169 927 läst ·
774 svar
170k läst
774 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
Exemplet är väl om klamringen gör en tillfällig lösning permanent. Att klamringen håller ordning på sladden (håller undan den från golvet) och minskar risken att den skadas borde i sig alltid vara positivt.P pmd skrev:
För övrigt undrar jag vad de rökte när de kom på namnet "Åskväder". Åskväder associerar jag med blixtnedslag och blixtnedslag vill jag inte associera med elektriska kopplingar.
Äsch, nu förstörde du min argumentation om att IKEA Åskväder inte kan orsaka olyckor.[SH] skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Ja, har funderat på samma sak.Alfredo skrev:
En långsökt tes är att dom tänkte till lite när produkten började utredas, och helt enkelt dragit tillbaka den för att göra ett litet diskret namnbyte
Var det till Elsäkerhetsverket du gjorde anmälan? Tog de emot den, och vad har du fått för respons hittills?T Troberg skrev:
Ja vi kan gräva ner oss i ords innebörd och visst kan det vara som du säger. Samtidigt kan väl en "olämpligt" placerade skarvsladd i några dagar var mer acceptabel än om den klamras och då fungerar så bra att den blir kvar i åratal?P pmd skrev:
Jo, jag tycker nog att själva klamringen faktiskt "permanenterar" sladden en del.P pmd skrev:
Gissar att en stor del av skarvsladdarna används "permanent", för att få fram el till ett ställe utan uttag, eller för att få fler uttag. Svårt att tro att Åskväder kommer användas på något annat sätt, dvs ständigt byggas om för att dagligen användas i ett nytt rum i en ny konfiguration.Alfredo skrev:
Ja vi kan gräva ner oss i ords innebörd och visst kan det vara som du säger. Samtidigt kan väl en "olämpligt" placerade skarvsladd i några dagar var mer acceptabel än om den klamras och då fungerar så bra att den blir kvar i åratal?
Jo, jag tycker nog att själva klamringen faktiskt "permanenterar" sladden en del.
Men det är väl just detta som kan vara ett problem? Alltså att man i stället för att installera "riktiga" uttag i den omfattning och med den placering som behövs, bygger egna mer eller mindre permanenta lösningar med sämre kvalitet.D djac skrev:
Kanske, men då måste man ju kvantifiera problemet, varje hem har nog minst 10 skarvsladdar permanent inkopplade, borde ju alltid brinna i någon av dem om det var så farligt och om det är så farligt varför har vi inte bara fast inkopplade apparater?Alfredo skrev:
Jag fick för mig att oron vissa kände inför Åskväder var dennas kontakter och att de skulle kunna bli glappiga om man byggde om den som barn med sitt lego?
Det finns ovan. Det tog emot den, och lämnade en respons att produkten redan var under utredning, då flera andra anmält.P pmd skrev:
Om någon skulle dö så är det fler än vad som dött hittills, oavsett vad den siffran är. Jag vet inte hur många det är nu, men x+1 är mer än x, oavsett värdet på x.Dan_Johansson skrev:
Vissa företag undviker jag pga nazikopplingar, tex Bayer, Weibulls med flera. Jag drar gränsen för de som deltog i krigsbrott eller som har nazikopplingar efter kriget, när de borde veta bättre.mikethebik skrev:
Du har absolut mina sympatier för din aversion mot nazism men det är inte helt lätt det här, du har ju fortfarande mycket kopplingar till detta i Sverige, det finns ju riksdagspartier med sådana och deras anhängare finns nog som anställda i nästan alla företag i dag, listan med godkända företag måste ju vara oerhört kort?T Troberg skrev:
Jag tror heller inte att det i praktiken är "så farligt". Dock dyker det då och då bilder här på "brunna kopplingar" och en högre kvalitet på "elanläggningarna" medför rimligen färre sådana incidenter.D djac skrev:
Det kan jag hålla med om, det finns ju också sådana bilder på fasta kopplingar, så egentligen spelar det ingen roll, -du ska ha bra gjorda fasta inkopplingar och bra kvalitet på det du kopplar in, då har du gjort vad du kan.Alfredo skrev:
Om man kopplar TVn rakt i uttaget eller via en bra skarvsladd, med klammer, så tror jag att man ska leva i många generationer för att uppleva skillnaden i MTBF på dessa två exempel.
Jag tror att den nämnda produkten har god kvalitet.