37 365 läst ·
398 svar
37k läst
398 svar
Imorgon (19/2) blir elen riktigt dyr på morgonen
Det vore väl bättre att ha rörligt kvartspris och inte kolla spotpriserna? Då behöver du inte heller styra livet efter elpriset, men bibehåller makten att göra något om du ändå får lust.A Akerfeldt skrev:
Det blir väl inte billigare att splitta elkostnader med grannarna proportionellt efter förbrukning än att betala sina egna kostnader?
Ja det är helt sant, men vi fick iallafall bidrag med 50% av kostnaden så med lite mer trading så kommer man att räkna hem kostnaden. Men troligen hade man gjort större vinst på börsen skulle jag tro. Men då hade jag inte haft lika roligt.😂C cbrolin skrev:
Inte byter väl någon anläggning så ofta som var tionde år? Eller är det kort livslängd på just luftvärmepumpar? En bergvärmepump kör man väl i 20 år typ.C cbrolin skrev:Jag betalade i höstas 16 kr litern. Tror det blir ungefär 1;6 kr/kWh men en hel del försvinner ut genom skorstenen, så du har nog rätt. Den rörligare kostnader blir mycket lägre med värmepump. Å andra sidan behöver jag inte investera i en ny anläggning vart tionde år. Min panna är från 1961 och l överever nog mig (1965).
I december har du betalat 75 öre/kWh och vi 52 öre/kWh med batteri, dock förbrukade vi betydligt mer (1 581 kWh), men pga. snittpriset betalade vi ca 40 kr mindre än dig denna månad. Antar att detta till stor del är att vi har elbil.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Bygger vi ut kommer tyskland bara köpa mer. Vi måste klippa kabeln till EuropaA Alexn72 skrev:Blev själv lite förvånad över att inställningen verkar vara åt hållet "de skiter väl jag i"
Att situationen inte är positiv verkar ändå alla ha förstått men att bageriet behöver stänga ner för att priserna är helt uppåtväggarna eller att kaffe på macken imorgon kostar 5kr mer verkar inte vara ett större problem.
Märk väl , ingen av er ansvarar för hela elnätet och bär inte skulden av de höga elpriset heller.
Men att man skulle engagera sig till att iallafall inte starta tvättmaskinen direkt på morgonen eller att om man har möjlighet att be uppvärmningen pausa mellan 08-10 känns inte som nån större uppoffring.
Att skaffa batteri och sälja el under dessa timmar "ger" bara några hundralappar.
Men stärker elnätet och inkasserar samtidigt en liten summa.
Men tro nu inte att alla ska sänka värmen till 11 grader för att rädda elnätet.
Min ståndpunkt är tydlig, bygg ut allt som går att bygga för att få mer el.
Men jag tänker tills dess.
Lite roligare är det ändå om företagen i Sverige kan fortsätta att producera utan att behöva stänga ner och varorna importeras istället.
Kaffet på macken ska ju ändå värmas med el....
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Jo det måste ju vara så. Galet. Vår granne eldar varje dag sur ved så luktar brandrök. I stockholm får man inte elda för uppvärmning så efter vi fått bygglov får jag klaga 😂Walle85 skrev:
Hade det varit en överdrift så absolut...A ajn82 skrev:Hur stor kaffekoppar har de på din mack egentligen?
Om vi har 5 -gradigt vatten in och värmer det till 95 grader för bryggning så räcker en 1 kWh till nästan tio liter, så om vi utgår från att elen i vanliga fall är grattis och den idag kostar 5 kronor, och att vi pratar riktigt stora koppar på en halv liter styck så är merkostnaden ända bara 25 öre per kopp idag.
I verkligheten så är elen inte grattis vanliga dagar heller, och kaffekoppen är långt ifrån 0.5L, så en mer realistisk merkostnad för kaffe som bryggs just denna timme är 10 öre. Så du överdrev bara med 5000%...
Jag håller egentligen med i sak, det är för jäkligt hur vi låtit ett robust, billigt och förutsägbart elsystem förfalla till nivån att priserna bli på det här sättet, både i total kostnad men även fluktuationerna. Men jag tror inte någon tjänar på att överdriva med en faktor 50x.
Med ditt sätt att räkna. Så behöver bara kaffet kosta 3kr för en kopp på macken
Kaffe 140kr/kg = 1,4kr per kopp
Vatten 30öre per kopp
El 25öre
Kopp 1kr
Tyvärr är det inte så det funkar.
Att bara se koppens pris öka med 25öre innebär att varmhållningen av kaffet också kostar mer.
Och hyran går på sikt upp för att kompensera det högre elpriset och sen kostar kaffet 5kr mer per kopp tyvärr.
5000% är väl vad en kaffe på.macken har i förtjänst😉
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Jo min största kostnad är bergvärmen och borde egentligen byta tilllä rörligt månadspris för jag kan inte styra över när jag värmer huset på samma sätt som man kan styra över när man laddar bilen. Jag vägrar anpassa livsstilen efter effektskatter och elpriser.Walle85 skrev:
Bara att utöva fransk civil olydnadAndersMalmgren skrev:
Nähä.. fortsätta vara Svensk och muttra och knyta näven i byxfickan istället ?
Nja... tyvärr inte att bara klippa kabeln till tyskland.
Att klippa den nya till Finland borde kunna fungera för SE1 och SE2
Men klipper vi kabeln till tyskland och hamnar på "underskott" , vilket vi gör några gånger per vinter, då blir det ännu dyrare.
Så som jag ser det så behöver vi först fixa mer elproduktion i SE3 och SE4, sen kan vi klippa kablarna söder ut.
Och helst skulle jag vilja sätta upp några kärkraftverk i barsebäck igen.
Detta för att jävlas med danskarna som delorsakat problemet
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Vi måste både bygga ut och klippa kabeln. Jävla danskar. Tvinga hos lägga ner och sedan stämmer oss i EU domstol när vi slutar exportera till dem. Så är de danskarna.M MrDizzy skrev:Bara att utöva fransk civil olydnad
Nähä.. fortsätta vara Svensk och muttra och knyta näven i byxfickan istället ?
Nja... tyvärr inte att bara klippa kabeln till tyskland.
Att klippa den nya till Finland borde kunna fungera för SE1 och SE2
Men klipper vi kabeln till tyskland och hamnar på "underskott" , vilket vi gör några gånger per vinter, då blir det ännu dyrare.
Så som jag ser det så behöver vi först fixa mer elproduktion i SE3 och SE4, sen kan vi klippa kablarna söder ut.
Och helst skulle jag vilja sätta upp några kärkraftverk i barsebäck igen.
Detta för att jävlas med danskarna som delorsakat problemet
Varrför ska Sverige vara enda bror duktiglandet i hela EU. De andra länderna fular till sig fördelar inom unionen, vi är naiva och tar alla kostnader.
man får föröka minska användningen så gott man kan, man vill ju inte frysa, tur att det är på natten då får sova med dubbla täckenpacman42 skrev:
SE1:
[bild]
SE2:
[bild]
SE3:
[bild]
SE4:
[bild]
Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?
Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎
Men femtio tjugor är en tusenlapp...
Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
Elbolagen är väl dock inte monopol (till skillnad mot elnätsbolagen). Och det tråkiga med solceller är ju att de inte ger nämnvärt vintertid.. Men nu har det ju varit rätt billigt sen elkrisen -22 så än så länge ingen ko på isen tänker jag.M micke hehnen skrev:man får föröka minska användningen så gott man kan, man vill ju inte frysa, tur att det är på natten då får sova med dubbla täckenmen tacka miljöpartiet för vindkraften..den fungerar ju såååå bra. speciellt vintertid när vi vet att det inte blåser lika mycket som på sommaren, men det är väl uträknat..ju kallare ju dyrare…men det tvingar ju alla som kan o har råd att skaffa solceller med mera för att bli självförsörjande på el, som jag tänker så biter de själva i svansen, ju fler som blir självförsörjande på el ju mindre tjänar de monopola elbolagen.
Det blåser faktiskt mer på vintern än på sommaren, men mycket mer ojämnt. När det inte blåser så är det oftast väldigt kallt också, en inte så bra kombination.M micke hehnen skrev:man får föröka minska användningen så gott man kan, man vill ju inte frysa, tur att det är på natten då får sova med dubbla täckenmen tacka miljöpartiet för vindkraften..den fungerar ju såååå bra. speciellt vintertid när vi vet att det inte blåser lika mycket som på sommaren, men det är väl uträknat..ju kallare ju dyrare…men det tvingar ju alla som kan o har råd att skaffa solceller med mera för att bli självförsörjande på el, som jag tänker så biter de själva i svansen, ju fler som blir självförsörjande på el ju mindre tjänar de monopola elbolagen.
Nibe Smart Prince Adaption får rulla på som vanligt.