D Dilato skrev:
Varför blandar du in moms, det är en neutral kostnad.
Vem betalar sociala kostnader, arbetsgivaravgifter pension m.m.?
Arbetsgivaren. Där är skillnaden mellan 23 euro bruttolön och 36 euro arbetsgivarkostnad i timmen.

Det varierar litet från projekt till projekt vad arbetsgivarkostnaden per timme blir men när man dividerar totala arbetsgivarkostnaden för projektanställningen med antalet arbetade timmar brukar timkostnaden bli omkring 36 euro. Enligt ett antal arbetsgivare som har räknat.

Varför skulle inte momsen inverka?
När en privat husägare eller ett friluftsmuseum anlitar ett företag måste de betala moms som de inte kan dra av någonstans.
När de projektanställer är lönen momsfri.

H heimlaga skrev:
Arbetsgivaren. Där är skillnaden mellan 23 euro bruttolön och 36 euro arbetsgivarkostnad i timmen.

Det varierar litet från projekt till projekt vad arbetsgivarkostnaden per timme blir men när man dividerar totala arbetsgivarkostnaden för projektanställningen med antalet arbetade timmar brukar timkostnaden bli omkring 36 euro.

När en privat husägare eller ett friluftsmuseum anlitar ett företag måste de betala moms som de inte kan dra av någonstans.
När de anställer är lönen momsfri.
Så hela grejen är egentligen att man inte är fast anställd utan projektanställd?
lön är väl alltid momsfri, det är ju ingen vara man säljer.

D Dilato skrev:
Så hela grejen är egentligen att man inte är fast anställd utan projektanställd?
I mitt fall projektanställd för den tiden som arbetet tar att utföra.

Andra är fast anställda i byggföretag på liknande villkor.

Moms på lön..?

Vad menar du?

Lön är momsfri

En företagare som fakturerar per timme är momsskyldig om årsomsättningen i företaget är över 12000 eller 15000 euro ungefär.

Ursäkta mig, mina damer och herrar, men skulle jag kunna be er återgå till ämnet: hur facket förlorade?

Min skadeglädje behöver påfyllning.

• Gilla
Saelen och 1 till
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
Ursäkta mig, mina damer och herrar, men skulle jag kunna be er återgå till ämnet: hur facket förlorade?

De förlorade genom att vara en förlegad kvarvara från gråsozzesverige

• Gilla
ReMaxBerea och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
När de projektanställer är lönen momsfri.
Du har inte så bra koll på hur moms fungerar verkar det som..
Lön är alltid momsfri.
Att en slutkonsument betalar moms som går till statskassan är helt irrelevant för din lön, det är pengar varken du eller din arbetsgivare skulle få ändå.

D Dilato skrev:
Du har inte så bra koll på hur moms fungerar verkar det som..
Lön är alltid momsfri.
Att en slutkonsument betalar moms som går till statskassan är helt irrelevant för din lön, det är pengar varken du eller din arbetsgivare skulle få ändå.
Jag vet mycket väl hur momsen fungerar. Du verkar leta efter någonting som du kan påstå om mig. Känns det bättre för dig om du kan avfärda mig?

G
R ReMaxBerea skrev:

Förlorade och förlorade dom har ju inga medlemmar kvar som arbetar på Tesla så det finns inget att göra.

Inte direkt så Tesla vann heller.

Konflikten var ungefär lika efterbliven som när ett gift par spenderar massor av pengar för att få rätten över katten vid en skilsmässa.

Majgårdarna
Riktigt bra att spökstationerna nu blir inkopplade.

Gävle och Vansbro är efterlängtat!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.