Homeassistant sköter allt sådant så man inte behöver tänka på det. Vid elpris över 300 öre så stänger den av värmen helt. Huset klarar några timmar. Sedan har jag styrning utefter elpriset hur varmt jag tillåts ha i huset. För full värme krävs elpris under 100 öre, vilket det sällan är, så det blir till att elda i den vattenburna kökspannan om jag vill ha kalsongvarmt. Trots detta var januari svindyr på runt 2500 kr för elen med allt inräknat. Grannen hade 6000!!! Fattar inte hur man bär sig åt då.

• Wow
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Skall vi gissa på detta?

[bild]
Man kan ju tycka att vinter är vanligt förekommande.....
Prisbild visar mer haveri med Nordpool och deras marknadspriser.
Avregleringen 1995 funkade bara några år, sedan har elleverantörer haft fest......

• Gilla
JonasElander och 4 till
  • Laddar…
JohnBergq JohnBergq skrev:
Kommer inte ihåg att jag frågade om det 😉 men jo det gör det säkert, eldar ju endel i braskaminen!
Är ditt tips då en LLVP eller har du något annat?
Det där med solpaneler & batteri har blivit mer av en hobby för mig då jag fick det som ett förskottsarv så jag har inte behövt öppna min plånbok själv……än!

Sorry för OT!
Mitt tips beror på vad du har för uppvärmningssystem nu! Kanske en LVVP är den enklaste och billigaste installationen? Har själv fått upp ögonen för en billig monoblock, evnt begagnad!

• Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
Skönt man har bergvärme, drar inte så mycket

Graf som visar elförbrukning i kronor och kWh för februari 2025, med staplar per dag och total kostnad 2099,13 kr för 1256 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Suvi5700
M Malmen1 skrev:
Homeassistant sköter allt sådant så man inte behöver tänka på det. Vid elpris över 300 öre så stänger den av värmen helt. Huset klarar några timmar. Sedan har jag styrning utefter elpriset hur varmt jag tillåts ha i huset. För full värme krävs elpris under 100 öre, vilket det sällan är, så det blir till att elda i den vattenburna kökspannan om jag vill ha kalsongvarmt. Trots detta var januari svindyr på runt 2500 kr för elen med allt inräknat. Grannen hade 6000!!! Fattar inte hur man bär sig åt då.
Va stänger den av värmen helt. Vid 10 minus ute måste det kosta massor att värma upp igen. Låter ju knasigt

• Gilla
whak och 4 till
  • Laddar…
Inget, solel och batteri :)

Väderprognos för torsdagen den 19 februari visar klart och mest klart väder med temperaturer mellan -4°C till -1°C och varierande vindhastigheter.
Skapa konto

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skönt man har bergvärme, drar inte så mycket

[bild]
Diagram över elförbrukning i februari 2025, visar en kostnad på 1331 kr för 857 kWh, med uppskattning för hela månaden på 2387 kr.
Skapa konto

Skönt med LLVP och elbil, drar mindre än bergvärme 😂 (har bara 150kvm)

Positiva med höga elpriser är att det lönar sig så pass mycket att köra till tesla och ladda min bil gratis att jag kan gå in och käka middag på restaurangen vid laddaren för summan jag sparar mot att ladda hemma, det brukar jag inte kunna göra. :)

Redigerat:
  • Haha
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
SE1:
[bild]

SE2:
[bild]

SE3:
[bild]

SE4:
[bild]

Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?

Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎

Men femtio tjugor är en tusenlapp...

Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
Laddar acktankarna med vattenmantlad vedkamin på kvällen och låser in energin över natten och släpper sedan den lös på högkostnadstimmarna.

Blir det soligt så löser stora fönster i söder hela husets värmebehov och värmepump/kamin/acktankar får ledigt.

Det mesta automatiserat.

pacman42 pacman42 skrev:
Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?
Gör som vanligt, eldar upp ack tankarna till en 95 - 100 grader, räcker till 12 tiden nån gång.
Sen mer ved i pannan.

Men den stora frågan jag vill ha svar på är : I vems fickor hamnar alla pengarna som Svenska folket plundras på ?

• Gilla
JonasElander och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
[bild]

Skönt med LLVP och elbil, drar mindre än bergvärme 😂 (har bara 150kvm)

Positiva med höga elpriser är att det lönar sig så pass mycket att köra till tesla och ladda min bil gratis att jag kan gå in och käka middag på restaurangen för summan jag sparar mot att ladda hemma, det brukar jag inte kunna göra. :)
175 kvm här. 22 grader temp

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
175 kvm här. 22 grader temp
Inget som går till elbil?

K kurlakarl skrev:
Inget som går till elbil?
Nej. Hus från 1927, 2+1 fönster (som ska bytas till 2 glas för rätta känslan)

Vet inte varför men i dec låg jag lika med de mest effektiva husen

Energiförbrukning för december 2025 på Stugvägen, 1154 kWh, kostnad 869 kr, jämförd med andra bostäder.
Skapa konto

Men nu ligger jag efter

Energikostnadsapp som visar förbrukning 1256 kWh och kostnad 2099 kr. Jämförelse med mest effektiva hem och genomsnittliga hem i februari.
Skapa konto

Edit: iof jag som liggat stabilt :)

S Swedejohn skrev:
Gör som vanligt, eldar upp ack tankarna till en 95 - 100 grader, räcker till 12 tiden nån gång.
Sen mer ved i pannan.

Men den stora frågan jag vill ha svar på är : I vems fickor hamnar alla pengarna som Svenska folket plundras på ?
Ja mycket går väl till staten i form av energiskatt, moms och utdelning från Vattenfall.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
bengto77 bengto77 skrev:
Min fråga är ger solceller någonting nov,dec,jan och feb.
Sedan årsskiftet har mina gett 38,5kWh. 5,3kW installerad effekt. Så nej, det är inte mycket.
On topic så skaffade jag batterier för att hantera just sådant här. Laddar på natten och använder under pristopparna.

Kvackatore Kvackatore skrev:
Ingenting, batteriet tar det. Men jag tänkte faktiskt sälja av sådär 20kWh. Normalt säljer jag aldrig men när skiljer 5kr/kWh mellan inköp på natten och dagpriset så är det lättförtjänta pengar, betalar lunchen åtminstone. 😀
Vad är effektförlusten mellan nedtankad och uppladdad el?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.