4 401 läst ·
143 svar
4k läst
143 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
Nu sitter ni här och kastar idelogiskt betingad skit på fackförbunden igen.
Utan fackförbund och kollektivavtal att stöda sig poå finns det ingen annan råd än att drämma yxan i skallen på direktören när lönen uteblir.
Ett sådant samhälle vill jag inte ha. Därför behövs det fackförbund som kan förhandla som jämlikar med arbetsgivarsidan och ordna juridisk hjälp vid behov åt de anställda.
Utan fackförbund och kollektivavtal att stöda sig poå finns det ingen annan råd än att drämma yxan i skallen på direktören när lönen uteblir.
Ett sådant samhälle vill jag inte ha. Därför behövs det fackförbund som kan förhandla som jämlikar med arbetsgivarsidan och ordna juridisk hjälp vid behov åt de anställda.
Jag har inget emot fackförbund. Har själv alltid varit med i facken eftersom de har varit opolitiska.
Jag har synnerligen mycket emot fackgörbund med tvångsanslutning till Såssarna.
Jag har också mycket emot att val av skyddsombud bara kan göras bland fackligt anslutna och ej bland alla, ibland de mest lämpade.
Jag har synnerligen mycket emot fackgörbund med tvångsanslutning till Såssarna.
Jag har också mycket emot att val av skyddsombud bara kan göras bland fackligt anslutna och ej bland alla, ibland de mest lämpade.
Helt fristående är väl att ta i...D Dilato skrev:
Har du BankID och vill ansöka om medlemskap i både facket och a-kassan kan du göra det direkt via IF Metalls hemsida.
Lyckas du inte signera med BankID läs här hur du löser problemet.
Vill du bara bli medlem i a-kassan kontaktar du den lokala avdelningen på den ort närmast där din arbetsplats ligger, eller närmast där du senast arbetade.
Är du en tillgång värd att bevara för företaget kan du förvänta dig att lönen kommer enligt ÖK och kan lägga ner yxan.H heimlaga skrev:Nu sitter ni här och kastar idelogiskt betingad skit på fackförbunden igen.
Plus bonus.. vinstdelning...vi hade det till alla anställda när vi mötte budget eller bättre.. motivation att prestera " above and beyond" och vara ett team..win winP Pligg85 skrev:
P Pligg85 skrev:
Det kommer förstås alltid att finnas arbetstagare som det gäller för, men det finns rätt många andra arbeten också där arbetstagaren inte kan välja och vraka.D Dilato skrev:
(Eller om man råkar bli skadad, sjuk eller något liknande som gör att man inte längre är sådär vansinnigt värdefull för arbetsgivaren längre.)
Här ute i verkligheten är det många företag som av princip och ideologi aldrig någonsin ser en anställd som en tillgång värd att bevara. Det handlar om ideologi. Inte om företagets behov. Sådana företag tjänar ofta dåligt på själva arbetet. Dugliga anställda försvinner och ersätts. Halva arbetstiden går åt till att bråka om lönen och vakta verktygen. Vinsten tar de in på ocker och stöld och utpressning.P Pligg85 skrev:
Därför måste man som anställd kunna försvara sig just mot den sortens skurkar.
Hederliga arbetsgivare går vanligen att förhandla och diskutera och kompromissa med så då behöver man inte blanda in facket. Då har man fackmedlemskapet bara som en extra passiv trygghet som ligger i vila till s nästa skurk dyker upp.
Sluta jobba kommunalt då?H heimlaga skrev:Här ute i verkligheten är det många företag som av princip och ideologi aldrig någonsin ser en anställd som en tillgång värd att bevara. Det handlar om ideologi. Inte om företagets behov. Sådana företag tjänar ofta dåligt på själva arbetet. Dugliga anställda försvinner och ersätts. Halva arbetstiden går åt till att bråka om lönen och vakta verktygen. Vinsten tar de in på ocker och stöld och utpressning.
Därför måste man som anställd kunna försvara sig just mot den sortens skurkar.
Hederliga arbetsgivare går vanligen att förhandla och diskutera och kompromissa med så då behöver man inte blanda in facket. Då har man fackmedlemskapet bara som en extra passiv trygghet som ligger i vila till s nästa skurk dyker upp.
De flesta av dina meningsmotståndare är chefer, tjänstemän, egenföretagare och dom behöver inte facket och kollektivavtalen om dom är högpresterande utan dom tjänar bättre/mer på att förhandla själva.H heimlaga skrev:Nu sitter ni här och kastar idelogiskt betingad skit på fackförbunden igen.
Dessa människor kommer du aldrig kunna få att förstå vikten av ett fackförbund.
Det lilla jag har läst och följt här på Byggahus är ett det är inte många arbetare som vågar stå upp mot dessa skribenter utan att det blir kollektiv skrivande som du upplever och får.
Är helt med på att utan facket och kollektivavtalen så hade inte landet alls sett likadant ut.
Men jag kan ha fel men det är min observation på kort tid😉
Redigerat:
Heimlaga, min vän. Jag tror att din verkligehet bara är din. Om jag mins rätt har du mördat någon som skulle ta dina verktyg. Det är ju ganska udda. Men, minns jag fel, så rätta mig gärna.H heimlaga skrev:
Hur som helst med den saken, så är dina färdigheter helt bortkastade där i lappmarkerna. Tag din traktor och dra söderut. Malmbergs gamla ruckel behöver säkert piffas upp.
Vi är alla en av 8 miljarder så troligen ingen förväntas ta en på allvar och det gäller åt båda hållH heimlaga skrev: