Patrik440 Patrik440 skrev:
Hörde från någon IF Metallgubbe att de hade såpass med pengar så de kunde hålla på i 100år..
500 år läste jag igår. Idag såg jag att strejken hade kostat 65 miljoner från en kassa på ca 10 miljarder....

Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Tesla har nog förlorat rätt mycket på detta, framför allt då media i Sverige alltid har vinklat det till Teslas nackdel. Ingen journalistisk tänkade utan bara framfört vad sveavägen 68 vill ha sagt.

Jag tycker gott att Tesla kunde skrivit på det där avtalet. det hade varit värt det för att slippa allt krångel.
Jag tror man behöver ett globalt perspektiv för att förstå konflikten. Tesla motarbetar kollektivavtal på alla marknader. Sen vet jag inte exakt hur det fungerar i andra länder och det finns säkert tvingande kollektivavtal som de inte kan blockera. Men viker de sig i onödan så öppnar de dörrar i andra länder som de helst vill ska förbli stängda.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna
L lbgu skrev:
Ja det hade de säkert rent formellt. Men VDn var garanterat medveten om att han skulle få sparken innan bläcket torkat ifall han skrev på.
Socialdemokratiska fantasier...
S Staffan-N skrev:
Jag tror man behöver ett globalt perspektiv för att förstå konflikten. Tesla motarbetar kollektivavtal på alla marknader. Sen vet jag inte exakt hur det fungerar i andra länder och det finns säkert tvingande kollektivavtal som de inte kan blockera. Men viker de sig i onödan så öppnar de dörrar i andra länder som de helst vill ska förbli stängda.
Jag vet att i Tyskland har de kollektivavtal, men där tror jag att det är typ lag.

I vilka andra länder har Tesla motverkat kollektivavtal?

S Staffan-N skrev:
500 år läste jag igår. Idag såg jag att strejken hade kostat 65 miljoner från en kassa på ca 10 miljarder....
Alltså är avgiften ohemult hög och borde sänkas till 0.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Alltså är avgiften ohemult hög och borde sänkas till 0.
Hur tänker du nu?

De har 250000 medlemmar (oräknat pensionärer). Om man ska strejka med någon form av effekt i en större konflikt så kostar det pengar. 10 miljarder är 40000 kr per medlem. Vet arbetsgivarkollektivet att de kan hålla ut i någon vecka och sedan är kassan tom, så har facket ingen makt alls. Därav att kassan behövs.

Klart som sjutton att den kassan räcker oerhört länge när det är mindre än 100 medlemmar som berörs.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Hur tänker du nu?

De har 250000 medlemmar (oräknat pensionärer). Om man ska strejka med någon form av effekt i en större konflikt så kostar det pengar. 10 miljarder är 40000 kr per medlem. Vet arbetsgivarkollektivet att de kan hålla ut i någon vecka och sedan är kassan tom, så har facket ingen makt alls. Därav att kassan behövs.

Klart som sjutton att den kassan räcker oerhört länge när det är mindre än 100 medlemmar som berörs.
Så du tänker generalstrejk, alla medlemmar mot alla arbetsgivare, det är därför stridskassan behöver vara så stor?
Är inte det väldigt 1900-tal?

Kassan minskar ju dessutom inte i värde även om avgiften är noll, bara avkastningen på 10 miljarder investerat på börsen bör ju räcka till att drifta runt organisationen och ge ett betydande överskott.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
IMG_20260814_184150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ni alla som köpt och köper Tesla förstår att ni betalar alldeles för mycket för era bilar uppenbart.
Hade Volvo gjort detta så hade dom näppeligen överlevt.

D Dilato skrev:
Så du tänker generalstrejk, alla medlemmar mot alla arbetsgivare, det är därför stridskassan behöver vara så stor?
Är inte det väldigt 1900-tal?
Ja, om du inte har möjlighet att klara det så innebär alla situationer där det vore den relevanta stridsåtgärden att arbetsgivarna får som de vill. (Eller, det är väl inte generalstrejk utan snarare en riktad strejk där arbetsgivarna som svar lockoutar resterande personal eftersom produktionen redan står still som är det relevanta fallet.)

Det är lite som att om du inte har något trovärdigt försvar så är det fritt fram för Ryssland att roffa åt sig. Det var också betraktat som väldigt 1900-tal under ett bra tag.
D Dilato skrev:
Kassan minskar ju dessutom inte i värde även om avgiften är noll, bara avkastningen på 10 miljarder investerat på börsen bör ju räcka till att drifta runt organisationen och ge ett betydande överskott.
Medlemsavgifterna ska täcka en massa annat också - a-kassa, inkomstförsäkring, gruppförsäkringar etc.

K krfsm skrev:
Ja, om du inte har möjlighet att klara det så innebär alla situationer där det vore den relevanta stridsåtgärden att arbetsgivarna får som de vill. (Eller, det är väl inte generalstrejk utan snarare en riktad strejk där arbetsgivarna som svar lockoutar resterande personal eftersom produktionen redan står still som är det relevanta fallet.)

Det är lite som att om du inte har något trovärdigt försvar så är det fritt fram för Ryssland att roffa åt sig. Det var också betraktat som väldigt 1900-tal under ett bra tag.

Medlemsavgifterna ska täcka en massa annat också - a-kassa, inkomstförsäkring, gruppförsäkringar etc.
Akassa är väl helt fristående från resten av verksamheten?

K krfsm skrev:
Hur tänker du nu?

Glöm inte fackpamparnas stugor, villor och alla utsvävningar.

Det är bara slösa för dumt folk, eller ja medlemmar i facken som det heter finns det av någon outgrundlig anledning många av.

Har aldrig varit med i någon av sekterna men haft bäst löneutveckling på arbetsplatserna.
Eller som de säger: lättare att diskutera premier individuellt än att låta grå massan få något extra.

Facket = lägsta möjliga tack! Glöm inte att ta provision.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
lägsta möjliga tack
Minsta gemensamma nämnare.

Det betyder att min engagerade "går det bra för företaget, går det bra för mig"-arbetsinsats är lika mycket värt som kollegans halvhjärtade "jag jobbar för att ha råd att festa hela helgen"-insats.

S
P Pligg85 skrev:
Glöm inte fackpamparnas stugor, villor och alla utsvävningar.

Det är bara slösa för dumt folk, eller ja medlemmar i facken som det heter finns det av någon outgrundlig anledning många av.

Har aldrig varit med i någon av sekterna men haft bäst löneutveckling på arbetsplatserna.
Eller som de säger: lättare att diskutera premier individuellt än att låta grå massan få något extra.

Facket = lägsta möjliga tack! Glöm inte att ta provision.
Glöm inte tex Skåvsjöholm (IF Metall), Rönneberga (Byggnads) eller varför inte Runö med en av Sverges största konstsamlingar

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.