3 459 lĂ€st ·
114 svar
3k lÀst
114 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
Precis.MajgÄrdarna skrev:
Som mest var det runt 50 personer som var uttagna i strejk.
En del blev uteslutna ur facket i början av konflikten för de vÀgrade strejka.
MÄnga har under de hÀr 3 Ären valt att sÀga upp sig för att börja jobba pÄ andra bilverkstÀder.
Droppen för facket blev vÀl nu nÀr de tog ut medlemmarna igen i den sÄ kallade jojo-strejken och flertalet vÀgrade.
Det kan inte vara mÄnga som Tesla köpt ut. Det Àr garanterat mÄnga fler som gÄtt ur facket Àn det Àr som blivit utköpta.
Jag ljög för er förut...
Var faktiskt med i elektrikerfacket en kort period. Helvete vad papper och klubbnÄlar och annat krafs det dök upp. Sedan trasslade det med lönen och han som var VD pÄ elfirman ringde upp mig och hotade med Àn det ena och Àn det andra.
Jag poÀngterade det avtal jag hade skrivit pÄ att jag förutsatte att de skulle ersÀtta retroaktivt och yada yada.
Min Àldre kollega hörde samtalet som var via högtalartelefon hos en firma i Vreten.
Han var stum efterÄt.
Till slut kom kommentaren "Det var som fan..."
Till saken hör att han var djupt kristen En bra kille men dÀr brast det för honom ocksÄ.
TvÄ veckor senare fick VD-n hjÀrtinfarkt och de tappade fem heltidstjÀnster hos en stor kund som jag hade kÀnningar hos för att jag sakligt pÄpekade vilka jÀvla klot de var.
Facket? Ojojoj, oj vad jobbigt allt blev..
Slutade med att jag skrev ett brev dÀr jag gick ur facket, skickade med klubbnÄl och allt annat skit och hoppades att de skulle ta emot min offergÄva och att persedlarna förhoppningsvis rammades djupt in i arslet hos ansvarig person hos facket som tyvÀrr hade haft lite otur i kommunikationen med sin medlem.
Ack minnen...
Var faktiskt med i elektrikerfacket en kort period. Helvete vad papper och klubbnÄlar och annat krafs det dök upp. Sedan trasslade det med lönen och han som var VD pÄ elfirman ringde upp mig och hotade med Àn det ena och Àn det andra.
Jag poÀngterade det avtal jag hade skrivit pÄ att jag förutsatte att de skulle ersÀtta retroaktivt och yada yada.
Min Àldre kollega hörde samtalet som var via högtalartelefon hos en firma i Vreten.
Han var stum efterÄt.
Till saken hör att han var djupt kristen En bra kille men dÀr brast det för honom ocksÄ.
TvÄ veckor senare fick VD-n hjÀrtinfarkt och de tappade fem heltidstjÀnster hos en stor kund som jag hade kÀnningar hos för att jag sakligt pÄpekade vilka jÀvla klot de var.
Slutade med att jag skrev ett brev dÀr jag gick ur facket, skickade med klubbnÄl och allt annat skit och hoppades att de skulle ta emot min offergÄva och att persedlarna förhoppningsvis rammades djupt in i arslet hos ansvarig person hos facket som tyvÀrr hade haft lite otur i kommunikationen med sin medlem.
Ack minnen...
Jag förstĂ„r inte, vad hade facket med den usla vd:n att göra? đS Saelen skrev:Jag ljög för er förut...
Han var stum efterÄt.
Ack minnen...![]()
Hur mycket pengar har Metall (och sympatistrejkande föreningar) brÀnnt pÄ denna episkt lÄnga strejk utan att fÄ igenom nÄgon förÀndring?
Man funderar pÄ om Tesla hade den hÀr planen klar för sig för flera Är sedan. Men man ba "vi suger pÄ det hÀr lite till, lÄt dem tömma krigskassan"
Man funderar pÄ om Tesla hade den hÀr planen klar för sig för flera Är sedan. Men man ba "vi suger pÄ det hÀr lite till, lÄt dem tömma krigskassan"
Det Àr nog inga summor som gör nÄn fackchef, eller nÄn Tesla-chef sömnlös.S Staffan-N skrev:Hur mycket pengar har Metall (och sympatistrejkande föreningar) brÀnnt pÄ denna episkt lÄnga strejk utan att fÄ igenom nÄgon förÀndring?
NÄgra miljoner hit och dit spelar ingen roll nÀr man leker med andras pengar, och har hundratusentals betalande medlemmar att luta sig mot, eller hundratals miljarder att leka med.
Den hĂ€r soppan var bara dum frĂ„n början. đ
Finns sÀkert lite skattestÄlar med dÀr i potten för att lÀgga grÀdde pÄ moset.Kilrain skrev:
Det Àr nog inga summor som gör nÄn fackchef, eller nÄn Tesla-chef sömnlös.
NÄgra miljoner hit och dit spelar ingen roll nÀr man leker med andras pengar, och har hundratusentals betalande medlemmar att luta sig mot, eller hundratals miljarder att leka med.
Tja, jag hade ju kunnat bifoga en fem minuters lÄngör om elektrikerfackets fullstÀndiga inkompetens och hur fanskapet kröp för att han var rÀdd för VD-n eller nÄgot. Trots att jag hade papper pÄ allt sÄ tyckte han att jag skulle vika mig och vara 'sulledarisk'...J JoxarJonny skrev:
Ett riktigt jÀvla praktarsel... SossenÄl hade han ocksÄ
Ja efter lite berÀkniningar och estimat kan man gissa att det Àr betydligt mindre Àn en procent av Metalls krigskassa. Dvs lÀgre Àn avkastningen pÄ kapitalet Àven vid en mycket försiktig placering.Kilrain skrev:
Det Àr nog inga summor som gör nÄn fackchef, eller nÄn Tesla-chef sömnlös.
Jag har bara erfarenhet av byggnadsförbundet i Finland och Fellesforbundet i Norge. Tillsammans har de drivit in omkring 40000 euro eller nÀstan 400000 kronor som tre olika kriminella arbetsgivare har försökt att inte betala. De har rÀddat mina verktyg vÀrda över 5000 euro som tvÄ kriminella arbetsgivare har försökt stjÀla. De har hjÀlpt mig att vÀgra betala ungefÀr 5000 euro i ersÀttningar som en kriminell arbetsgivare försökte utpressa mig pÄ.
De hjÀlper ocksÄ till med att hÄla uppe lönenivÄn och förhandla fram skÀliga villkor genom kollektivavtalen.
De betalade min advokat i en situation dÀr en kriminell arbetsgivare och hans svÄger juristen hade pressat in mig i en situation dÀr den billigaste utvÀgen utan advokat hade varit att slÄ ihjÀl honom och sitta 15 Är i buren.
Ganska bra utdelning pÄ medlemsavgiften skulle jag sÀga.
Jag tror att en del som kategoriskt pÄstÄr att fackmedlemskap inte gynnar individen helt enkelt ljuger i syfte att slÄ sönder fackförbunden. För att de sjÀlva Àr eller fÄr betalt för att propagera för den dÀr sortens kriminella arbetsgivare.
De hjÀlper ocksÄ till med att hÄla uppe lönenivÄn och förhandla fram skÀliga villkor genom kollektivavtalen.
De betalade min advokat i en situation dÀr en kriminell arbetsgivare och hans svÄger juristen hade pressat in mig i en situation dÀr den billigaste utvÀgen utan advokat hade varit att slÄ ihjÀl honom och sitta 15 Är i buren.
Jag tror att en del som kategoriskt pÄstÄr att fackmedlemskap inte gynnar individen helt enkelt ljuger i syfte att slÄ sönder fackförbunden. För att de sjÀlva Àr eller fÄr betalt för att propagera för den dÀr sortens kriminella arbetsgivare.
BÀste vÀn! Jag tror att du Àr ett extremt undantag. NÀr jag gick ur facket och började förhandla för mig sjÀlv som timanstÀlld pensionÀr, tredubblade jag min lön. Mycket beroende pÄ lyckliga omstÀndigheter men Àven nÄgot pÄ att jag inte behövde ta hÀnsyn till kollektivets vÀl och ve.H heimlaga skrev:
Tidelagspartierna har haft 4 Är pÄ sig att montera ner public service, göra kanalerna till typ betalkanaler eller nÄgot dÀr bara de som verkligen betala behöver göra det... men precis som allt annat Àr de handlingsförlamade.S Saelen skrev:
Det Àr inte omöjligt.H heimlaga skrev:
GÀllande just Teslakonflikten har det verkligen visat (1) att "frivilliga" avtal i sverige inte Àr sÄ frivilliga och (2) fackets metoder pÄminner vÀldigt mycket om maffians. "Vilket fint företag du har - det vore synd ifall nÄgot hÀnde företaget..."
In other news, Àr det nÄgon som minns salladsbaren i Göteborg? https://sv.wikipedia.org/wiki/Wild'n_Fresh
DÀr tvingades stackars Àgaren Sofia sÀlja baren pÄ grund av stressen... och att facket gick pÄ hennes familjmedlemmar ocksÄ. FrÀscht.
Men kom ihÄg, kollektivavtal Àr frivilliga!
Vi har alla olika upplevelser. đH heimlaga skrev:Jag har bara erfarenhet av byggnadsförbundet i Finland och Fellesforbundet i Norge. Tillsammans har de drivit in omkring 40000 euro eller nĂ€stan 400000 kronor som tre olika kriminella arbetsgivare har försökt att inte betala. De har rĂ€ddat mina verktyg vĂ€rda över 5000 euro som tvĂ„ kriminella arbetsgivare har försökt stjĂ€la. De har hjĂ€lpt mig att vĂ€gra betala ungefĂ€r 5000 euro i ersĂ€ttningar som en kriminell arbetsgivare försökte utpressa mig pĂ„.
âMittâ fackförbund, om jag hade varit medlem, Ă€r lite av ett nischfack, men de fĂ„ gĂ„nger jag har blivit pĂ„tvingad kontakt med dem har jag alltid tĂ€nkt:
âNi mĂ„ste pĂ„ allvar vara dumma i huvudet. Ni vill att jag ska betala er för att brĂ„ka med mĂ€nniskor som Ă€r mina vĂ€nner och behandlar mig schyst, sĂ„ att de mest mediokra i branschen ska fĂ„ mer betalt Ă€n de förtjĂ€nar.â đł
HÄller helt och hÄllet med digH heimlaga skrev:Jag har bara erfarenhet av byggnadsförbundet i Finland och Fellesforbundet i Norge. Tillsammans har de drivit in omkring 40000 euro eller nÀstan 400000 kronor som tre olika kriminella arbetsgivare har försökt att inte betala. De har rÀddat mina verktyg vÀrda över 5000 euro som tvÄ kriminella arbetsgivare har försökt stjÀla. De har hjÀlpt mig att vÀgra betala ungefÀr 5000 euro i ersÀttningar som en kriminell arbetsgivare försökte utpressa mig pÄ.
Har varit med i de fackförbund som har avtalsrÀtten pÄ de arbetsplatser jag jobbat pÄ.
Har 40+ Är i oavbrutet medlemskap och har haft stor hjÀlp av facket.
Till er som Àr anstÀllda och tror att arbetsgivaren kommer att ta ert parti och hjÀlpa er vid en konflikt sÄ har jag bara en sak att sÀga, sluta tro pÄ sagor och jultomtem.
Arbetsgivaren skiter i ert vÀlbefinnande, denne bryr sig bara om sin vinst.
Hade det inte varit för facket sÄ hade vi inte haft anstÀndiga löner och 40 timmars arbetsvecka.
Vi hade varit tvungna att stÄ med mössan i hand och buga för direktören.
En arbetsgivare jag hade ville frÄngÄ LAS och göra sig av med oss som var obekvÀma och visste vÄra rÀttigheter, men facket stoppade det.
De som inte var med i facket hade ingen som kunde förhandla för dem
Sen ska facket inte vara politiskt bundet utan verka för medlemmarnas bÀsta.
Var med i Svenska Hamn arbetar förbundet under 80-talet.
Ett fackförbund som ansÄgs ha kopplingar till Kreml, vÀrt att notera var att ordföranden var centerpartistisk politiker.
Ingen tvÄngsanslutning till nÄgot parti
Redigerat: