13 650 läst ·
302 svar
14k läst
302 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
Renoverare
· Stockholm
· 21 105 inlägg
När fackens popularitet började dala (särskilt bland tjänstemännen) lanserade många fackförbund en s.k inkomstförsäkring som täcker upp mellanskillnaden mellan A-Kassan upp till 100.000 upp till ett år. Den lockade många nya medlemmar som nog inte brydde sig så mycket om själva Fack-anslutningen.A Ahlsells-listpriser skrev:
Du behöver inte vara fackansluten för att bara vara med i a-kassan och kostar inte mycket heller.
Varför ska man göra det?Företaget vet nog om din kompetens och det visar sig i den lokala potten och idag kan det bli rätt mycket pengar mot tidigare när fackresepentant skulle sitta med när man lönegranskar medlemmen.Väldigt sällan en fackresepentant är med idag.Har inte haft någon från facket dom sista åren när jag löneförhandlar med chefen.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 105 inlägg
Som sagt facket håller nere lönerna, du får sannolikt högre lön på ett icke ansluten bolag om du är nyckelperson / har spetskompetensV växelventil skrev:Varför ska man göra det?Företaget vet nog om din kompetens och det visar sig i den lokala potten och idag kan det bli rätt mycket pengar mot tidigare när fackresepentant skulle sitta med när man lönegranskar medlemmen.Väldigt sällan en fackresepentant är med idag.Har inte haft någon från facket dom sista åren när jag löneförhandlar med chefen.
Nej det fattar jag men många tjänar ju typ X3-5X mer än vad A-kassan ger och är massiva lånetorskar så därför tycker de att de behöver en inkomstförsäkring. (Och får ytterligare en kostnad. Suck) 😂V växelventil skrev:När fackens popularitet började dala (särskilt bland tjänstemännen) lanserade många fackförbund en s.k inkomstförsäkring som täcker upp mellanskillnaden mellan A-Kassan upp till 100.000 upp till ett år. Den lockade många nya medlemmar som nog inte brydde sig så mycket om själva Fack-anslutningen.
Du behöver inte vara fackansluten för att bara vara med i a-kassan och kostar inte mycket heller.
Renoverare
· Stockholm
· 21 105 inlägg
Tror inte du hänger med när det gäller lönesamtal och det är därför jag menar facket har spelat ut sin roll.Om facket försöker hålla nere lönerna för medlemlarna skjuter väll dom sig själv i foten,Fackets strävan är väl att medlemmarna ska ha så bra lön som möjligt annars vore väl det konstigt och om min chef viil ge mig 1000 kr mer än avtalet pga min kompetens vad ska då facket göra åt det?Ingenting gör dom idag för vad ska dom göra.Tror man att man inte kan förhandla bra lön idag trots kollektivavtal så tror man fel,Det är stor skillnad på facket idag mot 15-20 år sedan och det märks när vissa fackordförande inte ens vill vara ordförande längre eller finns inte ens verkstadsklubb kvar på företaget.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 105 inlägg
Jag känner massor folk i lönesättande roll på anslutna bolag. Vissa de som rapporterar mot VD eller styrelsen tycker facket är svinnice då det håller nere lönerna.V växelventil skrev:Tror inte du hänger med när det gäller lönesamtal och det är därför jag menar facket har spelat ut sin roll.Om facket försöker hålla nere lönerna för medlemlarna skjuter väll dom sig själv i foten,Fackets strävan är väl att medlemmarna ska ha så bra lön som möjligt annars vore väl det konstigt och om min chef viil ge mig 1000 kr mer än avtalet pga min kompetens vad ska då facket göra åt det?Ingenting gör dom idag för vad ska dom göra.Tror man att man inte kan förhandla bra lön idag trots kollektivavtal så tror man fel,Det är stor skillnad på facket idag mot 15-20 år sedan och det märks när vissa fackordförande inte ens vill vara ordförande längre eller finns inte ens verkstadsklubb kvar på företaget.
Känner andra som inte gillar facket då det sätter käppar i hjulet då de tappar spetskompetens. Tex @JanneJanne123 här på forumet vet jag sitter i den sitsen.
jag menar du kan ju bara vara med i a-kassan +inkomsförsäkring genom a-kassan blir nog billigare för att få 80% av lönen.kolla upp det för vet flera som får det biilligare.A Ahlsells-listpriser skrev:
Vad tjänar facket på att hålla nere lönerna för det blir ju ändå den lokala potten som ger det mesta pengarna som företaget erbjuder.Om företagsledningen vill ge mer pengar till en anställd vad ska facket göra åt det?strejka?AndersMalmgren skrev:
Jag känner massor folk i lönesättande roll på anslutna bolag. Vissa de som rapporterar mot VD eller styrelsen tycker facket är svinnice då det håller nere lönerna.
Känner andra som inte gillar facket då det sätter käppar i hjulet då de tappar spetskompetens. Tex @JanneJanne123 här på forumet vet jag sitter i den sitsen.
Renoverare
· Stockholm
· 21 105 inlägg
Jag säger bara hur det är. Inte varför. Jag vet inte hur idioterna i facken tänkerV växelventil skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 105 inlägg