169 921 läst ·
774 svar
170k läst
774 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Nog med drama, så här resonerar jag, Utsagan stämmer, men det finns specialfall. Därmed hävdar jag att den inte är sann för alla värden på X.
Jag låter @Troberg reflektera en stund över vad oändligheten plus ett blir. Det var ena invändningen, den mer teoretiska. Den andra invändningen är att det kan finnas ett begränsningar för hur stort X kan bli. Om vi pratar om antalet döda kan det inte bli fler än i pollinationen. Populationen kan vara jordens alla invånare, befolkningen i Säffle eller medlemmarna på Byggahus. När alla redan är döda kan det inte dö en till. Samma fenomen uppstår i flera sammanhang, tex vid addition i en dator med begränsat register. Detta är inte en matematisk invändning utan mera en praktisk invändning.
Så nu är det bevisat att x+1>x varken gäller i teorin eller praktiken för alla x.
Jag låter @Troberg reflektera en stund över vad oändligheten plus ett blir. Det var ena invändningen, den mer teoretiska. Den andra invändningen är att det kan finnas ett begränsningar för hur stort X kan bli. Om vi pratar om antalet döda kan det inte bli fler än i pollinationen. Populationen kan vara jordens alla invånare, befolkningen i Säffle eller medlemmarna på Byggahus. När alla redan är döda kan det inte dö en till. Samma fenomen uppstår i flera sammanhang, tex vid addition i en dator med begränsat register. Detta är inte en matematisk invändning utan mera en praktisk invändning.
Så nu är det bevisat att x+1>x varken gäller i teorin eller praktiken för alla x.
Troberg- jag vill tacka dig för att du startat den här fantastiska tråden. Jag brukar inte bry mig tillräckligt för att göra inlägg. Så jag måste fråga dig- är du sjukt arg nu när Åskväder kommit tillbaka? Lite nöjd måste du ändå vara. Berätta!
Oändligheten + 1 saknar mening i vanlig aritmetik. Man måste utöka det reella talsystemet med hyperreella tal för att få nåt vettigt.P Pin skrev:Nog med drama, så här resonerar jag, Utsagan stämmer, men det finns specialfall. Därmed hävdar jag att den inte är sann för alla värden på X.