37 365 läst ·
398 svar
37k läst
398 svar
Imorgon (19/2) blir elen riktigt dyr på morgonen
Har fjärrvärmme så det påverkar knappt med hushållsel.
Renoverare
· Vimmerby
· 52 inlägg
Jag har en Ohmigo Mini 230 som styr varmvattenberedare och luftavfuktare via Plejd, så de inte startar de dyraste timmarna. En enkel och billig lösning, och för uppvärmningen eldar jag pellets. I övrigt är allt elektriskt så energioptimerat som det är praktiskt möjligt.
Blir det verkligen billigare ? Vad är verkningsgraden på uppladdningen ?JohnBergq skrev:
Hur många billiga kwh stoppar man in för att få ut en ?
Då känns det extra bra att köra ett långkok på vedspisen på förmiddagen. Den tänder jag varje morgon, har alltid en kastrull stående på den så här diskar vi gratis hela vintern. Idag ska tydligen molnen äntligen skingras, passar bra så solcellerna får producera.pacman42 skrev:
SE1:
[bild]
SE2:
[bild]
SE3:
[bild]
SE4:
[bild]
Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?
Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎
Men femtio tjugor är en tusenlapp...
Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar än
pacman42 skrev:
SE1:
[bild]
SE2:
[bild]
SE3:
[bild]
SE4:
[bild]
Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?
Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎
Men femtio tjugor är en tusenlapp...
Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
Finns bara en sak att göra om sverige ska kunna behålla alla industrijobb. Rösta för Kärnkraft så industrierna kan fortsätta att producera sina produkter. Det finns industrier som behöver energi som stora städer, gissa vad deras elräkning ligger på. Vill vi behålla dom jobben så behövs billig elenergi.
Gemensam marknad, Tyskland tyckte att det var en bra idé att stänga ner kärnkraften, likaså stängde Sverige av hälften. Alla tyckte det var en bra idé att göra sig beroende av väderberoende energikällor. Sim salabim, skenande priser.K kwarc9 skrev:
Edit: Och just det, med Tyskland i spetsen trodde alla EU-länder som använder naturgas att den billiga ryska gasen skulle vara i evighet.
A Akerfeldt skrev:
JPTS skrev:
O OskarJ skrev:
V Vector skrev:
AndersMalmgren skrev:
A aswespeak skrev:
Totem skrev:
R Ryzen skrev:
O skrev:
Blev själv lite förvånad över att inställningen verkar vara åt hållet "de skiter väl jag i"Kristian Ask skrev:
Att situationen inte är positiv verkar ändå alla ha förstått men att bageriet behöver stänga ner för att priserna är helt uppåtväggarna eller att kaffe på macken imorgon kostar 5kr mer verkar inte vara ett större problem.
Märk väl , ingen av er ansvarar för hela elnätet och bär inte skulden av de höga elpriset heller.
Men att man skulle engagera sig till att iallafall inte starta tvättmaskinen direkt på morgonen eller att om man har möjlighet att be uppvärmningen pausa mellan 08-10 känns inte som nån större uppoffring.
Att skaffa batteri och sälja el under dessa timmar "ger" bara några hundralappar.
Men stärker elnätet och inkasserar samtidigt en liten summa.
Men tro nu inte att alla ska sänka värmen till 11 grader för att rädda elnätet.
Min ståndpunkt är tydlig, bygg ut allt som går att bygga för att få mer el.
Men jag tänker tills dess.
Lite roligare är det ändå om företagen i Sverige kan fortsätta att producera utan att behöva stänga ner och varorna importeras istället.
Kaffet på macken ska ju ändå värmas med el....