Ja vad gör man? Ingenting😂
Har inte betalt för el på två år. 400m2 uppvärmd yta. Elbilar som rullar 20-30 mil per vardag.
Man investerar rätt och tackar sossarna för bidraget👍

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Va stänger den av värmen helt. Vid 10 minus ute måste det kosta massor att värma upp igen. Låter ju knasigt
Vet inte om det är så knasigt. Jag får ju elda då. Vad hade du i elräkning i januari som är så smart?

pacman42 pacman42 skrev:
SE1:
[bild]

SE2:
[bild]

SE3:
[bild]

SE4:
[bild]

Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?

Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎

Men femtio tjugor är en tusenlapp...

Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
Har du timtaxa?

JPTS JPTS skrev:
Kommer inte göra någe alls för vi har rörligt elpris å förbrukningen är ändå låg..
Precis som jag då. De timmarna är inte värt besväret att laborera med förbrukningen.

N NizzeBygg skrev:
Har du timtaxa?
Japp och jag sparar tusenlappar på det.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Använder främst lagrad solenergi i form av ved (passar extra bra när elen känns för dyr)
Går du upp 04:00 och påbörjar uppvärmning eller hur eldar och ackumulerar du värmen?

A aswespeak skrev:
Ja vad gör man? Ingenting😂
Har inte betalt för el på två år. 400m2 uppvärmd yta. Elbilar som rullar 20-30 mil per vardag.
Man investerar rätt och tackar sossarna för bidraget👍
Vad har du investerat och vad har det kostat? Det är ren och skär lögn att du inte betalat något på två år.

Det betyder att du har gjort en investering som är 100% återbetalad och att du nu endast lever på överskott. Det är väldigt intressant att få ta del av.

• Gilla
Tootikii och 6 till
  • Laddar…
R
pacman42 pacman42 skrev:
SE1:
[bild]

SE2:
[bild]

SE3:
[bild]

SE4:
[bild]

Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎

Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
Månadssnittet påverkas marginellt så läser med intresse hur samhällspaniken sprider sig.
Samtidigt bokas utlandsresor som aldrig förr.

• Gilla
Totem
  • Laddar…
K kwarc9 skrev:
Har ni märkt att elpriserna är så höga bara i EU? Vad är det som händer med EU???!!!
Bara i EU?
Norge har 4.94 imorgon 08.00…
UK ligger på 25pence approx

Tror du får tänka om…

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Norge har 4.94 imorgon 08.00…
(lite OT) Fast det fixar väl Norgespris ner till 0,50. Eller?

M MoggePogge skrev:
Eldar ved för värmen i 2 kakelugnar.. pellets för varmvatten.
Dyte för att det inte blåser och är kallt. Vi importerar dyr el utifrån dessutom.
Jag har dessutom solfångare och 750l vattentank så mellan vårdagjämning och höstdagjämning kostar varmvatten inte en enda krona. Bara el för matlagning.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
  • Inte ett dyft faktiskt. Min värmepump kommer däremot att försöka göra vad den kan. Fast det är inget som vi märker av. Höga och låga priser jämnar väl ut sig över tid.

• Det jag tänker när jag ser det är att vi vet att lösningen är mer planerbar elproduktion och mindre väderberoende produktion. Inget man kan hantera direkt. Men man kan ju tänka på det när man skall rösta i höst.

• Gilla
P-o Assarsjö och 4 till
  • Laddar…
B
pacman42 pacman42 skrev:
SE1:
[bild]

SE2:
[bild]

SE3:
[bild]

SE4:
[bild]

🥶 Trähus från 1921 + tillbyggt
🥶 Fyra (4) våningsplan
🥶 Uppvärmd ca 285 kvm + biyta
🥶 Biyta uppvärmd källare; tvätt och pannrum
🥶 Ouppvärmd glasveranda, förråd och vind
🥶 8 rok
🥶 3 st badrum
🥶 Jag har fastpris på el.
🥶 Bundet tre (3) år framåt
🥶 75,5 öre + nätavgifter
🥶 2025 förbrukning 13 800 kilowattimmar

🌞 Känner mig nöjd och sover tryggt

Pannan sköter det själv... det finns inte så mycket annan förbrukning som påverkar priset nämnvärt. Det är billigare att inte förbruka än att ha ett batteri. Även om den puttrar på halvfart så blir det inte större kostnad.

O O skrev:
(lite OT) Fast det fixar väl Norgespris ner till 0,50. Eller?
För domsom har det, förvånansvärt få som tecknat imho, bara drygt 50% av hushållen i södra Norge

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.