K kurlakarl skrev:
[bild]

Skönt med LLVP och elbil, drar mindre än bergvärme 😂 (har bara 150kvm)

Positiva med höga elpriser är att det lönar sig så pass mycket att köra till tesla och ladda min bil gratis att jag kan gå in och käka middag på restaurangen vid laddaren för summan jag sparar mot att ladda hemma, det brukar jag inte kunna göra. :)
Ladda gratis hos Tesla?

Säljer ~7.4kWh solpanels produktion från 18 Februari, tjänar ~40sek & tar igen endel av månadens kostnader

P pabbie skrev:
Ladda gratis hos Tesla?
Tillräckligt gammal bil så ingick det el. Tesla har försökt muta sig ur en del sådana kontrakt vill jag minnas när elpriserna skenade. På den tiden (före 2018 måste det ha varit) var ju elen tråkigt billig så inte så märkvärdigt just då. Även DC-laddning var ju snudd på gratis innan dom kom på att man kan tjäna pengar på det. Sen blev elen dyr också.

• Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
Stänger av värmepumpen när jag åker till jobbet... Svarar "starta värmepumpen" när frun som jobbar hemma hör av sig och tycker det är kallt 😋

Huset håller värmen ett par timmar på acktanken... Sen kan den jobba upp det igen när priset gått ner..

• Gilla
Tootikii och 1 till
  • Laddar…
Rörligt, område 3 och kör precis som vanligt...

• Gilla
Totem
  • Laddar…
Magnus E K
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Va stänger den av värmen helt. Vid 10 minus ute måste det kosta massor att värma upp igen. Låter ju knasigt
Om du kan värma upp igen med samma värmekälla så kommer det spara kWh att stänga av tillfälligt även om detta måste "hämtas igen" senare. Att det skulle gå åt mer energi för att värma upp igen gäller bara om man då måste använda en sämre värmekälla (t ex elpatron) än om värmen hade varit på kontinuerligt. (Om prisskillnaden är stor nog kan det dock löna sig i pengar även om totala energiåtgången blir högre.)

• Gilla
P-o Assarsjö och 4 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Fuck! hade helt missat att det är svinkallt imorrn och vindstilla.
enl SMHI ska det vara -17 här ..... 😭😭😭
Och vi i SE2 som för första gången i år fått varmare än -17 i år.

pacman42 pacman42 skrev:
SE1:
[bild]

SE2:
[bild]

SE3:
[bild]

SE4:
[bild]

Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?

Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎

Men femtio tjugor är en tusenlapp...

Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
Har ni märkt att elpriserna är så höga bara i EU? Vad är det som händer med EU???!!!

• Gilla
P-o Assarsjö
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej. Hus från 1927, 2+1 fönster (som ska bytas till 2 glas för rätta känslan)

Vet inte varför men i dec låg jag lika med de mest effektiva husen

[bild]

Men nu ligger jag efter

[bild]

Edit: iof jag som liggat stabilt :)
Är nog blåsten som gör skillnad kanske?

P pabbie skrev:
Ladda gratis hos Tesla?
Yes gör det så ofta jag kan, äldre model s har gratis laddning hela bilens livslängd.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men det var ännu kallare inatt och i morse. Och vindstilla, så jag får inte det att gå ihop. Då låg det på 2 kr ungefär
jep, det meste af prissætningen er formodentlig fup, svindel eller underlige ting. I går var prisen høj på Sjælland. Årsagen var at nogen havde fortalt at forbindelsen fra Jylland til Sjælland var afbrudt. Det var løgn/fejl, men det flyttede el-prisen temmelig meget.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej. Hus från 1927, 2+1 fönster (som ska bytas till 2 glas för rätta känslan)

Vet inte varför men i dec låg jag lika med de mest effektiva husen

[bild]

Men nu ligger jag efter

[bild]

Edit: iof jag som liggat stabilt :)
Du har 1,67öre/kwh för feb, månadsmedel ligger 153,29öre/kwh för SE3. Kan vara värt och kolla om timpris är rätt.

Högre för Dec med.

Diagram över månadshistorik för elkostnader i öre/kWh inklusive moms för december 2025 till februari 2026 i SE3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Elpris för februari 2026 i SE3: månadspris 122,63 öre/kWh, moms 30,66 öre/kWh, totalt 153,29 öre/kWh.
  • Gilla
Tootikii
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
SE1:
[bild]

SE2:
[bild]

SE3:
[bild]

SE4:
[bild]

Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?

Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎

Men femtio tjugor är en tusenlapp...

Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
Eldar ved för värmen i 2 kakelugnar.. pellets för varmvatten.
Dyte för att det inte blåser och är kallt. Vi importerar dyr el utifrån dessutom.

Steen P Steen P skrev:
jep, det meste af prissætningen er formodentlig fup, svindel eller underlige ting. I går var prisen høj på Sjælland. Årsagen var at nogen havde fortalt at forbindelsen fra Jylland til Sjælland var afbrudt. Det var løgn/fejl, men det flyttede el-prisen temmelig meget.
Bara de som styr eu tjänar pengar – kriget i ukraina eller covid handlar bara om affärer. Resten av världen – USA, Ryssland och Kina – har sin egen politik

• Gilla
JonasElander
  • Laddar…
H Hassehopp skrev:
Vad har du för avtal?? Timpris??
Jajamensan. Och jag sparar mycket på det genom att undvika onödig förbrukning under timmar som dessa.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.