Batteriet tar det utan problem, runt 07.00 hoppar solcellerna igång också.

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
D
bengto77 bengto77 skrev:
Min fråga är ger solceller någonting nov,dec,jan och feb.
Beror nog på var man bor, jag får ca 25kWh på en dag nu.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
Batteriet sköter det där med förtjänst.

Diagram över batteriaktivitet och elpris i app, med batteriets aktivitet visad i olika färgkoder och elpris i öre per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

JohnBergq JohnBergq skrev:
Köper "billigt" & lagrar i batteriet fram till klockan 06:45.
Klarar mig på det fram till 12-12:45 ungefär med elpatron och bubbelkopp avstängt.
Har bara ett batteri som klarar 10Kwh men kommer snart uppdatera ytterligare 20!
Vore det inte billigare att investera så mycket pengar i att göra dig av med beroendet av elpatron, innan man lägger ännu större summor på batterianläggningar?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Morgontoppen är sällan något problem för en sjusovare som mig. Visst, har lite värme (LLVP), kyl/frys och lite datorutrustning igång så dags men det drar inte så mycket. Kvällstoppen är betydligt jobbigare då jag ofta vill ha högre temperatur, laga mat etc då.

K kurlakarl skrev:
Vore det inte billigare att investera så mycket pengar i att göra dig av med beroendet av elpatron, innan man lägger ännu större summor på batterianläggningar?
Kommer inte ihåg att jag frågade om det 😉 men jo det gör det säkert, eldar ju endel i braskaminen!
Är ditt tips då en LLVP eller har du något annat?
Det där med solpaneler & batteri har blivit mer av en hobby för mig då jag fick det som ett förskottsarv så jag har inte behövt öppna min plånbok själv……än!

Sorry för OT!

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
SE1:
[bild]

SE2:
[bild]

SE3:
[bild]

SE4:
[bild]

Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?

Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎

Men femtio tjugor är en tusenlapp...

Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
Jag stänger ner all värmeproduktion och eldar satan 😁

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Ingenting, batteriet tar det. Men jag tänkte faktiskt sälja av sådär 20kWh. Normalt säljer jag aldrig men när skiljer 5kr/kWh mellan inköp på natten och dagpriset så är det lättförtjänta pengar, betalar lunchen åtminstone. 😀

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tänder morgonbrasan en timme tidigare och njuter lite mer.
Lägger in ordentligt med grov björkved, för det verkar bli en kallare natt.

Kaffen smakar extra gott i strålningsvärmen.

Steker några matbröd i ugnens inbyggda bakugn, när den gått upp rätt temp. På eftermiddagen blir det vedugnsbakad pizza.

• Gilla
Kluffe
  • Laddar…
Tar en kopp kaffe och jobbar.

Toppen på en kort stund rör inte månaden alls.

Skulle kunna fylla på bilen med premium-el när den är värd så mycket utan att betala för den.

Kvackatore Kvackatore skrev:
Ingenting, batteriet tar det. Men jag tänkte faktiskt sälja av sådär 20kWh. Normalt säljer jag aldrig men när skiljer 5kr/kWh mellan inköp på natten och dagpriset så är det lättförtjänta pengar, betalar lunchen åtminstone. 😀
Men betalar du batteriet med nöjeskontot eller hur får du ihop kalkylen?

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Såhär ser mitt schema ut.
Energischema med stapeldiagram som visar energiflöde i kWh från batteri, solpaneler och elnätet mellan 19 och 20 februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
M MrDizzy skrev:
Fuck! hade helt missat att det är svinkallt imorrn och vindstilla.
enl SMHI ska det vara -17 här ..... 😭😭😭
Men det var ännu kallare inatt och i morse. Och vindstilla, så jag får inte det att gå ihop. Då låg det på 2 kr ungefär

pacman42 pacman42 skrev:
SE1:
[bild]

SE2:
[bild]

SE3:
[bild]

SE4:
[bild]

Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎

Men femtio tjugor är en tusenlapp...

Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
Vad har du för avtal?? Timpris??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.