MultiMan MultiMan skrev:
Jag väljer alltid med extern nätdel om möjligt eftersom nätaggskvaliteten numera är högst ojämn och ofta går sönder inom några år. Med extern är det enkelt att byta.
Jag håller med dig, men i mina ögon pratar vi då istället om att ställa krav på producenterna att tillverka produkter som håller alternativt "right to repair". För mig finns inget motsatsförhållande mellan det och att ordna smidigare elförsörjning. Producenter ska tillverka grejer som håller (och/eller är enkla att laga) samtidigt som de borde kunna fixa smidigare anslutningar till elnätet.

Jag nämnde den här tidigare i tråden, och kände att det passar rätt bra med en bild nu:

Stor nätdel i vägguttag i spänd position mot andra pluggar, gammal telefonkabel syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är alltså nätdelen till ett hjälpmedel som ligger under bäddmadressen i min säng, så jag kan lyfta huvudänden. Det är utan konkurrens den största nätdel jag sett som ska pluggas in direkt i ett vägguttag. Det syns kanske på bilden att den sitter i spänn mot de andra två grejerna som är inkopplade, vilket enligt min lekmannabedömning kan vara lite farligt om det glappar lite=värmeutveckling.

OK, jag fattar att det här hjälpmedlet kräver en rejäl trafo, det är en elmotor som ska vinkla upp min överkropp med ett sjuhelsikes moment, så här kan man ju inte förvänta sig en liten USB-kontakt. Min poäng är dock att tillverkaren inte har tänkt till. De borde givetvis använt lösningen som många laptopsladdare har, med trafodelen i mitten på sladden, så att uttaget inte belamras med en så volymös pryl, men framförallt inte belastas av dess vikt!

Det här tror jag är allt för vanligt, tillverkaren lägger allt krut på design och funktioner av elförbrukaren och tar sen bara billigaste lösningen som ligger på armlängds avstånd för elförsörjningen och skjuter över problemet på slutkund. Om inget görs så kommer dessa problem bara bli värre och värre, speciellt när allt bara ska bli billigare och billigare. Vi konsumenter behöver tänka om, vi behöver ställa krav och vi måste vara beredda att betala lite mer för våra prylar. Möjligen kan EU hjälpa till också...men de har ju en del rätt mycket större bekymmer att hantera. :p

När (om) "Åskväder" kommer tillbaka i IKEAs sortiment kommer jag kunna lösa problemet med elförsörjning vid min säng mycket säkrare och snyggare! (y)

EDIT: Om någon oroar sig för de lösa kablarna till vänster i bild så är det kanske bäst att informera om att det är gamla telefonkablar som inte används och som är lösa i bägge andar. De är kvar för att eventuellt användas som draglina om jag vill dra något annat i rören, typ nätverkskabel.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
Fast med ett behov på 14-15 uttag drar Åskväfer iväg i pris...
Dock ändå bra mycket billigare än att ta in en elektriker för att montera upp fler uttag, som dessutom kommer se helt galet ut ifall du vill möblera om! :rofl:

P Paxman skrev:
Dock ändå bra mycket billigare än att ta in en elektriker för att montera upp fler uttag, som dessutom kommer se helt galet ut ifall du vill möblera om! :rofl:
Har ett dedikerat uttag till bänken med egen 10A-säkring och sedan är det en radda med grendosor. Bänken är 240 cm bred uppdelad i fyra sektioner med en (eller kanske två i någon) grendosa per sektion. Som sagt, Åskväder vore perfekt. :)

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Många skriver att de kommer kunna snygga till en massa då åskväder säljs igen med en massa uttag mm under bord mm.
För min del skulle det bli värre då jag hela mitt vuxna liv gjort egna skarvsladdar och rejält med uttag där jag behöver det. Då får man rätt längd på alla kablar så det inte blir något över som ligger och skräpar. Mycke snyggare och säkrare än färdiga längder.

• Gilla
Papperskatt och 2 till
  • Laddar…
hsd
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag håller inte med. Jag har dock inga ambitioner att omvända dig, så vi får antagligen stanna där vid att vi har skilda åsikter.

Det du beskriver om din anläggning är flera skäl till att underhålla och modernisera den med fler fasta uttag.

De är säkra, för den användning de är avsedda för. Det innefattar inte en storskalig permanent användning som ersättning till nödvändigt underhåll av anläggningen. Jag låter Mikael tala så slipper jag skriva:

Och en sak till:

Och lite hur det egentligen borde vara, dvs tillåtet att klamra en installationskabel istället för en skarvkabel.

Så här ser det ut vid datorn hos mig. Sladden hänger löst under fönsterbrädan till vänster. Åskväder skulle kunna göra detta lite snyggare. Eller så spikar jag upp en installationskabel de 1.5 meter jag har till uttaget., men fasta uttag på bägge sidor om fönstret...tja. Det undanröjer dock inte behovet av en grenkontakt, om jag inte sätter 2-3 st fasta 4-vägsuttag.
[bild]
Det där måste åtgärdas asap, kontakta Din elektriker för montage sv 2 fasta 4vägsuttag ;)

• Gilla
useless
  • Laddar…
D djac skrev:
Om man går tillbaks i tråden så säger ju trådskaparen att han hade helt andra drivkrafter för att starta denna diskussionen än elsäkerhet. Så mot detta måste jag ge honom rätt, att sedan andra plockade upp det och målade upp katastrofscener var ju inte hans fel.
Nej, det sade jag aldrig. Att IKEA är ett företag startat av en bekräftad nazist är en bonus, men det var inte motivet till att jag anmälde produkten. Mitt mål var hela tiden att få en potentiellt farlig produkt testad innan fler dör.

T Troberg skrev:
Mitt mål var hela tiden att få en potentiellt farlig produkt testad innan fler dör.
Fler?

• Gilla
  • Haha
possum77 och 9 till
  • Laddar…
ClasseClas
T Troberg skrev:
Nej, det sade jag aldrig. Att IKEA är ett företag startat av en bekräftad nazist är en bonus, men det var inte motivet till att jag anmälde produkten. Mitt mål var hela tiden att få en potentiellt farlig produkt testad innan fler dör.
Det här var intressant. Hur många dokumenterat döda har du information om som har avlidit av "Åskväder"?

• Gilla
possum77 och 5 till
  • Laddar…
Tror TS missförstått lite. Även om runt en person om året i Sverige dör av blixtnedslag, så har det inget med vare sig nazism eller IKEA att göra.

• Gilla
  • Haha
vcx och 4 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
En oerhört förenklad och löjlig argumentation.
Antar att du inte köper eller använder något och dessutom bojkottar allt som är tillverkat i Tyskland överhuvudtaget?

Åskvädret låter;) för mig som en lysande produkt för att komma tillrätta med sammelsuriet av grenuttag efter grenuttag vid datorn.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Flera döda i åskväder i bergen mellan Polen och Slovakien (länk:[länk])
Kan det var det som TS syftar på? ;)
Undrar hur många Ikea lyckades sälja där innan stoppet? :crysmile:

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Snailman
På golvet under min dator har jag 4 grendosor med sån där röd knapp på, i dessa sitter det totalt 17 olika grejor, de flesta med en nätdelsklump för en extern hårddisk, ett par för lampor och ett par mobiltelefon laddare, och en sladd för att ladda rakapparaten. Ett stort problem med detta är att nätdelsklumparna blockerar varandra, så man får hoppa över ett uttag mellan två klumpar.

Vet inte om det blivit likadant med Ikeas system?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
På golvet under min dator har jag 4 grendosor med sån där röd knapp på, i dessa sitter det totalt 17 olika grejor, de flesta med en nätdelsklump för en extern hårddisk, ett par för lampor och ett par mobiltelefon laddare, och en sladd för att ladda rakapparaten. Ett stort problem med detta är att nätdelsklumparna blockerar varandra, så man får hoppa över ett uttag mellan två klumpar.

Vet inte om det blivit likadant med Ikeas system?
Får IKEA tillbaka systemet i sortimentet så är jag övertygad om att de kommer utveckla det utöver de relativt få delar som lanserades först.

Jag tänker mig distansbitar, som gör att man kan bygga en fördelare som passar perfekt för de trafos man har, uttag med olika rotering på brunnarna av samma anledning, bitar med dubbla (trippla?) euro-uttag, bitar med USB-uttag (har väl redan aviserats), Trådfrikompabilitet (även detta är väl aviserats), kanske böjar, många fler längder att välja på gällande kablarna osv osv. Det finns en enorm potential om IKEA har viljan.

• Gilla
  • Älska
mellansorken och 5 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag säger; Klamra på ni. Men tänk på att det finns en gräns då det blir rent olämpligt. Använd en god portion sunt förnuft, så blir det nog bra.
Och detta gäller skarvsladdar likväl som IKEA's åskväder.
Nu tycker jag att det är du som har minskat texten lite för mycket. :)

Det som är rent olämpligt över en gräns är förlängningssladden. Jag kan inte komma på något scenario där klamringen är olämplig om sladdragningen är lämplig. Det torde åtminstone vara extremt ovanligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.