37 365 läst ·
398 svar
37k läst
398 svar
Imorgon (19/2) blir elen riktigt dyr på morgonen
Har du timtaxa?pacman42 skrev:
SE1:
[bild]
SE2:
[bild]
SE3:
[bild]
SE4:
[bild]
Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?
Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎
Men femtio tjugor är en tusenlapp...
Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
Vad har du investerat och vad har det kostat? Det är ren och skär lögn att du inte betalat något på två år.A aswespeak skrev:
Det betyder att du har gjort en investering som är 100% återbetalad och att du nu endast lever på överskott. Det är väldigt intressant att få ta del av.
Månadssnittet påverkas marginellt så läser med intresse hur samhällspaniken sprider sig.pacman42 skrev:
SE1:
[bild]
SE2:
[bild]
SE3:
[bild]
SE4:
[bild]
Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎
Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
Samtidigt bokas utlandsresor som aldrig förr.
Elektroniktokig
· Vaxholm
· 44 inlägg
Jag har dessutom solfångare och 750l vattentank så mellan vårdagjämning och höstdagjämning kostar varmvatten inte en enda krona. Bara el för matlagning.M MoggePogge skrev:
pacman42 skrev:
- Inte ett dyft faktiskt. Min värmepump kommer däremot att försöka göra vad den kan. Fast det är inget som vi märker av. Höga och låga priser jämnar väl ut sig över tid.
- Det jag tänker när jag ser det är att vi vet att lösningen är mer planerbar elproduktion och mindre väderberoende produktion. Inget man kan hantera direkt. Men man kan ju tänka på det när man skall rösta i höst.
🥶 Trähus från 1921 + tillbyggtpacman42 skrev:
SE1:
[bild]
SE2:
[bild]
SE3:
[bild]
SE4:
[bild]
🥶 Fyra (4) våningsplan
🥶 Uppvärmd ca 285 kvm + biyta
🥶 Biyta uppvärmd källare; tvätt och pannrum
🥶 Ouppvärmd glasveranda, förråd och vind
🥶 8 rok
🥶 3 st badrum
🥶 Jag har fastpris på el.
🥶 Bundet tre (3) år framåt
🥶 75,5 öre + nätavgifter
🥶 2025 förbrukning 13 800 kilowattimmar
🌞 Känner mig nöjd och sover tryggt
Pannan sköter det själv... det finns inte så mycket annan förbrukning som påverkar priset nämnvärt. Det är billigare att inte förbruka än att ha ett batteri. Även om den puttrar på halvfart så blir det inte större kostnad.