13 785 läst ·
321 svar
14k läst
321 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 775 inlägg
Det är väl delvis två olika saker.AndersMalmgren skrev:
Dels håller facken håller ihop de kollektiva anspråken så de funkar brett. Det gör att de mest framgångsrika företagen kanske kommer lite billigare undan än annars, medan de sämsta prisas ut från marknaden.
Dels håller man ihop anspråken lokalt, så att lönestrukturen pressas ihop inom ett företag.
Att lönesumman totalt över marknaden skulle påverkas jättemycket åt någondera håll är rätt osannolikt. Lönekostnaderna på företag tenderar att dra mot en och samma balanspunkt både på marknader med svaga och starka fack. Men lönespridningen blir oftast större utan fack.
Renoverare
· Stockholm
· 21 105 inlägg
Yes exakt så. Mycket större spridning av lönerna på icke anslutna bolag. Samt icke anslutna bolag kan behålla kompetensen bättre som en följd av detta. Totala lönebudgeten är inte heller nödvändigtvis lika låst på ett icke anslutet bolag.Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl delvis två olika saker.
Dels håller facken håller ihop de kollektiva anspråken så de funkar brett. Det gör att de mest framgångsrika företagen kanske kommer lite billigare undan än annars, medan de sämsta prisas ut från marknaden.
Dels håller man ihop anspråken lokalt, så att lönestrukturen pressas ihop inom ett företag.
Att lönesumman totalt över marknaden skulle påverkas jättemycket åt någondera håll är rätt osannolikt. Lönekostnaderna på företag tenderar att dra mot en och samma balanspunkt både på marknader med svaga och starka fack. Men lönespridningen blir oftast större utan fack.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 21 105 inlägg
Sammanfattningsvis har alltså arbetsgivaren rätt att ge dig mindre lön än de fackligt anslutna, så länge det följer av ditt anställningsavtal. Din arbetsgivare kan bli skadeståndsskyldig i det fall att ditt anställningsavtal är sämre än det kollektivavtal din arbetsgivare är bunden av och det måste arbetsgivare hålla koll på.AndersMalmgren skrev:
Jag fimpade inkomstförsäkringen när jag började leva efter devisen "försäkra bara det du inte har råd att ersätta kontant". Slår man ut det över tid så kommer ju försäkringen kosta mer än att spara pengarna, bygga buffert och sen finansiera sin egna arbetslöshet. Givet att man blir arbetslös ungefär lika ofta som snittet.A Ahlsells-listpriser skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 105 inlägg
Spelar ingen roll om du är medlem eller inte. Att företaget är anslutet hämmar lönerna de tenderar att gå mot mitten.V växelventil skrev:Sammanfattningsvis har alltså arbetsgivaren rätt att ge dig mindre lön än de fackligt anslutna, så länge det följer av ditt anställningsavtal. Din arbetsgivare kan bli skadeståndsskyldig i det fall att ditt anställningsavtal är sämre än det kollektivavtal din arbetsgivare är bunden av och det måste arbetsgivare hålla koll på.
Ja men företaget kan ge bara den centrala delen till den anställde om dom vill och skippa den lokala delen.Vi har en anstäld som inte är med i facket som bara får den centrala delen.AndersMalmgren skrev:
Fast hur många är det? Kanske 10-15 procent av de som är anställda. Så just det argumentet är kanske inte så jättebra. Facket appellerar mest till de andra och då är det ju en poäng för den stora massan att få lite större lönepott. För facket är det nog ett rätt enkelt val att prioritera säg 85% av de anställda gentemot 15% då alla betalar samma medlemsavgift.AndersMalmgren skrev:
Sen är det säkert fler än 15% som tror att de är oumbärliga på sin arbetsplats, men det beror på att folk har en tendens att inte se sina egna brister. Ungefär som att 80% av alla bilförare anser sig vara över medel när det gäller bilkörning.
Renoverare
· Stockholm
· 21 105 inlägg
Tror nog även mediokra personer kan förhandla bättre på icke anslutna bolag än få den förbestämda procenten. När hade vi 1-2% inflation sist 😆L lbgu skrev:Fast hur många är det? Kanske 10-15 procent av de som är anställda. Så just det argumentet är kanske inte så jättebra. Facket appellerar mest till de andra och då är det ju en poäng för den stora massan att få lite större lönepott. För facket är det nog ett rätt enkelt val att prioritera säg 85% av de anställda gentemot 15% då alla betalar samma medlemsavgift.
Sen är det säkert fler än 15% som tror att de är oumbärliga på sin arbetsplats, men det beror på att folk har en tendens att inte se sina egna brister. Ungefär som att 80% av alla bilförare anser sig vara över medel när det gäller bilkörning.
Renoverare
· Stockholm
· 21 105 inlägg
Eller att motparten är bättre på att straffa de riktigt usla. Lönerna tenderar att gå mot mitten på anslutna bolag. Jag vill inte att min lön ska påverkas av pöbeln. Å andra sidan har jag inte haft ett löneslavsjobb sedan 2015 så behöver inte bry migL lbgu skrev:
Fast att facket kan jävlas med företag visste väl alla redan innan så det var knappast något nytt. I vanliga fall brukar jävlandet sluta med konkurs eller i alla fall totalförlust för företaget.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror dock du har fel i sak. Det är nog rätt substantiella pengar det här kostat Tesla Sverige per år. Att de kunnat stå emot visar väl att Sverige är en relativt liten marknad och Tesla ett starkt företag, men att facket trots liten närvaro på arbetsplatsen kunnat stöka till det rejält för företaget i flera år måste nog ändå vara andra till varnagel. Vilket ju är en viktig facklig poäng i en sån här konflikt.
Det nya denna gång var att facket blev av med alla medlemmar på bolaget (var väl ändå runt 100 stycken), det utfallet måste vara en total katastrof för facket. Man kan ju tycka att facket borde kunnat 'muta' åtminstone någon anställd så att den stod emot, men inte ens det lyckades de med.
Jag har svårt att se detta som något annat än en totalförlust för facket.
Trodde det var uppenbart att jag pratade om LO-facken. Det är LO som varit hårt kopplad till staten, det tror jag du visste, men istället funderar du på om jag syftar på advokatfacket.O skrev:
skrivningen av Sverige stämmer inte. Främst för att du generaliserar alldeles för grovt. Du måste specificera exakt vilka fackklubbar eller förbund du avser för att vi skall förstå.
Det finns väldigt många fackklubbar i Sverige. De är sinsemellan mycket olika. Menar du advokaternas, läkarnas, piloternas, polisernas, prästernas, ishockeyspelarnas eller ingenjörernas fack?
Det handlar om att vi i Sverige låter olika föreningars avtal sätta reglerna på arbetsmarknaden. De flesta civiliserade länder har lagar för sådant, t.ex. minimilöner. Det är ungefär som ifall en motorklubb fick bestämma trafikreglerna och att man vid tolkning av dessa regler hade fördel av att vara med i klubben.O skrev:
Vilka är dina kunder/uppdragsgivare.AndersMalmgren skrev: