G
L lbgu skrev:
Har ingen betydelse vad chefen för TM Sweden AB anser. Det är chefen högre upp som räknas. Fast den svenske chefen lär också se det som en seger, hade resultatet varit att han skrivit på kollektivavtalet så hade han nog fått sparken omgående.
ok så du menar att en chef på TM Sweden AB trots allt kanske bryr sig men det räknas inte?

G Greger_08 skrev:
k så du menar att en chef på TM Sweden AB trots allt kanske bryr sig men det räknas inte?
Vad lokala VDns privat åsikter är är fullkomligt ointressant. Kan möjligen intressera frun och eventuell psykolog, men knappast några fler. Chefer på mellanposition har sällan någon reell makt. Snarare är det ett rätt otacksamt läge att vara mellanchef då man måste lyda de ovanför utan minsta knot och sen måste man hantera de under sig som mer öppet kan uttrycka missnöje med överhetens order.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
G
L lbgu skrev:
Vad lokala VDns privat åsikter är är fullkomligt ointressant. Kan möjligen intressera frun och eventuell psykolog, men knappast några fler. Chefer på mellanposition har sällan någon reell makt. Snarare är det ett rätt otacksamt läge att vara mellanchef då man måste lyda de ovanför utan minsta knot och sen måste man hantera de under sig som mer öppet kan uttrycka missnöje med överhetens order.
En mellanchef har ofta enbart arbetare under sig vilket jag inte tror att TM Sverige AB VD har.

G Greger_08 skrev:
En mellanchef har ofta enbart arbetare under sig vilket jag inte tror att TM Sverige AB VD har.
Hur du än vrider på det så är han en relativt oviktig kugge i maskineriet och i princip ingen högre upp i hierarkin lär bry sig om hur han tar detta. Skulle han visa missnöje/illojalitet på något sätt så lär han bytas ut omgående. Så han lär behålla eventuella tankar som inte anses passande för sig själv. Varför tycker du att denne chefs uppfattning är av vikt? Och för vem är det av vikt? Själv tycker jag det är fullständigt ointressant hur denne chef upplever situationen.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
G
L lbgu skrev:
Hur du än vrider på det så är han en relativt oviktig kugge i maskineriet och i princip ingen högre upp i hierarkin lär bry sig om hur han tar detta. Skulle han visa missnöje/illojalitet på något sätt så lär han bytas ut omgående. Så han lär behålla eventuella tankar som inte anses passande för sig själv. Varför tycker du att denne chefs uppfattning är av vikt? Och för vem är det av vikt? Själv tycker jag det är fullständigt ointressant hur denne chef upplever situationen.
Det gör jag inte jag svarade bara på din fråga om jag trodde någon brydde sig.

G Greger_08 skrev:
Jag tror nog att en Svensk chef "brytt" sig om dom ökande omkostnaderna då det aldrig är roligt att leverera dåliga nyheter..
Låt oss anta att chefen har order om att inte teckna avtal, kosta vad det vill.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Majgårdarna
G
D Dilato skrev:
Låt oss anta att chefen har order om att inte tekna avtal, kosta vad det vill.
Ja kanske det dock så förstår jag inte att det tog dom 3 år att köpa ut alla anställda som var med i IF Metall om det fick kosta vad det vill.

Inte för jag är med i IF metall eller något annan fackförbund men det är ju inte direkt så jag sitter och jublar att ett svensk fackförbund blev överkörda av ett Amerikanskt ägt bolag.

G Greger_08 skrev:
dock så förstår jag inte att det tog dom 3 år att köpa ut alla anställda som var med i IF Metall om det fick kosta vad det vill.
Det var väl ingen brådska, dom anställda fick ju betalt av metall för att inte göra något och firman rullade väl på utan dom och kostade inget så sett ur företagets synvinkel var det ju bara bra att fienden fick en massa kostnader som inte ledde någon vart.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Tesla Sweden hade mandat att teckna kollektivavtal.
Ja det hade de säkert rent formellt. Men VDn var garanterat medveten om att han skulle få sparken innan bläcket torkat ifall han skrev på.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Inte för jag är med i IF metall eller något annan fackförbund men det är ju inte direkt så jag sitter och jublar att ett svensk fackförbund blev överkörda av ett Amerikanskt ägt bolag.
Det tragiska är ju att inga lite större svenska företag lyckats med det tidigare. Säger ju en del om dem, de har sedan länge kapitulerat till sossarna så inget större intresse verkar finnas.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
S Staffan-N skrev:
, låt dem tömma krigskassan"
Hörde från någon IF Metallgubbe att de hade såpass med pengar så de kunde hålla på i 100år..

L lbgu skrev:
Det tragiska är ju att inga lite större svenska företag lyckats med det tidigare. Säger ju en del om dem, de har sedan länge kapitulerat till sossarna så inget större intresse verkar finnas.
Har en del vänner i höga positioner på stora svenska bolag. Några av dem tycker facket är bra, det håller nere lönerna 😆

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Jag tycker gott att Tesla kunde skrivit på det där avtalet. det hade varit värt det för att slippa allt krångel.
Jag är intresserad av varför du säger något sådant. Jag har några frågor.

1. Är du etnisk svensk?
2. Har du / har du haft firma?
3. Har / hade firman anställda?

Du behöver givetvis inte svara om du inte vill.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Hörde från någon IF Metallgubbe att de hade såpass med pengar så de kunde hålla på i 100år..
Det är rätt givet med tanke på hur få strejkande det var och hur stor -Metalls strejkkassa är. Börsens svängningar en normal börsdag lär med råge påverka deras kassa mer än vad årskostnaden för strejken var.

De som grundade Metall skulle nog rotera i sina gravar ifall de visste hur deras efterföljare blivit kapitalister och spekulerar med medlemmarnas pengar på börsen.

• Gilla
ReMaxBerea och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.