P
M MaxPo skrev:
Har ni sett att det nu finns en av/på knapps och fjärr i sortimentet oxå? nån som provat?
[länk]
Det är tänkbart att det kvalitetsproblem som IKEA nämnde när de hade säljstopp för Åskväder kan ha handlat om dessa två enheter.

• Gilla
MaxPo
  • Laddar…
Fairlane
P Pin skrev:
Nog med drama, så här resonerar jag, Utsagan stämmer, men det finns specialfall. Därmed hävdar jag att den inte är sann för alla värden på X.

Jag låter @Troberg reflektera en stund över vad oändligheten plus ett blir. Det var ena invändningen, den mer teoretiska. Den andra invändningen är att det kan finnas ett begränsningar för hur stort X kan bli. Om vi pratar om antalet döda kan det inte bli fler än i pollinationen. Populationen kan vara jordens alla invånare, befolkningen i Säffle eller medlemmarna på Byggahus. När alla redan är döda kan det inte dö en till. Samma fenomen uppstår i flera sammanhang, tex vid addition i en dator med begränsat register. Detta är inte en matematisk invändning utan mera en praktisk invändning.

Så nu är det bevisat att x+1>x varken gäller i teorin eller praktiken för alla x.
Ska man vara lite nördig så stämmer det inte heller för alla X i modulär aritmetik.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
M MaxPo skrev:
Har ni sett att det nu finns en av/på knapps och fjärr i sortimentet oxå? nån som provat?
[länk]
Har beställt en.
Med lite tur kan jag leka i helgen.

Förhoppningsvis kan man sätta den mellan två uttag, framgår inte direkt ur manual/bilder.

M Marcus-AA skrev:
Det är den som hävdar att något är otillåtet som skall visa varför, allt annat är omöjligt. Jag hävdar tex att det är fullt tillåtet att dansa tango i badrummet på molnfria torsdagar, men jag hittar inte det i lagtexten.

Men här har du en hint; utrustning som ansluts i ett vägguttag är inte fast installerad och del av elINSTALLATIONEN även om du sätter fast den med kemexpander i betongväggen. Det är en ren produkt, och då gäller tillverkarens instruktion och den märkning produkten har.

Det har dessutom ALDRIG i modern tid varit så att man inte får klamra eller skruva fast grejer, bara en massa okunskap från de som inte vet vad fast installerad betyder. En lampett skruvas fast på väggen och har ett sladdställ som ansluter den till VU. Tror du även den är en fast installation?
Hahaha ja äntligen ett riktigt svar i den .est underhållande och tramsigaste tråden på länge .

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M MaxPo skrev:
Troberg- jag vill tacka dig för att du startat den här fantastiska tråden. Jag brukar inte bry mig tillräckligt för att göra inlägg. Så jag måste fråga dig- är du sjukt arg nu när Åskväder kommit tillbaka? Lite nöjd måste du ändå vara. Berätta!
Jag är fortfarande tveksam till produkten. Som jag sagt tidigare, jag tror inte att den är gjord för att uppfylla regler, utan för att kringgå dem och uppmuntrar till farliga beteenden. Jag tror att man enbart testat den för rent fysiska egenskaper mot regelverket, och inte sett den större bilden.

Men, jag har gjort vad jag kan. Nu får vi väl vänta tills olyckorna börjar hända.

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K
T Troberg skrev:
Jag är fortfarande tveksam till produkten. Som jag sagt tidigare, jag tror inte att den är gjord för att uppfylla regler, utan för att kringgå dem och uppmuntrar till farliga beteenden. Jag tror att man enbart testat den för rent fysiska egenskaper mot regelverket, och inte sett den större bilden.

Men, jag har gjort vad jag kan. Nu får vi väl vänta tills olyckorna börjar hända.
Haha kan du inte acceptera att du är överbevisad . Den är testad och godkänd av folk som kan mycket mer än dig . Men det spelar väl ingen roll hur överbevisad du än blir så har du bestämt dig för att denna är farlig för att du tycker det.
självklart att det kanske kommer ske olyckor men den kommer säkerligen bero på folks dumhet. Det går att göra sig illa på alla produkter bara man använder saker tillräckligt dumt . Men det är inte produkterna eller tillverkarens fel

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
jag tror inte att den är gjord för att uppfylla regler, utan för att kringgå dem
Om vi antar att du har rätt i detta, så anser jag att detta inte är ett fel, utan en finess. Vissa regler ska kringås eller brytas mot. Tack, Ikea, för hjälpen!

Synd att denna tråden totalt spårade ur men en massa skräp som inte har med saken att göra.
Själv tycker jag att det enligt reglerna kan vara en tveksam produkt på samma sett som att jag tycker att det är tveksamt att få sälja lampor utan bra anvisning hur de ska kopplas eler med färdiga kontakter som är gjorda för vårat elnät.
Tror inte att det kommer att dö folk som flugor eller att det kommer brinna en massa hus. Men å andra sidan ser jag knappt ett behov då alla jag känner har dragit skarvsladdar lite hur som tidigare oxå emen inte på det viset som man kan tro av vissa här.
Gillar inte alls ideen med extra kontakter och fasta kabellängder för det är just med fasta längder man får en massa härvor på golvet som är svåra att göra av som sedan hamnar under ett soffben eller liknande.
Behöver jag en massa uttag på ett ställe gör jag mig själv en gren med rätt längd och fixar ett fast uttag i närheten på ett bra ställe om det inte redan finns.

För mig visar hela den här tråden hur orimliga vissa delar av reglerna för elinstallation är.

IKEA har tagit fram en produktserie som troligen kommer minska vissa risker hemma hos folk genom att användandet av lösa grendosor och förlängningssladdar kan minskas. Detta kommer föra med sig snyggare, säkrare och mer hygienisk (tack vare mindre dammsamling) strömförsörjning för våra allt fler elförbrukare i hemmen.

Genast skyndar elinstallationsbranschens försvarare till och ropar på "livsfarlighet" och regelbrott. Vid närmare granskning framkommer att produkterna inte är farliga och inte bryter mot några regler. Då tas argumentet "folk kommer överanvända produkten så den blir farlig" fram...helt utan tanke på att det redan sker i stor utsträckning med vanliga (och fullt lagliga) grendosor och förlängningssladdar. (Samma person som uttalat detta tydligast i tråden lägger dessutom en bild på sitt eget ormbo av sladdar och förgreningsdosor under skrivbordet.)

Det har till och med antytts att vanliga grendosor och förlängningssladdar borde förbjudas, och att alla elförbrukare i ett hem ska vara inkopplade i ett, av en elektriker installerat, fast vägguttag.

Det går inte att komma ifrån känslan av att detta motstånd grundar sig i något helt annat än de argument som framförs...rädslan för att tappa monopolet på, och kommersiella kontrollen över, elen i vanligt folks hem.

Orimligt var ordet.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 7 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Behöver jag en massa uttag på ett ställe gör jag mig själv en gren med rätt längd och fixar ett fast uttag i närheten på ett bra ställe om det inte redan finns.
Anlitar du en elektriker för det fasta uttaget?

P Paxman skrev:
Anlitar du en elektriker för det fasta uttaget?
Nä det gör jag inte. Men även i mitt 50 tals hus finns det uttag på fler än 1 vägg och där har det gått till det bättre med uttag på varje vägg vid nyproduktion. Att då behöva fölänga och fixa på det viset har jag svårt att se behovet framför mig.
Men fritt fram att köpa och bygga. Jag själv ser inte varken behovet av produkten eller att den är direkt livsfarlig.
Tycker däremot att det är en tveksam produkt som lätt kan användas på ett farligt vis.

hsd
Denna tråden har gett IKEA en massa gratisreklam ,många kommer att köpa åskväder och liksom de flesta ikeakunder då blir det lite till i kundvagnen :D

• Gilla
Olle61 och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte monterat mina inköp än men jag har varit i en av döttrarnas rum och måttat lite.
Hon har under skrivbordet en skaplig samling av sladdar och tre korta grendosor som ligger i en hög.

Jag kommer lämna tillbaka den strömbrytare jag köpte, rätt meningslös för oss. 100 kr kostade den men som sagt, ser ingen nytta i detta sammanhang. Den skall tydligen gå att fjärrstyra med någon enhetsmojäng men men...
Åskväder är ju inget märkvärdigt eller speciellt* men jag ser några födelar mot vanliga sladdar.
Man kan lätt skarva med sladdbitar så man får uttag precis där man vill ha dem och inte får två grendosor på ett ställe och sedan en ikopplad med fem uttag 1,5 meter bort fast man egentligen bara behöver ett uttag på det stället.
Allt blir nättare och "renare".

Jag tänker inte lägga tid eller pengar på att montera in extra uttag "på riktigt".

Jag tänker bland annat att vi möblerade om och flyttade soffa, matrumsbord, halverade bokhyllan och satte tv bänk på en annan del av rummet. Hade jag då skaffat flera "riktiga" uttag på första stället -för att slippa skarvsladdarsladdar- så hade jag fått göra om allt på nya stället. Då passar en enkel sladdlösning som åskväder bättre. Tycker jag
Allt detta med risk för överbelastning och annat är bra att tänka på men har egentligen inget med åskväder att göra. Tycker jag.

* Haussen om Åskväder påminner om fiske med dropshot. Första gången jag stötte på det verkade det märkvärdigt och tillkrånglat, ja nästan lite onödigt. Sedan insåg jag att det egentligen handlar om aktivt bottenmete med sträckt lina och en krok knuten direkt till linan... Ni som fattar ni fattar...

Men som sagt, en liten svag förbättring av en lösning som redan används. Snyggare och med lite mer kontroll.

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Skärmdump av ett paketspårningsinterface med status "Redo för upphämtning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu så!

• Haha
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:

Jag ska nog köpa till lite fler delar och fixa lite uttag på lämpliga ställen i bostaden.

• Elektrisk flexslang och två förpackade DEFA-uttag för förvärmningssystem på ett grått tygunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Ptr1097 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.