169 921 läst ·
774 svar
170k läst
774 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
En annan källa i många fall för bedömningar i elområdet och även det vi har här är anvisningar/råd för besiktningsingenjörer under EN dvs revision enligt försäkringsvillkor dock mer svåråtkomlig. Det sker ständig översyn och omarbetning av dessa och grunden kommer ur den dagliga praktiken för i majoriteten fall kompetenta och intresserade personer som jobbar med det.
Jag har ju åtgärdat efter EN's (Elektriska nämnden) protokoll ibland.
Och så är det ju, de anmärker även på sånt som inte strikt tillhör den fasta elektriska anläggningen, man kan få en åtgärdspunkt att sätta upp ett uttag på lämpligt ställe för att det inte ska ligga en kabel på golvet på något olämpligt ställe.
Det är ju inget som typ inträffar i en kontorsmiljö etc, men däremot i driftsrum, undercentraler och fläktrum osv så blir det nedslag på sådana saker om det är tokigt.
Och så är det ju, de anmärker även på sånt som inte strikt tillhör den fasta elektriska anläggningen, man kan få en åtgärdspunkt att sätta upp ett uttag på lämpligt ställe för att det inte ska ligga en kabel på golvet på något olämpligt ställe.
Det är ju inget som typ inträffar i en kontorsmiljö etc, men däremot i driftsrum, undercentraler och fläktrum osv så blir det nedslag på sådana saker om det är tokigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag håller inte med. Jag har dock inga ambitioner att omvända dig, så vi får antagligen stanna där vid att vi har skilda åsikter.P Paxman skrev:
Det du beskriver om din anläggning är flera skäl till att underhålla och modernisera den med fler fasta uttag.
De är säkra, för den användning de är avsedda för. Det innefattar inte en storskalig permanent användning som ersättning till nödvändigt underhåll av anläggningen. Jag låter Mikael tala så slipper jag skriva:P Paxman skrev:
Och en sak till:Mikael_L skrev:
Det jag dock inte riktigt skulle acceptera är att någon har ersatt en utökad vettig elinstallation med en större mängd skarvsladdar och grendosor, då tycker jag att man har överanvänt det konceptet. jag skulle inte gilla det ifall det var permanent anordnat, istället för att uppgradera elinstallationen till något vettigt.
Och lite hur det egentligen borde vara, dvs tillåtet att klamra en installationskabel istället för en skarvkabel.Mikael_L skrev:
Så här ser det ut vid datorn hos mig. Sladden hänger löst under fönsterbrädan till vänster. Åskväder skulle kunna göra detta lite snyggare. Eller så spikar jag upp en installationskabel de 1.5 meter jag har till uttaget., men fasta uttag på bägge sidor om fönstret...tja. Det undanröjer dock inte behovet av en grenkontakt, om jag inte sätter 2-3 st fasta 4-vägsuttag.Mikael_L skrev:
Ja att fixa tillräckligt med uttag bakom ett skrivbord är ju praktiskt ogörbart om det måste vara en fast installation. Medför ju en totalrenovering om man senare vill möblera om eller sälja bostaden.Bo.Siltberg skrev:
Jag håller inte med. Jag har dock inga ambitioner att omvända dig, så vi får antagligen stanna där vid att vi har skilda åsikter.
Det du beskriver om din anläggning är flera skäl till att underhålla och modernisera den med fler fasta uttag.
De är säkra, för den användning de är avsedda för. Det innefattar inte en storskalig permanent användning som ersättning till nödvändigt underhåll av anläggningen. Jag låter Mikael tala så slipper jag skriva:
Och en sak till:
Och lite hur det egentligen borde vara, dvs tillåtet att klamra en installationskabel istället för en skarvkabel.
Så här ser det ut vid datorn hos mig. Sladden hänger löst under fönsterbrädan till vänster. Åskväder skulle kunna göra detta lite snyggare. Eller så spikar jag upp en installationskabel de 1.5 meter jag har till uttaget., men fasta uttag på bägge sidor om fönstret...tja. Det undanröjer dock inte behovet av en grenkontakt, om jag inte sätter 2-3 st fasta 4-vägsuttag.
[bild]
Larm, IPtelefon,dito adapter, skrivare, dator, USB- router, WiFi-router, högtalare, skärm,laddare mobil, laddare platta, laddare tandborste, bordslampa och lite reserv.....
På.S. det dubbla VU:t, som försörjer allt, är till höger utanför bild. "Åskväder" skulle ju underlätta D.S.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vore det inte en långsiktigt bättre lösning att standardisera DC-spänningen till allsköns apparater som behöver väggvårtor idag? Både fysisk anslutning och spänning.HasseTeknik skrev:
Tänk att kunna ha en "grenkontakt" med X antal DC-anslutningar för alla möjliga apparater, sen kunna köpa kabel för detta i precis den längd man behöver.
Det är just det här min text ovan om att sätta press på tillverkarna om standardiserade (och fysiskt mindre) strömförsörjning kommer in. På din bild räknar jag snabbt till sju svarta våggvårtor i olika storlekar och former. Betänk om alla dessa skulle kunna ersättas med USB-kontakter (eller någon annan typ av mindre kontakt) som kunde kopplas in i en skena med kanske 10 uttag. Det skulle bli rätt mycket snyggare och enklare. Som jag också skrev inser jag givetvis att just USB inte klarar att försörja alla typer av förbrukare, men USB-standarden är bara ett retoriskt exempel. Det finns inget som hindrar att någon ny standard kan tas fram för kontakter eller att tillverkarna bygger in transformatordelen i produkten så behovet av lös trafo försvinner.HasseTeknik skrev:
Ja, en sak hindrar: pengar. Men ponera att du ska köpa en ny klockradio (för att bara ta ett exempel). Du kan välja två identiska radior, där den ena har en klumpig trafo som ska direkt in i en uttagsbrunn, och den andra har trafodelen inbyggd och en euro-kontakt på sladden. Prisskillnad på 10 %...vilken skulle du välja? ("Du" i texten avser inte specifikt dig HasseTeknik även om jag citerat ditt inlägg.)
EDIT: engs hann före och skrev på ett bättre sätt än jag om standardiseringen.
Det har ju varit på tapeten tidigare, då man pratade om 5V via USB men har ju varit begränsat till 5V och ett par A, så ganska klent. Power delivery USB-C är dock klassad för upp till 20V och 5A, så det räcker istället till det mesta (men kablarna är grövre och dyrare).engs skrev:
Vore det inte en långsiktigt bättre lösning att standardisera DC-spänningen till allsköns apparater som behöver väggvårtor idag? Både fysisk anslutning och spänning.
Tänk att kunna ha en "grenkontakt" med X antal DC-anslutningar för alla möjliga apparater, sen kunna köpa kabel för detta i precis den längd man behöver.
Och tänk att denna grenkontakt är modulär, där man kan klicka i precis det antal brunnar man behöver. "Åskväder" är den första produktserie för Svenska hushållsmarknaden som erbjuder en variant av detta. Förhoppningsvis kommer detta öppna upp för andra smartare, smidigare och mer anpassade lösningar från andra producenter.engs skrev:
Detta är en av anledningarna till att jag är så entusiastisk över "Åskväder" och tycker att den är så viktig.
Jo, den tanken är ju god, men den ger även fällor. Vem håller koll på hur många enheter, som kopplas in och vad dessa vill ha för strömstyrka? Om det ska vara USB-C, så måste ju den gemensamma trafon klara upp till 50A ! Hur grov kabel blir det och hur lättanvänt blir det?P Paxman skrev:
USB-C använder en handskakning där inpluggad enhet begär en viss spänning och effekt, så är inte nödvändigtvis ett problem. Samma gäller ju förövrigt PoE.HasseTeknik skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Jag väljer alltid med extern nätdel om möjligt eftersom nätaggskvaliteten numera är högst ojämn och ofta går sönder inom några år. Med extern är det enkelt att byta.P Paxman skrev:Det är just det här min text ovan om att sätta press på tillverkarna om standardiserade (och fysiskt mindre) strömförsörjning kommer in. På din bild räknar jag snabbt till sju svarta våggvårtor i olika storlekar och former. Betänk om alla dessa skulle kunna ersättas med USB-kontakter (eller någon annan typ av mindre kontakt) som kunde kopplas in i en skena med kanske 10 uttag. Det skulle bli rätt mycket snyggare och enklare. Som jag också skrev inser jag givetvis att just USB inte klarar att försörja alla typer av förbrukare, men USB-standarden är bara ett retoriskt exempel. Det finns inget som hindrar att någon ny standard kan tas fram för kontakter eller att tillverkarna bygger in transformatordelen i produkten så behovet av lös trafo försvinner.
Ja, en sak hindrar: pengar. Men ponera att du ska köpa en ny klockradio (för att bara ta ett exempel). Du kan välja två identiska radior, där den ena har en klumpig trafo som ska direkt in i en uttagsbrunn, och den andra har trafodelen inbyggd och en euro-kontakt på sladden. Prisskillnad på 10 %...vilken skulle du välja? ("Du" i texten avser inte specifikt dig HasseTeknik även om jag citerat ditt inlägg.)
EDIT: engs hann före och skrev på ett bättre sätt än jag om standardiseringen.![]()
Aktuellt exempel: Köpte 2 st norska Pinell internetradios för runt 2000kr styck för några år sedan, med inbyggd nätdel. Båda slutade fungera med död nätdel runt garantitidens slut. En fick jag utbytt, den andra står där oanvänd. Har tagit isär den och det sitter en extern mininätdel inuti av billigt kinesiskt snitt, fast utan plastskalet då och med specialanslutningar som måste lödas om. Hade den varit extern hade den troligen både hållit längre (mindre värme) och jag hade bara skaffat en annan med 12V likström, positivt mittstift, som jag redan har 25+ liggandes.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Hur ser du på uttagsstolpar som finns på kontor med öppna landskap?Mikael_L skrev:
Det jag dock inte riktigt skulle acceptera är att någon har ersatt en utökad vettig elinstallation med en större mängd skarvsladdar och grendosor, då tycker jag att man har överanvänt det konceptet.
Om ett gäng ungdomar samlas någonstans och LANar en natt och för det ändamålet sätter ihop 30 st grendosor för strömmen till burkarna så bryr jag mig näppeligen, ty då är det just detta tillfälliga bruk som jag menar typ ..är OK.
Men jag skulle inte gilla det ifall det var permanent anordnat, istället för att uppgradera elinstallationen till något vettigt.
Men ärligt talat har jag än, till dags dato, inte stött på något sådant, så jag tror inte att det är speciellt vanligt alltså...
Det är ju en permanent lösning fast med stickpropp och troligen är dessa mer eller mindre alltid installerade av elektriker?
Jag trivs INTE bäst i öppna landskap
I min nätverksrack så har jag en rackmonterad förgreningsdosa till router, switch osv
Kan IKEA inte bara börja sälja denna igen? Vore perfekt för att få ordning i min tv-bänk. Där är ett gytter av grenuttag för att få el till allt. Fast med ett behov på 14-15 uttag drar Åskväder iväg i pris...
Redigerat: