H heimlaga skrev:
Han fantiserar han också.

De där högerfigurerna har återkommande halucinationer.
Jag vill inte blanda ihop det med politik då jag känner många arbetare som röstar blått (åt höger i Sverige).
Men det jag ville komma fram till är att det blir meningslöst då dessa lever under helt andra förhållanden i sina yrken.

Frerider Frerider skrev:
Är detta sant eller driver du med han?
Om jag inte mins fel berättade heimlaga att han dödat någon. Men då det är något som inte tillhör vanligheten bad jag honom att rätta mig
H heimlaga skrev:
Han fantiserar han också.
H heimlaga skrev:
De där högerfigurerna har återkommande halucinationer.
Jag är för arbetslöshetskassa, god sjukvård, åldringsvård etc. God skola samt fritidsverksamhet för våra barn.

Typiskt för högerfigurerna. Inte sant heimlaga?😃

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Om jag inte mins fel berättade heimlaga att han dödat någon. Men då det är något som inte tillhör vanligheten bad jag honom att rätta mig
Låter hemskt om det nu är sant😢

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Heimlaga har en fantastisk förmåga att hitta de absolut sämsta arbetsgivarna hela tiden.
Dom är så demoniska att man tror sig förflyttad till Dickens london och David copperfields barnhusarbeten.

• Gilla
  • Haha
DaliMannen och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Heimlaga har en fantastisk förmåga att hitta de absolut sämsta arbetsgivarna hela tiden.
Dom är så demoniska att man tror sig förflyttad till Dickens london och David copperfields barnhusarbeten.
Nu har jag väldigt lite insikt, men du tror inte att han motviktar lite? Tänker det är många skribenter som är på han och då är det lätt att man blir defensivt aggressiv.

Den juridiska kampen som lär följa kommer handla om brott mot föreningsrätten......

Att enbart anställa de som är villiga att avtala bort rätten att skapa eller gå med i en facklig förening är textboksexempel på det grövsta brott som går att begå mot MBL.

Krasst juridiskt blir alla som skriver på något liknande rakt av svart-arbetare då anställningsavtalet enligt lag är ogiltigt.

För övrigt är dramatiken ang summorna som det skrivs om i kvällspressen grovt överdriven, det är vardagsmat att arbetare blir "utköpta" för summor runt 1 årslön om den som förhandlar för fackets sida är ens halvt vaken, jag har flera exempel bara från mitt eget företag.

• Gilla
tonsun och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Låter hemskt om det nu är sant😢
Om jag inte missminner mig, berättade heimlaga för flera år sedan att han dödat någon. Men eftersom det är lite oortodoxt att påstå dylikt, bad jag heimlaga att rätta mig ifall jag har fel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Därför måste man som anställd kunna försvara sig just mot den sortens skurkar.
Varför i hela friden skulle man ta anställning hos någon som man betraktar som en skurk?

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför i hela friden skulle man ta anställning hos någon som man betraktar som en skurk?
Tänker att när man tar en anställning så är det oftast en positiv stämning åt båda håll, arbetsgivaren utmålar sig för att vara den bästa och vice versa.
Men efter ett tag så kanske lönespecen inte överensstämmer med det man har tidrapporterat eller liknande och så är bollen i rullning och saker eskalerar.
Har i min ungdom jobbat för två arbetsgivare som ljög rätt ut vid anställning som visade sig inom några månader.
Men det är mycket enklare idag att kolla upp någon än det var för säg 30-40år sedan. Lika viktigt som anställd att ta referenser på företaget och chefer som företagen gör om sina anställningar.

Unikt namn
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Nu har jag väldigt lite insikt, men du tror inte att han motviktar lite? Tänker det är många skribenter som är på han och då är det lätt att man blir defensivt aggressiv.
De har ideologiskt betingade halucinationer.

Det som hände var att en kriminell arbetsgivare och hans svåger juristen utsatte mig för mycket hård utpressning en gång för nästan 20 år sedan. Såvitt jag kan bedöma handlade det om att statuera exempel när jag helt öppet hade vägrat att riva asbest utan skydd, vägrat att sätta arbetsgivarens märke på mina verktyg och ge dem till honom, vägrat att arbeta gratis övertid, vägrat att betala arbetsgivarens "avgifter" som skulle betalas till honom kontant utan kvitto, och helt öppet krävt att hela lönen måste betalas ut. Jag blev helt enkelt ett hot mot diciplinen i företaget och därför måste jag krossas. När inte mordhot fungerade så blev det ocker och utpressning. I ett läge när jag redan var mycket ekonomiskt utsatt på grund av att lönen inte hade betalats ut.
Till slut ställdes jag inför det mycket konkreta valet mellan att slå ihjäl arbetsgivaren eller skaffa advokat. Jag hade inte på något vis råd med advokat.

Lyckligtvis var jag medlem i Byggnadsförbundet. De betalade advokaten så jag kunde sätta mot juridiskt. Saken gick till domstol och vi processade i 5 år. Småningom drog arbetsgivaren tillbaka sina krav ett efter ett och efter 5 år var det en domare som tröttnade på hans juridiska manövrar.................

Trevligt att högerdebattörerna vill dra upp det här fallet. Som så tydligt illustrerar fackförbundets betydelse för arbetaren.

• Gilla
  • Wow
ivarr och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För att skurkar ljuger och manipulerar. Det skulle vara mycket enklare om de alla skulle ha ordet "bedragare" tatuerat i pannan. Men nu är det inte så.
Jag är mycket tacksam om du kan åta dig att göra den tatueringen på alla oseriösa arbetsgivare.

Det mest extrema fallet var en som höll på med låtsad vänskap i över tre år för att jag skulle lita på honom och fara till Norge på ett arbetsuppdrag. Som var upplagt för att bli någon sorts människohandel.
Lyckligtvis vidtog jag vissa grundläggande mått och steg. Dök upp med egen bil. Lät inte honom fara iväg med min bil, låste in verktygen, såg till att ha det skriftliga arbetsavtalet i tryggt förvar, höll byggherren och grannar och bybor informerade så att det ständigt fanns vittnen, undvek ett antal juridiska fällor som var tänkta att göra mig skyldig och ekonomiskt beroende, och gick i hemlighet med i Fellesforbundet.

När arbetsgivaren insåg att jag var fackmedlem och höll på och drev in lönen av honom den juridiska vägen blev han så rasande på mig att han inför vittnen skällde ut mig för att jag hade saboterat hans fina plan som han skulle bli rik på. Han tappade besinningen totalt och förklarade hur han hade planerat allt i många år.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Många arbetsgivare visar ju inte sitt "rätta jag" under den inledande delen av anställningen, mer regel än undantag så utlovas istället guld o gröna skogar. Typiskt Psykopat-beteende.

Så att många "tar anställning" hos oseriösa arbetsgivare är absolut inte svårt att förstå.

Nästa del i problematiken är värre, varför många stannar kvar.....

Det behövs absolut, till 110%, någon form av motpol i relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Den "svenska modellen" och fackföreningarna må ha sina fläckar, men det är tusan det närmaste vi har kommit en välfungerande symbios på arbetsmarknaden.

• Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Väntat. Jojostrejken gick ju mer eller mindre ut på att tvinga Tesla att köpa ut de strejkande. Cyniskt. De fick ingenting mer än 0 i SGI.

Sen tycker jag att sympatiåtgärderna som riktades mot Tesla var osmakliga.
Framförallt kring monopolfunktioner i samhällskritisk infrastruktur.
Farligt när kapitalet äger mindre välbärgade människor

D Dilato skrev:
IF Metall avbryter strejken mot Tesla

Efter snart tre år av strejk avbryter IF Metall alla stridsåtgärder mot Teslas svenska bolag, uppger de i ett pressmeddelande.

Enligt fackförbundet avbryts strejken då Tesla köpt ut alla förbundets strejkande medlemmar på företaget.

– Vi kan konstatera att Tesla är så starka motståndare till kollektivavtal att de hellre köper ut anställda som är medlemmar i facket än ge dem trygga villkor. Det saknar motstycke på den svenska arbetsmarknaden, säger IF Metalls avtalssekreterare Simon Petersson i ett uttalande.
Det sjuka är att IF metall inte kan redovisa vad som inte är tryggt att arbeta på Tesla

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.