C cpalm skrev:
Huh, facken brukar ju inte dra sig för andra stridsåtgärder, t.ex. blockad mot företag som inte har kollektivavtal oavsett om de har några medlemmar som jobbar där eller inte? Det här måste vara en jäkligt tuff klump för IF Metall att svälja.
Det lilla företaget har noll muskler att stå emot så där är det ett lätt byte för facket, det är acceptera eller konkurs

Här har man mött en övermäktig motståndare och till sist insett att den kampen inte går att vinna.

Musk personligen är obegripligt pengastark, att försöka tvinga på honom något han är fantastiskt motståndare till är ju bara patetiskt.

Mannen tjänar på en vecka lika mycket som hela den svenska försvarsbudgeten.
IMG_20260813_181900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Unikt namn
Får man 0 sgi om man blir utköpt efter strejk?
Räknas utköpningen som något annat än lön?

C
L Lutte skrev:
och inte drar sig för att slippa arbeta.
Som medlem är man väl förvisso tvungen att strejka om man blir uttagen, vare sig man vill eller inte. Vet inte exakt hur det funkar om man går ur facket under pågående strejk, men om inte annat lär man väl bli lynchad av sina "fackkamrater".

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Förlorade svenska maffian? Nice.

Det är så märkligt i sverige: det är frivilligt att vara med i facket, men om du inte är med kommer vi att mobba dig och försöka få ditt företag att gå i konkurs.

• Gilla
Patrik440 och 12 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Som medlem är man väl förvisso tvungen att strejka om man blir uttagen, vare sig man vill eller inte
Det finns alltid en "out" och det är religiösa skäl 😆

C
D Dilato skrev:
Det finns alltid en "out" och det är religiösa skäl 😆
Vilken religion är det som stipulerar att man är tvungen att jobba istället för att vara "ledig"? 😆

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
När du strejkar hat du ingen lön. Har du ingen får du 0 i SGI.

C cpalm skrev:
Vilken religion är det som stipulerar att man är tvungen att jobba istället för att vara "ledig"? 😆
Kristendomen
Bibeln lär att arbete är en god plikt och varnar starkt för sysslolöshet.

Andra Thessalonikerbrevet 3:10 slår fast:
"Den som inte vill arbeta skall inte heller äta."

Ordspråksboken 10:4 säger:
"Lata händer gör fattig, men flitiga händer ger rikedom."

Islam
Koranen och Haditherna uppmuntrar till aktivt arbete, att tjäna ett lagligt levebröd och att se arbete som en form av tillbedjan.

An-Najm 53:39 slår fast: "Människan kan inte räkna med mer än resultatet av sina egna strävanden.

"Profeten Muhammed bad regelbundet Gud om skydd mot lathet och sade: "O Allah, jag söker min tillflykt hos Dig från oförmåga och lathet."

Judendomen
ser på fysiskt arbete och hantverk med stor respekt och lär att sysslolöshet leder till tristess och synd.

Buddhismen och Hinduismen betonar "Rätt levebröd", vilket innebär att man ska försörja sig genom ärligt, produktivt och etiskt arbete snarare än att skada andra eller leva latmaskliv på andras bekostnad.

Frågor på det 😆😇

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
S
R ReMaxBerea skrev:
Förlorade svenska maffian? Nice.

Det är så märkligt i sverige: det är frivilligt att vara med i facket, men om du inte är med kommer vi att mobba dig och försöka få ditt företag att gå i konkurs.
För väldigt många år sedan jobbade jag som elmontör. Facket var Kommunal.

En dag kom fanbäraren i Socialdemokratiska Arbetarekommunen avd mm och hans handgångne man i gåsmarsch genom lunchrummet inför alla och sa att jag som nu minsann var 18 skulle gå med i facket för 'alla andra är det'.

Jag sa nej.

Det blev alldeles tyst. Det är inte ofta man ser två fågelholkar likt fiskar på land kippa efter andan.

Min förklaring: den dagen ett medlemsskap i facket inte innebär tvångsbetalning till sossarna så är ni välkomna tillbaka.

Av olika skäl var jag bara kvar i två år efter det.
Om jag minns rätt så försvann tvångsanslutningen (officiellt) senare runt 1991.

Ack minnen!

Med det sagt, det finns en del som jobbar fackligt som man har träffat på genom åren och som har varit bra att ha att göra med.

Med det sagt så känns det väldigt bra att IF Metall får en fet taskspark pga sina maffiametoder.

Innan vissa tyckonomer skriver i tråden: jag har alltid varit med i facket på efterföljande jobb. Inget av dem har haft koppling till sosseriet

• Gilla
  • Älska
G-83 och 9 till
  • Laddar…
S
En av ungarna är sedan många år på en arbetsplats där IF Metall har försökt att komma in.

Varje gång som de kommer på besök så blir de utsparkade...

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Det är inte så enkelt, har man ingen SGI kan ett glapp mellan anställning och arbetslöshet påverka, beräkningen, har man en beräknad SGI (man får inte en förens man ansöker om föräldrapenning, sjukpenning ed.) så brukar man få behålla den även om det skapas glapp...

Generellt så påverkas inte en SGI att man blir utköpt. I det här fallet (om jag gubbgooglar) så har jag för mig att det handlade om hur IF Metall betalat ut strejkersättning på nått sätt som inte räknades som lön, och att det pågått rätt länge...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Majgårdarna
80gubbar har blivit utköpta enligt svt.
[länk]
Tror inte ett skvatt på att det var 80st. Flera har slutat och några har gått ur facket.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
80gubbar har blivit utköpta enligt svt.
[länk]
Det är den ohederliga retoriken som gör mig förbannad.

Vi kan konstatera att Tesla är så starka motståndare till kollektivavtal att de hellre köper ut anställda som är medlemmar i facket än ge dem trygga villkor.

Men va f*n, dom anställda tycker uppenbarligen inte att deras villkor är otrygga så vilka är ni att bestämma/ tycka här?

Det är den där självgoda attityden som lever kvar i förgången tid som gör att moderna människor tar avstånd från maffiametoderna.

Jag har egentligen inget emot att det finns organisationer som värnar om sina medlemmars behov och rättigheter men när man blir så kaxig att man tror att man är den som bestämmer och kan diktera villkoren, då behövs en rättning.

• Gilla
hjalmar17 och 13 till
  • Laddar…
Hur detta skulle sluta var givet redan från dag 1. Stor slår liten. Så är det alltid.
Möjligen skulle Tesla helt enkelt lagt ner i Sverige. Men det skulle vara en prestigeförlust.

Det skulle vara roligt att se hur många millioner eller kanske milliarder av medlemmarnas pengar de kastat i soptunnan för att tilltvinga sig ett frivilligt avtal. Men det lär vi aldrig få reda på.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.