3 459 läst ·
114 svar
3k läst
114 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
Varför har du haft så många kriminella arbetsgivare?H heimlaga skrev:Jag har bara erfarenhet av byggnadsförbundet i Finland och Fellesforbundet i Norge. Tillsammans har de drivit in omkring 40000 euro eller nästan 400000 kronor som tre olika kriminella arbetsgivare har försökt att inte betala. De har räddat mina verktyg värda över 5000 euro som två kriminella arbetsgivare har försökt stjäla. De har hjälpt mig att vägra betala ungefär 5000 euro i ersättningar som en kriminell arbetsgivare försökte utpressa mig på.
De hjälper också till med att håla uppe lönenivån och förhandla fram skäliga villkor genom kollektivavtalen.
De betalade min advokat i en situation där en kriminell arbetsgivare och hans svåger juristen hade pressat in mig i en situation där den billigaste utvägen utan advokat hade varit att slå ihjäl honom och sitta 15 år i buren.
Ganska bra utdelning på medlemsavgiften skulle jag säga.
Jag tror att en del som kategoriskt påstår att fackmedlemskap inte gynnar individen helt enkelt ljuger i syfte att slå sönder fackförbunden. För att de själva är eller får betalt för att propagera för den där sortens kriminella arbetsgivare.
Troligtvis för att kriminella arbetsgivare ofta är amatörpsykologer och det antagligen finns saker i mitt uppträdande och min bakgrund som får dem att ana ett lättlurat offer. Sedan har det krävtsen del insatser för att få dem att inse sitt misstag.useless skrev:
Jag har också haft ett antal verkligt bra arbetsgivare som har varit mycket nöjda med mig och där vi har kunnat lösa våra små tvister själva som två vuxna människor med ömsesidig respekt.
När samma arbetsgivare projektanställer mig för tredje gången och jag får höra på omvägar att denne har skrutit om mig i byn då anser jag att det är ett gott betyg.
När en annan arbetsgivares respons på en likvärdig arbetsinsats är att skriva falska löneintyg på obetalade pengar och försöka stjäla mina verktyg, eller försöka göra mig ekonomisk ansvarig för brottslig verksamhet som jag inte har deltagit i, då kallar jag det för kriminalitet.
Redigerat:
Skamligt gjort av facket från dag 1. De har förstört väldigt många arbetstillfällen i landet och gjort så att företag behövt lägga ner och enkom skapat en stress och oreda hos den personal de påstod stå bakom.
De verkar leva i det förgångna och det märks på deras uttalanden under dagen.
De verkar leva i det förgångna och det märks på deras uttalanden under dagen.
Absolut inte, då är du kontrakterad egenföretagare.H heimlaga skrev:
Anställda förses med allt som behövs för utförandet av jobbet av arbetsgivaren, verktyg, kläder, fordon,lokaler mm
Så är det inte här. Inte heller i en såkallad "mesterbedrift" i Norge.D Dilato skrev:
Jag har åtminstone en bekant som arbetar som anställd i Sverige och skall hålla alla handverktyg själv. Mot verktygsersättning.
Begreppet mesterbedrift används vanligen i byggbranschen i Norge för att beskriva företag där arbetarna har egna verktyg och får verktygsersättning för dem som tillägg på varje månadslön, och där arbetarna förutsätts kunna arbeta självständigt.D Dilato skrev:
Varken i Finland eller Norge handlar det här om "Bogdans Billigbygg AB" med den billigaste okvalificerade arbetskraften som finns. Jag talar om företag som utför krävande uppdrag med anställda som har specialkompetenser.
När brorsan som är snickare flyttade från Sverige till Finland blev han också tvungen att köpa en egen uppsättning verktyg. Han hade aldrig hört om det i Sverige trots över 10 år i yrket, men ska visst vara vanligt hos er. Åtminstone kring Österbotten, dom jag känner längre norrut har vertyg från firman.H heimlaga skrev:
Varför är man anställd om man har efterfrågad specialkompetens och ändå måste hålla med alla verktyg, varför inte egen firma och ta hel förtjänsten själv?H heimlaga skrev:Begreppet mesterbedrift används vanligen i byggbranschen i Norge för att beskriva företag där arbetarna har egna verktyg och får verktygsersättning för dem som tillägg på varje månadslön, och där arbetarna förutsätts kunna arbeta självständigt.
Varken i Finland eller Norge handlar det här om "Bogdans Billigbygg AB" med den billigaste okvalificerade arbetskraften som finns. Jag talar om företag som utför krävande uppdrag med anställda som har specialkompetenser.
För att det är samma årsnetto för mig och betydligt lägre totalkostnad för arbetsgivaren när jag är anställd. Dessutom får jag vara medlem i facket och arbetslöshetskassan. Jag förklarade redan varför fackmedlemskap är bra. Som småföretagare skulle jag ha svårt att klara av advokatkostnaderna för att klara av alla skurkar.D Dilato skrev:
Tur att man bor i civilisationen då, där skurkar inte har någon plats.H heimlaga skrev:För att det är samma årsnetto för mig och betydligt lägre totalkostnad för arbetsgivaren när jag är anställd. Dessutom får jag vara medlem i facket och arbetslöshetskassan. Jag förklarade redan varför fackmedlemskap är bra. Som småföretagare skulle jag ha svårt att klara av advokatkostnaderna för att klara av alla skurkar.
Hur kan det bli billigare för arbetsgivaren, vilka kostnader slipper denne och vem betalar dom i stället?
Redigerat:
När jag arbetar för 23 euro i timmen inräknat basverktyg då blir arbetsgivarkostnaden inklusive arbetsgivaravgifter och alla omkostnader omkring 36 euro i timmen. Där tillkommer sedan kilometerpeng för skåpbil, och vid behov hyra för vissa större verktyg till exempel Hakiställningar eller traktor med frontlastare om de behövs och arbetsgivaren inte har egna.D Dilato skrev:
En företagare som skall ha samma årsnetto i handen behöver fakturera 43 euro plus 25,5% moms det vill säga 53,75 euro i timmen för man och basverktyg. Där tillkommer också kilometerpenning för skåpbil och vid behov hyra för större verktyg och maskiner.
Det här har vi räknat igenom och jämfört många gånger.
Om arbetsgivaren då är ett byggföretag sparar de 7 euro i timmen på att ha mig projektanställd.
När jag är direkt anställd av byggherren sparar de 17,75 euro i timmen eftersom lön inte är momspliktig.
Om man däremot skall ha anställda som med arbetsgivarens utrustning gör samma timringsarbete då rusar kostnaderna i höjden. Det blir helt andra omkostnader när arbetaren inte håller sina egna verktyg i skick och sätter en timme arbetstid om dagen på att hämta bilen och verktygen från lagret.
Redigerat:
Varför blandar du in moms, det är en neutral kostnad.H heimlaga skrev:När jag arbetar för 23 euro i timmen inräknat basverktyg då blir arbetsgivarkostnaden inklusive arbetsgivaravgifter och alla omkostnader omkring 36 euro i timmen. Där tillkommer sedan kilometerpeng för skåpbil, och vid behov hyra för vissa större verktyg till exempel Hakiställningar eller traktor med frontlastare om de behövs och arbetsgivaren inte har egna.
En företagare som skall ha samma årsnetto i handen behöver fakturera 43 euro plus 25,5% moms det vill säga 53,75 euro i timmen för man och basverktyg. Där tillkommer också kilometerpenning för skåpbil och vid behov hyra för större verktyg och maskiner.
Det här har vi räknat igenom och jämfört många gånger.
Om arbetsgivaren då är ett byggföretag sparar de 7 euro i timmen på att ha mig projektanställd.
När jag är direkt anställd av byggherren sparar de 17,75 euro i timmen eftersom lön inte är momspliktig.
Vem betalar sociala kostnader, arbetsgivaravgifter pension m.m.?