13 823 läst ·
322 svar
14k läst
322 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
Troligt.K Kasken skrev:
Förmåner utanför kollektivavtal som extra bonusar, aktieoptioner m.m. kan säkert vilkoras så att dom förfaller vid facklig anslutning....och eftersom ditt fackmedlemskap bevisligen inte ger dig bättre lön eller annat så saknas väl anledning att bli medlem.
En väldig skillnad att få sparken om man strejkar mot att någon frivilligt för en penningsumma avslutar sin anställning. I det första fallet har facket öppet mål, i det andra kan de inte göra något.Nötegårdsgubben skrev:
Fanns väl massor med mål de skulle kunna ge sig på. Nu var det väl någon/några underleverantörer som drabbades av sympatiåtgärder. Men det skulle givetvis kunna dras mycket längre. Bolaget som hyr ut lokaler till Tesla (eller äger de allt själva?) skulle kunna drabbas av sympatiåtgärder. Går nog att göra en lång lista av bolag som gör affärer med Tesla som skulle kunna utsättas för sympatiåtgärder. Även strejkvakterna skulle ju kunna vara betydligt mer störande och aggressiva mot Teslas kunder. Säkert i en gråzon, men vill man jävlas på riktigt kan man givetvis göra det.Nötegårdsgubben skrev:
Att sparka strejkande personal skulle säkert göra att det sågs mellan fingrarna en hel del.
Du skrev att det kunde ses som en delseger för facket att det kostat Tesla en del pengar. Att kalla det delseger var det jag ansåg var i nivå med Bagdad Bobs retorik.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 775 inlägg
Jag förstår tyvärr inte ens efter att du förklarat, om det inte är så att du inte vet vad delseger är.L lbgu skrev:
Facket lyckades inte tvinga fram kollektivavtal. De tappade sina medlemmar på företaget och tvingades ge upp kampen. Så i allt väsentligt förlorade de, men de fick en delseger genom att det även kostade Tesla pengar.
Eftersom huvudfrågan var något annat kan det faktum att det var dyrt för Tesla inte betraktas som mer än en delseger.
Att på något sätt missgynna en anställd pga medlemskap i ett fackförbund är textboksexempel på kränkning av föreningsrätten, detta är som öppet mål för facket i en rättslig tvist.D Dilato skrev:
Föreningsrätten är ju reglerad i grundlag.
En delseger måste ju ändå innebära något substantiellt. Att Tesla förlorade ett antal miljoner rör dem inte i ryggen, alltså är det knappast en delseger. Det är som om du förlorade några kronor, alltså inget att beskriva som någon sorts seger.Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår tyvärr inte ens efter att du förklarat, om det inte är så att du inte vet vad delseger är.
Facket lyckades inte tvinga fram kollektivavtal. De tappade sina medlemmar på företaget och tvingades ge upp kampen. Så i allt väsentligt förlorade de, men de fick en delseger genom att det även kostade Tesla pengar.
Eftersom huvudfrågan var något annat kan det faktum att det var dyrt för Tesla inte betraktas som mer än en delseger.
Om du läser första meningen i min text (som du citerar) ser du att jag inte påstått det heller. Det avgörande var att de strejkande har slutat. För det innebär att oxo strejken slutar.O och en till skrev:
Om man skall vara noga är det faktum att IF Metall inte lyckades få till ett kollektivavtal ingen förlust. För de förlorade inget. Däremot lyckades de inte vinna. Men det är inte samma sak som en förlust. Naturligtvis är det en besvikelse att inte lyckas. Fast till slut blev det ingen skillnad mot innan.O och en till skrev:
Eftersom Tesla inte fick något kollektivavtal förlorade de inget. Samtidigt vann de inget utan läget är som innan.
Så kan det säkert vara. Jag vet inte om IF Metalls har eller hade någon prestige att förlora. De överlåter jag till andra att bedöma.O och en till skrev:
I förhållande till IF Metalls ca 300000 medlemmar gör det knappast varken till. Eller?O och en till skrev:
Man kan ju på samma sätt som du tänker fundera på hur många av dessa 300000 medlemmar som fått en (mer) negativ inställning till Tesla. Och även hur många av dem som är nöjda med att IF Metall kämpar för sina medlemmar och för att få kollektivavtal. Just kollektivavtalet är ofta en avgörande anledning till att vara medlem i IF Metall. De är sannolikt betydligt fler än det lilla fåtal strejkande.
Så nej din motivering stämmer inte riktigt. Om man bortser från att både Tesla och IF Metall gjort slut på lite (med deras mått) småpengar har jag svårt att se att nuvarande status quo innebär att någon av dem vunnit eller förlorat något.
Men det är klart, jag har som sagt inte intresserat mig för saldona på deras prestigekonton.
Beskrivningen av Sverige stämmer inte. Främst för att du generaliserar alldeles för grovt. Du måste specificera exakt vilka fackklubbar eller förbund du avser för att vi skall förstå.L lbgu skrev:
Det finns väldigt många fackklubbar i Sverige. De är sinsemellan mycket olika. Menar du advokaternas, läkarnas, piloternas, polisernas, prästernas, ishockeyspelarnas eller ingenjörernas fack?
Detta stämmer inte heller. Om du menar rätten att teckna kollektivavtal tänker du fel. För det är som namnet säger avtal inte lagstiftning(i meningen beslut). Dessa avtal förhandlas fram tillsammans med arbetsgivarsidan.L lbgu skrev:
Att facket många gånger kör med "låglönesatsningar" och liknande för att öka "jämlikheten" innebär att de prioriterar. Dvs att tillgängligt löneutrymme i huvudsak läggs på de med sämsta villkoren. Vilket innebär att det inte blir något kvar för andra grupper. Det är inte ovanligt. Den strategin skapar både vinnare och förlorare.AndersMalmgren skrev:
Om det upplevs som en positiv eller negativ erfarenhet beror naturligtvis på vilken av grupperna man tillhör.
Rent generellt kan man säga att detta bromsklossagerande egentligen inte är fackets syfte utan snarare en biverkning. Orsaken som jag ser det är att fackförbunden försöker skaffa styrka genom att gå samman och bli stora. Problemet när de skall representera många olika kategorier av medlemmar är att de inte kan representera all lika bra. Har man otur tillhör man en kategori som aldrig prioriteras. Klart att man blir frustrerad och ser facket som en bromskloss då. Att tusentals andra får fina ökningar och förmåner är naturligtvis bra. Det kan gälla en stor majoritet. Men det är ändå en klen tröst för de som inget får.
Sammanfattningsvis är det totalt meningslöst att diskutera "facket" utan att specificera exakt vilken klubb eller förbund man avser. Det som gäller en gäller inte en annan klubb. Exempelvis: Akavia och IF Metall må ha likheter men är väldigt olika.
Det är lite udda att en privat förening kan ha monopol på att träffa arbetsrättsliga avtal för de anställda på en arbetsplats.U Uffe A skrev:
Eftersom jag är för frihet så är jag naturligtvis för att anställda på en arbetsplats har friheten att bilda en förening i avsikt att förhandla med arbetsgivaren om villkoren för anställningarna, men den nuvarande ordningen ter sig lite väl korporativistisk.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 775 inlägg
Ah, sorry, då är jag med. Jag tolkade det som att du menade tvärtom och tolkade det jag skrev som att jag påstod att det rörde sig om småpengar.L lbgu skrev:
Jag tyckte väl att du lade orden illa i min mun. 😇
Jag tror dock du har fel i sak. Det är nog rätt substantiella pengar det här kostat Tesla Sverige per år. Att de kunnat stå emot visar väl att Sverige är en relativt liten marknad och Tesla ett starkt företag, men att facket trots liten närvaro på arbetsplatsen kunnat stöka till det rejält för företaget i flera år måste nog ändå vara andra till varnagel. Vilket ju är en viktig facklig poäng i en sån här konflikt.
Att ett stort amerikanskt företag nu lyckats stå emot är imponerande, men jag tror det stärker få andra att försöka göra likadant.
Således en delseger.
En dyrköpt sådan för facket, absolut, men ändå en delseger.
Bra skrivet.Facket har spelat ut sin roll idag och har inte mycket att säga till om längre.Den så kallade verkstadsklubben på en arbetsplats kan företaget säga till fackordförande att den lokalen behöver förtaget till annat så ni får gärna flytta den utanför företagets område.Lika väl så är exempel fackorförande anställd att stå vid en maskin och jobba men redovisa sina timmar som fackligt arbete.Där kan företaget bestämma att fackligt arbete får du sköta på fritiden till fackorförande och vilken fackorförande vill sköta den biten på fritiden och inte betalt.Sedan är man besviken på LO att man gick med på att när riktåldern höjdes så behöver inte företaget betala in för tjänstepensionen efter 65 år.Lika väl som varför gick facket med på dom som jobbar 2-skift bara får 23 betalda semesterdagar?O skrev:
Att facket många gånger kör med "låglönesatsningar" och liknande för att öka "jämlikheten" innebär att de prioriterar. Dvs att tillgängligt löneutrymme i huvudsak läggs på de med sämsta villkoren. Vilket innebär att det inte blir något kvar för andra grupper. Det är inte ovanligt. Den strategin skapar både vinnare och förlorare.
Om det upplevs som en positiv eller negativ erfarenhet beror naturligtvis på vilken av grupperna man tillhör.
Rent generellt kan man säga att detta bromsklossagerande egentligen inte är fackets syfte utan snarare en biverkning. Orsaken som jag ser det är att fackförbunden försöker skaffa styrka genom att gå samman och bli stora. Problemet när de skall representera många olika kategorier av medlemmar är att de inte kan representera all lika bra. Har man otur tillhör man en kategori som aldrig prioriteras. Klart att man blir frustrerad och ser facket som en bromskloss då. Att tusentals andra får fina ökningar och förmåner är naturligtvis bra. Det kan gälla en stor majoritet. Men det är ändå en klen tröst för de som inget får.
Sammanfattningsvis är det totalt meningslöst att diskutera "facket" utan att specificera exakt vilken klubb eller förbund man avser. Det som gäller en gäller inte en annan klubb. Exempelvis: Akavia och IF Metall må ha likheter men är väldigt olika.
Redigerat:
Vad är det för inkomstförsäkring du talar om?
[/QUOTE
[/QUOTE]
När fackens popularitet började dala (särskilt bland tjänstemännen) lanserade många fackförbund en s.k inkomstförsäkring som täcker upp mellanskillnaden mellan A-Kassan upp till 100.000 upp till ett år. Den lockade många nya medlemmar som nog inte brydde sig så mycket om själva Fack-anslutningen.
[/QUOTE
[/QUOTE]
När fackens popularitet började dala (särskilt bland tjänstemännen) lanserade många fackförbund en s.k inkomstförsäkring som täcker upp mellanskillnaden mellan A-Kassan upp till 100.000 upp till ett år. Den lockade många nya medlemmar som nog inte brydde sig så mycket om själva Fack-anslutningen.
Renoverare
· Stockholm
· 21 105 inlägg
Inget kvalificerat arbete vinner på fackmedlemskap. Eftersom du tillför kompetens till bolaget så kan du själv bättre förhandla ditt arvode.O skrev:
Att facket många gånger kör med "låglönesatsningar" och liknande för att öka "jämlikheten" innebär att de prioriterar. Dvs att tillgängligt löneutrymme i huvudsak läggs på de med sämsta villkoren. Vilket innebär att det inte blir något kvar för andra grupper. Det är inte ovanligt. Den strategin skapar både vinnare och förlorare.