4 401 läst ·
143 svar
4k läst
143 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
ok så du menar att en chef på TM Sweden AB trots allt kanske bryr sig men det räknas inte?L lbgu skrev:
Vad lokala VDns privat åsikter är är fullkomligt ointressant. Kan möjligen intressera frun och eventuell psykolog, men knappast några fler. Chefer på mellanposition har sällan någon reell makt. Snarare är det ett rätt otacksamt läge att vara mellanchef då man måste lyda de ovanför utan minsta knot och sen måste man hantera de under sig som mer öppet kan uttrycka missnöje med överhetens order.G Greger_08 skrev:
En mellanchef har ofta enbart arbetare under sig vilket jag inte tror att TM Sverige AB VD har.L lbgu skrev:Vad lokala VDns privat åsikter är är fullkomligt ointressant. Kan möjligen intressera frun och eventuell psykolog, men knappast några fler. Chefer på mellanposition har sällan någon reell makt. Snarare är det ett rätt otacksamt läge att vara mellanchef då man måste lyda de ovanför utan minsta knot och sen måste man hantera de under sig som mer öppet kan uttrycka missnöje med överhetens order.
Hur du än vrider på det så är han en relativt oviktig kugge i maskineriet och i princip ingen högre upp i hierarkin lär bry sig om hur han tar detta. Skulle han visa missnöje/illojalitet på något sätt så lär han bytas ut omgående. Så han lär behålla eventuella tankar som inte anses passande för sig själv. Varför tycker du att denne chefs uppfattning är av vikt? Och för vem är det av vikt? Själv tycker jag det är fullständigt ointressant hur denne chef upplever situationen.G Greger_08 skrev:
Det gör jag inte jag svarade bara på din fråga om jag trodde någon brydde sig.L lbgu skrev:Hur du än vrider på det så är han en relativt oviktig kugge i maskineriet och i princip ingen högre upp i hierarkin lär bry sig om hur han tar detta. Skulle han visa missnöje/illojalitet på något sätt så lär han bytas ut omgående. Så han lär behålla eventuella tankar som inte anses passande för sig själv. Varför tycker du att denne chefs uppfattning är av vikt? Och för vem är det av vikt? Själv tycker jag det är fullständigt ointressant hur denne chef upplever situationen.
Tesla Sweden hade mandat att teckna kollektivavtal.L lbgu skrev:
https://da.se/2024/03/tesla-sverige...ndat-att-teckna-kollektivavtal-men-vill-inte/
Ja kanske det dock så förstår jag inte att det tog dom 3 år att köpa ut alla anställda som var med i IF Metall om det fick kosta vad det vill.D Dilato skrev:
Inte för jag är med i IF metall eller något annan fackförbund men det är ju inte direkt så jag sitter och jublar att ett svensk fackförbund blev överkörda av ett Amerikanskt ägt bolag.
Det var väl ingen brådska, dom anställda fick ju betalt av metall för att inte göra något och firman rullade väl på utan dom och kostade inget så sett ur företagets synvinkel var det ju bara bra att fienden fick en massa kostnader som inte ledde någon vart.G Greger_08 skrev:
Det tragiska är ju att inga lite större svenska företag lyckats med det tidigare. Säger ju en del om dem, de har sedan länge kapitulerat till sossarna så inget större intresse verkar finnas.G Greger_08 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 055 inlägg
Har en del vänner i höga positioner på stora svenska bolag. Några av dem tycker facket är bra, det håller nere lönerna 😆L lbgu skrev:
Jag är intresserad av varför du säger något sådant. Jag har några frågor.Majgårdarna skrev:
1. Är du etnisk svensk?
2. Har du / har du haft firma?
3. Har / hade firman anställda?
Du behöver givetvis inte svara om du inte vill.
Det är rätt givet med tanke på hur få strejkande det var och hur stor -Metalls strejkkassa är. Börsens svängningar en normal börsdag lär med råge påverka deras kassa mer än vad årskostnaden för strejken var.Patrik440 skrev:
De som grundade Metall skulle nog rotera i sina gravar ifall de visste hur deras efterföljare blivit kapitalister och spekulerar med medlemmarnas pengar på börsen.