167 078 läst ·
774 svar
167k läst
774 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
Jag har haft behov av en sån kontakt flera gånger, till diverse armaturer i första hand. Jag kör de flesta av våra lampor via hemutomation, så jag behöver inga strömbrytare på sladdarna, och den typen av eurokontakt skulle innebära att jag kan korta av alla sladdar så de är precis lagom långa och slippa det här:blackarrow skrev:
Men behövs den?
Ofta säljs prydnadslamphållare med fast monterad sladd och då känns det onödigt att köpa ett sladdställ med kontakt och få ännu mera kabel över när man skarvat.
Om sladden kommer med strömbrytare monterad så kanske det naturliga sättet att skarva försvunnit och då finns behovet av den lösa eurostickproppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sladden är uppenbarligen bytt av någon, och den personen behövde tydligen typ två meter sladd! 😂
Visst, jag kan skruva isär armaturen och byta hela sladden igen, men det är ju rejält mycket mer jobb än att knipsa den och sätta på en ny eurokontakt. En del av våra lampor är dessutom av lite äldre modell som inte alltid är helt självklara hur man får isär utan att man förstör något. Nya armaturer är ju förövrigt ofta konstruerade på ett sätt som gör det omöjligt att byta sladd utan att ha sönder dem.
EDIT:
Kom på kanske det absolut största behovet för den här typen av eurokontakt: "mediastapeln"!! Hur många är vi inte som har rena nystan av kablar under TVn från alla olika spelare och förstärkare? Högtalarkablar kan man ju kapa som man vill, men elkablarna...🫣 Att bara kunna kapa de tvåpoliga maskinkablarna (minns inte vad de kallas nu, men de som används till allt möjligt typ Apple TV, gamla hederliga bergsprängare osv...) och få dem i precis lagom längd, skulle rensa upp rejält!
Redigerat:
Jag hade i forntiden en stereoanläggning av märket Fischer. Alla delarna kopplades ihop med kontakter som satt på ovan- och undersidan av de olika delarna (tuner, förstärkare, bandspelare och nåt mer som jag inte kommer ihåg vad det var) vilket gjorde att det bara behövdes en enda sladd till vägguttaget.P Paxman skrev:Kom på kanske det absolut största behovet för den här typen av eurokontakt: "mediastapeln"!! Hur många är vi inte som har rena nystan av kablar under TVn från alla olika spelare och förstärkare? Högtalarkablar kan man ju kapa som man vill, men elkablarna...🫣 Att bara kunna kapa de tvåpoliga maskinkablarna (minns inte vad de kallas nu, men de som används till allt möjligt typ Apple TV, gamla hederliga bergsprängare osv...) och få dem i precis lagom längd, skulle rensa upp rejält!
En standard för sådant vore bra så att man kunde stapla apparater från olika tillverkare utan en massa onödiga sladdar.
Förr hade många enheter ett eurouttag så det gick att göra precis det du föreslår genom att bara bunta ihop standardkabeln. Med ett apparatintag hade man kunnat köpa 30cm Eurosladd och få en väldigt snygg lösning.P pmd skrev:Jag hade i forntiden en stereoanläggning av märket Fischer. Alla delarna kopplades ihop med kontakter som satt på ovan- och undersidan av de olika delarna (tuner, förstärkare, bandspelare och nåt mer som jag inte kommer ihåg vad det var) vilket gjorde att det bara behövdes en enda sladd till vägguttaget.
En standard för sådant vore bra så att man kunde stapla apparater från olika tillverkare utan en massa onödiga sladdar.
/M
På min gamla Pioneer-stereo klippte jag trådarna och sadde dem i en kopplingsdosa på baksidan, med ett sladdställ ut. En annan stereo hade euro-uttag via relä för LP-spelaren. I detta satte jag ett 1-3-uttag (T-modell jag köpt i annat land) så att även CD-spelaren kunde starta och stoppa med huvudbrytaren.
Oftast finns det andra alternativ också, men jag får ju erkänna att jag har några skruvade eurouttag. Jag brukar använda dem för att få en 2dm kort sladd på nätaggregatet till jobbets laptop. Det är en pryl som har alldeles för mycket sladd för att bära runt i jobbväskan. Men numera har jag ju USB-C på den, så då var det problemet löst (köp ett nätagg med Switch aggregatet integrerat i uttaget).
Oftast finns det andra alternativ också, men jag får ju erkänna att jag har några skruvade eurouttag. Jag brukar använda dem för att få en 2dm kort sladd på nätaggregatet till jobbets laptop. Det är en pryl som har alldeles för mycket sladd för att bära runt i jobbväskan. Men numera har jag ju USB-C på den, så då var det problemet löst (köp ett nätagg med Switch aggregatet integrerat i uttaget).
D djac skrev:
Jag har ett minne av att det stormade runt ett skivomslag i GB på 80-talet någon gång, då det var en bild på ett uttag (eller stickpropp) som var felaktigt inkopplad, dvs om folk tänkte att de tar fram LP'n och kopplar efter den bilden, så blir saker strömförande.T Troberg skrev:
Till min stereostapel behövde man inte heller några signalkablar. Även ljudet gick alltså via specialkontakterna.M Marcus-AA skrev:
Men vi måste enas om att deras stickproppar känns enormt medeltida, har man en moderna laptop med laddare så är det ju proppen som tar upp störst plats i väskan, hahaT Troberg skrev:
Anledningen till att stickkontakten i UK är så stor som den är är att den måste innehålla en säkring på max 13A, detta eftersom deras vägguttag är avsäkrade med 32A.D djac skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Och, skall man inte glömma, de bestämde sig också att en gång för alla slå LEGO på deras egen planhalva.Demmpa skrev:
Alla som trampat på en legobit vet hur illa det är (mitt eget hat mot 2x1-bitarna har ännu inte falnat helt, trots att det var många år sedan det var aktuellt).
Men då har ni inte trampat på en brittisk stickkontakt. Den är perfekt konstruerad och storleken gör dessutom att den (likt en fotangel) alltid hamnar med piggarna uppåt!
Så, personligen så ger jag kronan till dem. Danskarna har jobb att göra om det skall ta tillbaka topp-platsen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stark borrhammare utan kickback, livsfarligt?
Verktyg & Maskiner -
Annan toppskiva, tvättställ, kran till IKEAs kommoder
Badrum -
utdragbara fläktar är för korta på djupet för IKEAs skåp?
Kök -
Hur justeras luckan till Ikeas diskmaskin Rengöra?
Kök -
Bänkbelysning med IKEAs dimmer (som jag inte vill ha). Plejd?
Belysning