Kommer bli skitsnyggt Demmpa! (y):rofl:

När det är uppklamrat under skrivbord mm så behöver det inte se snyggt ut, räcker att det fungerar och att jag slipper ta hit en elektriker för att montera lite uttag.:thinking::D:rofl::rolleyes:
Kablarna som ska gå till ordinarie vägguttagen klipper jag skarvkontakten och klipper bort en del av metallslangen, innanför är det någon typ av vit kabel (RKK / SKK / ?) som jag sätter en jordad stickkontakt på.

• Gilla
Ptr1097 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
... uppklamrat ...
Nazist!

• Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Kanske inte speciellt otippat, men AV/PÅ-knappen går att para med deCONZ/Home-Assistant utan konstigheter.

T Troberg skrev:
Jag är fortfarande tveksam till produkten. Som jag sagt tidigare, jag tror inte att den är gjord för att uppfylla regler, utan för att kringgå dem och uppmuntrar till farliga beteenden. Jag tror att man enbart testat den för rent fysiska egenskaper mot regelverket, och inte sett den större bilden.

Men, jag har gjort vad jag kan. Nu får vi väl vänta tills olyckorna börjar hända.
Detta system sålde Ikea för 10-15 år sedan, liknande system har sålts senare.
Det fanns en anslutningskabel med schukokontakt i ena änden och kontakten på bilden i andra änden
Grå eluttag för väggmontering med anslutningskabel och schukokontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grått metallhus för elektrisk utrustning med märkningsetikett och skruvhål, av typ som såldes av IKEA.
Skapa konto

Elektrisk anslutningskabel och kontakt hålls framför en grå Ikea-lampa, illustrerar diskussion om säkerhet.
Skapa konto

En bild från nätet:
Tre vita belysningsarmaturer med runda lampor och tillbehör inklusive anslutningskabel på ett trägolv.
Skapa konto

Så ”Åskväder” är inte första systemet Ikea säljer / har sålt som man bygger själv å skruvar fast och ansluter med stickkontakt.

Har det varit säkerhetsproblem/bränder/personskador med ”Lysvik”?

Så här såg det nyss ut under vårt 3d-printer-skåp.
Kunde absolut ha vart mer städat, men jag väntade återlanseringen :p
Två uttag som styrs med Trådfri, ett som har konstant ström. Det mesta är utanför, eftersom jag var o-sugen på att borra upp ~5 cm hål i skåpet.
Trasslig kabeldragning med eluttag och Trådfri-enhet under ett skrivbord, bredvid ett skåp.
Skapa konto

Efter en halvtimmes stökande:
Borde beställt en längre anslutningssladd, så att den kan klamras dras lite snyggare!
3D-skrivare under skåp med spolställ, Trådfri-uttag och ledningar.
Skapa konto
Eluttag och en Trådfri strömbrytare monterade under ett skåp, med några ledande sladdar och en LED-drivapparat.
Skapa konto
Eluttag och kablar vid ett 3d-printer-skåp med oordnade kablar och en IKEA-kartong.
Skapa konto

Delarna som blev över :)
Eluttag och sladdar på trägolv använda för 3D-printerskåp, Trådfri-enhet inkluderad.
Skapa konto

(Och nu vet jag vad vissa av er tänker.
Köpa 3d-skrivare för 2000 kr, och så kan man inte ens kosta på sig dom sista 8000 + moms och servicebil för en riktig elinstallation!
Ja, exakt så hänsynslösa är vi, konsumenterna.)

• Haha
  • Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Tänk nu på att det där är MYCKET farligare än hur det var innan, n_sandstrom! Så håll barn och svagbegåvade på behörigt avstånd, och för guds skull...rensa ut allt om du skulle flytta! :surprised:

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Detta system sålde Ikea för 10-15 år sedan, liknande system har sålts senare.
Det fanns en anslutningskabel med schukokontakt i ena änden och kontakten på bilden i andra änden
[bild]

[bild]

[bild]

En bild från nätet:
[bild]

Så ”Åskväder” är inte första systemet Ikea säljer / har sålt som man bygger själv å skruvar fast och ansluter med stickkontakt.

Har det varit säkerhetsproblem/bränder/personskador med ”Lysvik”?
Shit vilken koll du har Demmpa. Den minns jag inte. Men där ser man— inget nytt under solen.

Jag fixade dom här ikväll. Särskilt nöjd med den under bordet. Gick jäkligt snabbt o fixa den. Det är ju mest borrning i väggar som är jobbigt ju Kabeldragning under bord med elkontakter och sladdar fixerade på en vägg.
Skapa konto

• Arbetsrum med ett skrivbord, stol och sladdar organiserade under bordet på ett grått golv.
    Skapa konto
  • Nya eluttag installerade under ett skrivbord med synliga kablar och en skrivare ovanpå bordet.
    Skapa konto
  • Vägguttag installerat under ett bord med flera inkopplade kablar.
    Skapa konto
E El-Löken66 skrev:
Blir lite orolig när jag ser detta. Har du kollat upp så din isolerade miljö fortfarande är uppfylld och gjort en ordentlig konsekvensanalys?
Ja! Och skickade in blanket 42A med bilagaVI vidimerad!

• Haha
kribban och 1 till
  • Laddar…
M MaxPo skrev:
Shit vilken koll du har Demmpa. Den minns jag inte. Men där ser man— inget nytt under solen.
Vi köpte det systemet när vi gjorde om köket i bostadsrätten 2005.
Vi köpte samma system igen runt årsskiftet 07/08, till villan som vi då precis hade köpt och som vi fortfarande bor i.

Uttaget på de tre övre bilderna är troligen från 0717, alltså år 07 vecka 17, om jag tyder etiketten rätt.

Systemet innehåller alltså enkeluttag, dubbeluttag, två olika längder på lysrörsarmaturer, två längder med två/tre halogenspottar, sammankopplingskontakt för dikt anslutning, sammankopplingskabel för sammankoppling med ca 0,5m mellanrum, anslutningskabel med stickkontakt.
Alla enheter skulle skruvas fast med två skruv vardera under överskåpen i kök.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Det påminner mig om att man nog bör köpa på sig tillräckligt med Åskvädermoduler så att man har så det räcker för framtida behov i flera år. IKEA är notoriskt på att sluta saluföra produkter efter ganska kort tid. Billy är väl undantaget, men inte ens Billy undkom en inkompatibel förändring för några år sen som gjorde dörrar och hyllplan omöjliga att kombinera med äldre varianter av hyllorna.

Jag köpte LED-lister för flera år sen som man kunde kaskadkoppla. När jag skulle komplettera för ett par år sen så fanns de inte längre i sortimentet.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Det kommer säkert att gå att köpa kompatibla prylar på Ali express och liknande ställen.

• Arg
El-Löken66
  • Laddar…
Härligt! Detta är alltså inte en IKEA-standard!

Då öppnar sig möjligheterna ännu mer...:p Tänk om vi får fasta vägguttag med denna standard...och vi slipper alla klumpiga Schuko!!! :D

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.