P pmd skrev:
Jag kan inte komma på något scenario där klamringen är olämplig om sladdragningen är lämplig. Det torde åtminstone vara extremt ovanligt.
Exemplet är väl om klamringen gör en tillfällig lösning permanent. Att klamringen håller ordning på sladden (håller undan den från golvet) och minskar risken att den skadas borde i sig alltid vara positivt.

För övrigt undrar jag vad de rökte när de kom på namnet "Åskväder". Åskväder associerar jag med blixtnedslag och blixtnedslag vill jag inte associera med elektriska kopplingar. :surprised:

P
[SH] [SH] skrev:
Kan IKEA inte bara börja sälja denna igen? Vore perfekt för att få ordning i min tv-bänk. Där är ett gytter av grenuttag för att få el till allt. Fast med ett behov på 14-15 uttag drar Åskväder iväg i pris...
Äsch, nu förstörde du min argumentation om att IKEA Åskväder inte kan orsaka olyckor.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För övrigt undrar jag vad de rökte när de kom på namnet "Åskväder". Åskväder associerar jag med blixtnedslag och blixtnedslag vill jag inte associera med elektriska kopplingar. :surprised:
Ja, har funderat på samma sak.
En långsökt tes är att dom tänkte till lite när produkten började utredas, och helt enkelt dragit tillbaka den för att göra ett litet diskret namnbyte :p

P
T Troberg skrev:
Nej, det sade jag aldrig. Att IKEA är ett företag startat av en bekräftad nazist är en bonus, men det var inte motivet till att jag anmälde produkten. Mitt mål var hela tiden att få en potentiellt farlig produkt testad innan fler dör.
Var det till Elsäkerhetsverket du gjorde anmälan? Tog de emot den, och vad har du fått för respons hittills?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
En oerhört förenklad och löjlig argumentation.
Antar att du inte köper eller använder något och dessutom bojkottar allt som är tillverkat i Tyskland överhuvudtaget?
För att inte tala om produkter tillverkade i Kina.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
För att inte tala om produkter tillverkade i Kina.
Jo men se upp med Schneider, det är lömskt, deras produkter slinker lätt in ens elanläggning!

P
Alfredo Alfredo skrev:
Exemplet är väl om klamringen gör en tillfällig lösning permanent.
I så fall är det väl skarvsladden som är olämplig från början?
Den blir knappast permanent av att klamras, utan den klamras för att den är permanent.

• Gilla
n_sandstrom och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
I så fall är det väl skarvsladden som är olämplig från början?
Ja vi kan gräva ner oss i ords innebörd och visst kan det vara som du säger. Samtidigt kan väl en "olämpligt" placerade skarvsladd i några dagar var mer acceptabel än om den klamras och då fungerar så bra att den blir kvar i åratal?

P pmd skrev:
Den blir knappast permanent av att klamras, utan den klamras för att den är permanent.
Jo, jag tycker nog att själva klamringen faktiskt "permanenterar" sladden en del.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Ja vi kan gräva ner oss i ords innebörd och visst kan det vara som du säger. Samtidigt kan väl en "olämpligt" placerade skarvsladd i några dagar var mer acceptabel än om den klamras och då fungerar så bra att den blir kvar i åratal?

Jo, jag tycker nog att själva klamringen faktiskt "permanenterar" sladden en del.
Gissar att en stor del av skarvsladdarna används "permanent", för att få fram el till ett ställe utan uttag, eller för att få fler uttag. Svårt att tro att Åskväder kommer användas på något annat sätt, dvs ständigt byggas om för att dagligen användas i ett nytt rum i en ny konfiguration.

D djac skrev:
Gissar att en stor del av skarvsladdarna används "permanent", för att få fram el till ett ställe utan uttag, eller för att få fler uttag. Svårt att tro att Åskväder kommer användas på något annat sätt, dvs ständigt byggas om för att dagligen användas i ett nytt rum i en ny konfiguration.
Men det är väl just detta som kan vara ett problem? Alltså att man i stället för att installera "riktiga" uttag i den omfattning och med den placering som behövs, bygger egna mer eller mindre permanenta lösningar med sämre kvalitet.

D
Alfredo Alfredo skrev:
Men det är väl just detta som kan vara ett problem? Alltså att man i stället för att installera "riktiga" uttag i den omfattning och med den placering som behövs, bygger egna mer eller mindre permanenta lösningar med sämre kvalitet.
Kanske, men då måste man ju kvantifiera problemet, varje hem har nog minst 10 skarvsladdar permanent inkopplade, borde ju alltid brinna i någon av dem om det var så farligt och om det är så farligt varför har vi inte bara fast inkopplade apparater?

Jag fick för mig att oron vissa kände inför Åskväder var dennas kontakter och att de skulle kunna bli glappiga om man byggde om den som barn med sitt lego?

P pmd skrev:
Var det till Elsäkerhetsverket du gjorde anmälan? Tog de emot den, och vad har du fått för respons hittills?
Det finns ovan. Det tog emot den, och lämnade en respons att produkten redan var under utredning, då flera andra anmält.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fler?
Om någon skulle dö så är det fler än vad som dött hittills, oavsett vad den siffran är. Jag vet inte hur många det är nu, men x+1 är mer än x, oavsett värdet på x.

mikethebik mikethebik skrev:
En oerhört förenklad och löjlig argumentation.
Antar att du inte köper eller använder något och dessutom bojkottar allt som är tillverkat i Tyskland överhuvudtaget?
Vissa företag undviker jag pga nazikopplingar, tex Bayer, Weibulls med flera. Jag drar gränsen för de som deltog i krigsbrott eller som har nazikopplingar efter kriget, när de borde veta bättre.

D
T Troberg skrev:
Jag drar gränsen för de som deltog i krigsbrott eller som har nazikopplingar efter kriget, när de borde veta bättre.
Du har absolut mina sympatier för din aversion mot nazism men det är inte helt lätt det här, du har ju fortfarande mycket kopplingar till detta i Sverige, det finns ju riksdagspartier med sådana och deras anhängare finns nog som anställda i nästan alla företag i dag, listan med godkända företag måste ju vara oerhört kort?

• Gilla
Krux
  • Laddar…
D djac skrev:
då måste man ju kvantifiera problemet, varje hem har nog minst 10 skarvsladdar permanent inkopplade, borde ju alltid brinna i någon av dem om det var så farligt
Jag tror heller inte att det i praktiken är "så farligt". Dock dyker det då och då bilder här på "brunna kopplingar" och en högre kvalitet på "elanläggningarna" medför rimligen färre sådana incidenter.

D
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror heller inte att det i praktiken är "så farligt". Dock dyker det då och då bilder här på "brunna kopplingar" och en högre kvalitet på "elanläggningarna" medför rimligen färre sådana incidenter.
Det kan jag hålla med om, det finns ju också sådana bilder på fasta kopplingar, så egentligen spelar det ingen roll, -du ska ha bra gjorda fasta inkopplingar och bra kvalitet på det du kopplar in, då har du gjort vad du kan.

Om man kopplar TVn rakt i uttaget eller via en bra skarvsladd, med klammer, så tror jag att man ska leva i många generationer för att uppleva skillnaden i MTBF på dessa två exempel.

Jag tror att den nämnda produkten har god kvalitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.