170 518 läst ·
774 svar
171k läst
774 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
När det är uppklamrat under skrivbord mm så behöver det inte se snyggt ut, räcker att det fungerar och att jag slipper ta hit en elektriker för att montera lite uttag.

Kablarna som ska gå till ordinarie vägguttagen klipper jag skarvkontakten och klipper bort en del av metallslangen, innanför är det någon typ av vit kabel (RKK / SKK / ?) som jag sätter en jordad stickkontakt på.
Kablarna som ska gå till ordinarie vägguttagen klipper jag skarvkontakten och klipper bort en del av metallslangen, innanför är det någon typ av vit kabel (RKK / SKK / ?) som jag sätter en jordad stickkontakt på.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Kanske inte speciellt otippat, men AV/PÅ-knappen går att para med deCONZ/Home-Assistant utan konstigheter.
Detta system sålde Ikea för 10-15 år sedan, liknande system har sålts senare.T Troberg skrev:Jag är fortfarande tveksam till produkten. Som jag sagt tidigare, jag tror inte att den är gjord för att uppfylla regler, utan för att kringgå dem och uppmuntrar till farliga beteenden. Jag tror att man enbart testat den för rent fysiska egenskaper mot regelverket, och inte sett den större bilden.
Men, jag har gjort vad jag kan. Nu får vi väl vänta tills olyckorna börjar hända.
Det fanns en anslutningskabel med schukokontakt i ena änden och kontakten på bilden i andra änden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En bild från nätet:
Logga in
Skapa konto
Så ”Åskväder” är inte första systemet Ikea säljer / har sålt som man bygger själv å skruvar fast och ansluter med stickkontakt.
Har det varit säkerhetsproblem/bränder/personskador med ”Lysvik”?
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Så här såg det nyss ut under vårt 3d-printer-skåp.
Kunde absolut ha vart mer städat, men jag väntade återlanseringen
Två uttag som styrs med Trådfri, ett som har konstant ström. Det mesta är utanför, eftersom jag var o-sugen på att borra upp ~5 cm hål i skåpet.
Efter en halvtimmes stökande:
Borde beställt en längre anslutningssladd, så att den kanklamras dras lite snyggare!
Delarna som blev över
(Och nu vet jag vad vissa av er tänker.
Köpa 3d-skrivare för 2000 kr, och så kan man inte ens kosta på sig dom sista 8000 + moms och servicebil för en riktig elinstallation!
Ja, exakt så hänsynslösa är vi, konsumenterna.)
Kunde absolut ha vart mer städat, men jag väntade återlanseringen
Två uttag som styrs med Trådfri, ett som har konstant ström. Det mesta är utanför, eftersom jag var o-sugen på att borra upp ~5 cm hål i skåpet.
Logga in
Skapa konto
Efter en halvtimmes stökande:
Borde beställt en längre anslutningssladd, så att den kan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Delarna som blev över
Logga in
Skapa konto
(Och nu vet jag vad vissa av er tänker.
Köpa 3d-skrivare för 2000 kr, och så kan man inte ens kosta på sig dom sista 8000 + moms och servicebil för en riktig elinstallation!
Ja, exakt så hänsynslösa är vi, konsumenterna.)
Shit vilken koll du har Demmpa. Den minns jag inte. Men där ser man— inget nytt under solen.Demmpa skrev:
Detta system sålde Ikea för 10-15 år sedan, liknande system har sålts senare.
Det fanns en anslutningskabel med schukokontakt i ena änden och kontakten på bilden i andra änden
[bild]
[bild]
[bild]
En bild från nätet:
[bild]
Så ”Åskväder” är inte första systemet Ikea säljer / har sålt som man bygger själv å skruvar fast och ansluter med stickkontakt.
Har det varit säkerhetsproblem/bränder/personskador med ”Lysvik”?
Vi köpte det systemet när vi gjorde om köket i bostadsrätten 2005.M MaxPo skrev:
Vi köpte samma system igen runt årsskiftet 07/08, till villan som vi då precis hade köpt och som vi fortfarande bor i.
Uttaget på de tre övre bilderna är troligen från 0717, alltså år 07 vecka 17, om jag tyder etiketten rätt.
Systemet innehåller alltså enkeluttag, dubbeluttag, två olika längder på lysrörsarmaturer, två längder med två/tre halogenspottar, sammankopplingskontakt för dikt anslutning, sammankopplingskabel för sammankoppling med ca 0,5m mellanrum, anslutningskabel med stickkontakt.
Alla enheter skulle skruvas fast med två skruv vardera under överskåpen i kök.
Det påminner mig om att man nog bör köpa på sig tillräckligt med Åskvädermoduler så att man har så det räcker för framtida behov i flera år. IKEA är notoriskt på att sluta saluföra produkter efter ganska kort tid. Billy är väl undantaget, men inte ens Billy undkom en inkompatibel förändring för några år sen som gjorde dörrar och hyllplan omöjliga att kombinera med äldre varianter av hyllorna.Demmpa skrev:
Jag köpte LED-lister för flera år sen som man kunde kaskadkoppla. När jag skulle komplettera för ett par år sen så fanns de inte längre i sortimentet.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg