Gör ingenting, kör rörligt månadspris för att slippa styra livet efter elpriset. Men solcellerna skulle nog all förbrukning under de dyra timmarna i morgon ändå om man hade behövt bry sig.

Redigerat:
  • Gilla
Sollan2022 och 5 till
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Men solcellerna tar nog all förbrukning i morgon ändå.
Har du batteri?

F fribygg skrev:
Har du batteri?
Nej, kollade noggrannare nu och högt elpris börjar tidigare än vad jag trodde. Men solcellerna tar nog ändå majoriteten av förbrukningen på dagen.

• Gilla
Jonas Andersson3791 och 1 till
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Nej, kollade noggrannare nu och högt elpris börjar tidigare än vad jag trodde. Men solcellerna tar nog ändå majoriteten av förbrukningen på dagen.
Jovisst, men huvuddelen av dygnet är ju mörkt och kallt så här i februari och väldigt många kommer ju inte hem och lagar middag, diskar, tvättar osv före mörkrets inbrott så än är det väl ett par månader kvar innan solceller kan ta lejonparten av elförbrukningen ett dygn?

F fribygg skrev:
Jovisst, men huvuddelen av dygnet är ju mörkt och kallt så här i februari och väldigt många kommer ju inte hem och lagar middag, diskar, tvättar osv före mörkrets inbrott så än är det väl ett par månader kvar innan solceller kan ta lejonparten av elförbrukningen ett dygn?
Var otydlig inser jag nu, menade solcellerna tar det mesta av förbrukningen under de dyra timmarna i morgon som tråden handlade om. Sett över ett dygn räcker de inte på långa vägar.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Var otydlig inser jag nu, menade solcellerna tar det mesta av förbrukningen under de dyra timmarna i morgon som tråden handlade om. Sett över ett dygn räcker de inte på långa vägar.
Räcker de åtminstone till 75%av dygnets förbrukning i April eller måste du vänta till sommaren?

F fribygg skrev:
DU driver alltså upp priset eftersom du inte anpassar den egna elanvändningen efter priset.
Japp... jag å andra.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
V Vector skrev:
Japp... jag å andra.
Det gör nog de flesta av oss..

• Gilla
Vector
  • Laddar…
Har ett takpris på 80 öre samt spottpris med ett litet påslag på allt under 80 öre.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Räcker de åtminstone till 75%av dygnets förbrukning i April eller måste du vänta till sommaren?
De täcker nog aldrig 75%, men mest för att jag förbrukar en del under vår/sommar med, ladda bil, pool, ac etc.

• Gilla
Biredv
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
De täcker nog aldrig 75%, men mest för att jag förbrukar en del under vår/sommar med, ladda bil, pool, ac etc.
Om du räknar bort pool och bil, ger solcellerna ens 75% av det egna behovet i april?

Min fråga är ger solceller någonting nov,dec,jan och feb.

bengto77 bengto77 skrev:
Min fråga är ger solceller någonting nov,dec,jan och feb.
Jag är helt säker på att solbelysta snöfria solceller gett el i dag, däremot tror jag inte att elproduktionen klarar att ränta och amortera investeringen under den period du nämner.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
3 års fastpris avtal med ursprungsgarantier på kärnkraftsel, så kör på precis som vanligt.

• Gilla
Gnist och 7 till
  • Laddar…
hadde 2 solceller på en skogsbarack för att ge belysning.men jag fick ladda batterierna nov.dec.jan och feb.Dom var inte bra dessa månader-Kommer inte ihåg hur oct och mars var.Har inte haft sol en heldag i vinter.Måste det vara sol för att de ska ge ström

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.