpatronen...

Jag har också en CTC-panna olja/ved som är 65 år gammal. Den går problemfritt.
-Arv?
-Vilket arv?

pacman42 pacman42 skrev:
SE1:
[bild]

SE2:
[bild]

SE3:
[bild]

SE4:
[bild]

Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?

Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎

Men femtio tjugor är en tusenlapp...

Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
Ligger kvar i sängen och låter batterierna arbeta.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
SE1:
[bild]

SE2:
[bild]

SE3:
[bild]

SE4:
[bild]

Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?

Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎

Men femtio tjugor är en tusenlapp...

Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
Batteriet tar det, eldar i vattenmantlade kaminen sen går solvärmen och solcellerna igång.
Thomas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.