3 845 läst ·
129 svar
4k läst
129 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
Facket hade förlorat redan innan de börjat strejka för intresset bland medlemmarna var tydligen så lågt att de inte ville gå strejkvakt. Det är något som jag aldrig hört talas om förut. Istället togs fackanställda kontorister ut som skulle agera kampvilliga proletärer.😬L lbgu skrev:
Att Metall hade förväxlat Tesla med en salladsbar gjorde ju inte saken bättre. Vi kan ju gissa att de bara ger sig på småföretagare ett tag framöver, i alla fall.
Dom enda vinnarna är dom fackligt anställda iallafall som haft betald semester och fick säkert några månadslöners i avgångsvederlag..L lbgu skrev:
Vad vann Tesla egentligen? Dom kanske fick som dom ville men till vilket pris?
Två förlorare är kanske mer korrekt.
Tesla fick vad de ville: en arbetsplats fri från maffian.G Greger_08 skrev:
"Svenska modellen", som märkligt nog gynnar pamparna mest, funkar bara bland en konflikträdd befolkning. Inte mot Elon.
Jag skulle vilja säga att andra vann mer än vad Tesla vann. Nu kan folk säga olika saker om hur värdelöst och föråldrat facket är nuförtiden: "facket ville inte kämpa för att vara solidarisk med arbetarna", "facket har visat hur svagt det är", osv.
Jag sympatiserar betydligt mer med Tesla än med facket, eftersom jag har drivit företag innan. Det är jättejättejobbigt att få allting att fungera redan innan en totalt främmande organisation man aldrig haft att göra med, blandar sig i och utför blockader mot leveranser och tjänster, och även tvingar andra företag till blockader i "solidaritetens" namn.
Nu undrar jag ifall några fackpampar blir av med jobbet (oj, jag menar "förtroendeuppdraget") för att ha slösat så mycket pengar i så många år och även skadat fackets anseende bland allmänheten. Troligen inte - fackligt aktiva är inte direkt kända för att vara flitiga och ansvarstagande.
Tror du på allvar att Teslas chef bryr sig om de kronor konflikten kostat. Kostnaden för Tesla var helt försumbar för dem. Ungefär som du skulle förlora en krona. Däremot slapp de teckna kollektivavtal som var deras mål, så givetvis vann de. Fackets mål var att de skulle teckna kollektivavtal så givetvis förlorade de. Ditt argumenterande påminner om Bagdad Bob, han var 'duktig' på att framställa förluster som segrar och tvärtom.G Greger_08 skrev:
Ja, man kan ju jämföra med hur det var förr så blir det ju nästan löjeväckande vilken kampanda de har. Då var medlemmarna redo att riskera livet för sitt fackförbund. Tänk t.ex. Ådalen där de marscherade rätt mot militärer med laddade kulsprutor som beordrade dem stanna.Intet skrev:
Elon må vara ett kukhuvud på många sätt men att han aktivt stödjer Ukraina med starlink så att drönarna när sina mål och vägrar ryssen tillgång ger en guldstjärna i min bok.H heimlaga skrev:
Det går ingen nöd på dom anställda.
Pratar vi om Tesla eller TM Sweden AB?L lbgu skrev:Tror du på allvar att Teslas chef bryr sig om de kronor konflikten kostat. Kostnaden för Tesla var helt försumbar för dem. Ungefär som du skulle förlora en krona. Däremot slapp de teckna kollektivavtal som var deras mål, så givetvis vann de. Fackets mål var att de skulle teckna kollektivavtal så givetvis förlorade de. Ditt argumenterande påminner om Bagdad Bob, han var 'duktig' på att framställa förluster som segrar och tvärtom.
Elons engagemang har varit närmast noll.H heimlaga skrev:
Tror bara han kommenterat det en enda gång på 3 år. Då skrev han typ: Det är galet.
Med tanke på att han har för vana att uttala sig om allt och alla som har betydelse så får man nog konstatera att IF Metall inte gjort något större intryck på honom.
Och i den här konflikten är det ju facket som har hittat på en mass fanskap, (blockader, sympatiåtgärder och annat skit) inte Elon eller Tesla. Så fråga är väl snarare vad för nytt fanskap facket kommer hitta på vad det lider.
Tror egot hos fackpamparna på LO-borgen fått sig en allt för stort törn för att de ska låta det vara.
Tesla har nog förlorat rätt mycket på detta, framför allt då media i Sverige alltid har vinklat det till Teslas nackdel. Ingen journalistisk tänkade utan bara framfört vad sveavägen 68 vill ha sagt.
Jag tycker gott att Tesla kunde skrivit på det där avtalet. det hade varit värt det för att slippa allt krångel.
Jag tycker gott att Tesla kunde skrivit på det där avtalet. det hade varit värt det för att slippa allt krångel.
Har ingen betydelse vad chefen för TM Sweden AB anser. Det är chefen högre upp som räknas. Fast den svenske chefen lär också se det som en seger, hade resultatet varit att han skrivit på kollektivavtalet så hade han nog fått sparken omgående.G Greger_08 skrev:
Den inställningen visar att du har en rätt böjlig ryggrad. Hade jag haft ett företag och facket försökte tvinga mig till kollektivavtal hade jag hellre låtit företaget gå i konkurs än böjt rygg åt utpressaren.Majgårdarna skrev: