13 141 läst ·
272 svar
13k läst
272 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
Fast det där stämmer inte riktigt, alla fackanslutna inte slutat. En del har blivit så besvikna på IF Metall att de gått tillbaka till arbetet, tex Alex i den här artikeln:O skrev:
- De strejkande (fackmedlemmarna) accepterade att sluta sina anställningar i utbyte mot ett belopp stort nog för att de skulle tycka det var bättre än att arbeta kvar på Tesla. Rimligen var de nöjda med den ersättningen och de villkoren de till slut fick av Tesla.
- Fackets strejk var det avgörande för att de anställda till slut blev nöjda. Det var snarare en vinst för facket.
- Att facket inte lyckades tvinga Tesla att teckna kollektivavtal är väl en förlust för facket. Men det har knappast någon betydelse när det inte längre finns några fackanslutna kvar. Så egentligen är det ingen förlust för facket.
- Att strejken avslutas och att det inte blev något kollektivavtal får ses som en vinst för Tesla. Men att det kostade Tesla stora belopp och att de blev av med personal är en förlust.
- Helt utan att blanda in facket fick Tesla slut på strejken. Den här lösningen hade rimligen Tesla kunnat genomföra mycket tidigare. Att vänta 3 år känns en aning onödigt, kan man tycka.
Dagens Arbete - Alex
Citat:
Han gillar fortfarande idén och tankesättet kring kollektivavtal. Det som brustit är relationen till det egna förbundet. Han kommer nog gå ur IF Metall, säger han.
– Jag har ingen förtroende för det förbundet överhuvudtaget.
Här är ett exempel till som lägger skulden på IF Metall: Dagens Arbete - utköpta
Citat:
– Det är svårt att inte spekulera om det här var deras plan hela tiden – att behandla oss så illa att vi skulle ge upp och att vi skulle få smällen. Nu går ju de med ryggen fri, att det inte blev något kollektivavtal för att de strejkande gav upp.
Jag menar att den största förloraren i den här konflikten är IF Metall pga:
-De fick inte igenom sitt krav på kollektivavtal vilket är en stor prestigeförlust.
-Det fick missnöjda medlemmar pga av sin hantering, tex har flera strejkande blivit av med sin SGI eller valt att gå tillbaka till arbetet.
-Antalet fackanslutna på Tesla har minskat dramatiskt.
Den nästa största förloraren är Sverige pga:
-Sympatiåtgärderna från tex Hydro i Vetlanda (med kolletivavtal) fick till följd att 20 arbetstillfällen flyttades till Tyskland.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 774 inlägg
TCO är ungefär lika oberoende av S som Aftonbladets ledarsida är. Vilket synes av att tidigare TCO-ordföranden som Eva Nordmark och Björn Rosengren blivit S-statsråd.BirgitS skrev:
Att kopplingen är mindre formell än för LO betyder ju inte att man behöver gå med på charaden att den inte finns.
Skogsägare
· 23 774 inlägg
Tja, nu blev de ju utköpta för vad de sannolikt hade tilldömts i domstol om de sparkats plus något litet för att företaget skulle slippa processen. Jag hade nog väntat mig att Metall mycket tydligare skulle markerat att man är kraftigt emot att LAS rundas på det viset. Istället var det relativt tyst.L lbgu skrev:
De facto har de gjort det.L lbgu skrev:
Ja, det hade ju då blivit en skadeståndsprocess om uppsägningen, men vad mer de kunnat göra som de inte redan gjort vet jag ärligt talat inte. Kanske har jag för dålig fantasi.L lbgu skrev:
Oklart varför du skriver det här till mig. Jag har ju skrivit att jag trott att det här varit besvärligare och dyrare för Tesla än de förutsett:L lbgu skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
Redigerat:
Nä, nu tycker jag att du är osaklig, TCO är partipolitiskt obundna för det står faktiskt i stadgarna, § 1Nötegårdsgubben skrev:
Att det här har varit TCO:s ordföranden är såklart en ren slump...
Lennart Bodström var TCO-ordförande 1970–1982 och blev därefter utrikesminister och utbildningsminister i socialdemokratiska regeringar
Björn Rosengren var TCO-ordförande 1982–1994 och blev senare socialdemokratisk näringsminister.
Sture Nordh, TCO-ordförande 1999–2011, hade tidigare varit statssekreterare för Socialdemokraterna
Eva Nordmark var TCO-ordförande 2011–2019 och blev därefter socialdemokratisk arbetsmarknadsminister. Hon hade dessutom tidigare varit riksdagsledamot för Socialdemokraterna
Therese Svanström, TCO-ordförande sedan 2019-idag, var tidigare socialdemokratisk statssekreterare under Annika Strandhäll.
Det man bör fundera på är hur det kommer sig att det tidigare bevisligen anställdes ett antal mekaniker som var/blev fackanslutna.... Nu har alla dessa "köpts ut", men hur kommer det sig att inga nyanställda är med eller går med i Metall??Nötegårdsgubben skrev:
Tja, nu blev de ju utköpta för vad de sannolikt hade tilldömts i domstol om de sparkats plus något litet för att företaget skulle slippa processen. Jag hade nog väntat mig att Metall mycket tydligare skulle markerat att man är kraftigt emot att LAS rundas på det viset. Istället var det relativt tyst.
De facto har de gjort det.
Ja, det hade ju då blivit en skadeståndsprocess om uppsägningen, men vad mer de kunnat göra som de inte redan gjort vet jag ärligt talat inte. Kanske har jag för dålig fantasi.
Oklart varför du skriver det här till mig. Jag har ju skrivit att jag trott att det här varit besvärligare och dyrare för Tesla än de förutsett:
Viss personalomsättning kommer det ju naturligt vara oavsett bolag.....
Tesla har och kommer framöver garanterat på ett sätt eller annat se till att aldrig igen anställa någon som önskar organisera sig, detta förstår nog alla.
Frågan är om så många verkligen inser hur grovt brott detta är mot våra arbetsrättslagar, kan någon presentera bevis för att denna sållning sker så har facket öppet mål i arbetsdomstolen.
Skogsägare
· 23 774 inlägg
Försöka kommer de säkert, men föreningsfriheten är stark, så de kommer näppeligen lyckas.K Kasken skrev:
Och när de misslyckas är det ju intressantast om Metall försöker med strejk och omfattande sympatiåtgärder från andra förbund igen. Något säger mig att de inte är supersugna på det, men jag har svårt att se att de skulle kunna låta bli.
Enig. Men det är svårbevisat, så den enklaste vägen om man vill återskapa konflikten är nog att mörka fackmedlemskapet tills man är inlasad.K Kasken skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 575 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 575 inlägg
LO, TCO och SACO är inga fackföreningar. De är samarbetsorganisationer.A ajn82 skrev:
LO bildades 1898. SAP bildades 1889. Så tidsordningen verkar inte helt korrekt i din mening. Det fanns bara några få fackförbund innan SAP bildades.
Arbetarrörelsen var både politisk och facklig innan LO bildades. Man såg nog ingen skillnad på det utan det vara samma mål, bara olika vägar att gå för att nå målet.
Den här hemmablindheten gentemot korruption är något väldigt "typiskt svenskt".O och en till skrev:
Att det inte är direkt olagligt gör korruptionen osynlig för medelsvensson.
"Vaddå? Det är inte olagligt att vara aktiv i facket och socialdemokraterna?????" och vips är den tanken ur huvudet på medelsvenne.
"Var står det att facket inte ska köpa upp en massa lägenheter i centrala stan och sedan ge fackpamparnas barn direkttillgång? Precis!!!11 Inte olagligt, inga problem!"
Jag är inte uppväxt i sverige, jag är inte svensk. Jag ser sossekorruptionen, och jag blir precis lika förbryllad varenda gång jag påpekar det för svennar och får ett tomt blick eller avfärdande som svar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 575 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 575 inlägg
Så du tror att alla dessa högbetalda civilingenjörer, jurister, läkare, chefer etc. som är med i facket röstar på S?P Pligg85 skrev:
I så fall tror du helt fel.
När Klarna för några år sen var på väg att avskeda högbetalda civilingenjörer, var det många som gick med i Sveriges Ingenjörer för att få bättre försäkringsskydd och bättre förhandlingshjälp vid ev. avskedande (inte bli lurade). Inte för att de var arbetsskygga plötsligt, och inte började de rösta på andra riksdagspartier bara för det.
"gick med" är väl det grundläggande här. De gick med när det behövdes. Frågar du arbetare på en fabrik så tror de knappt att det går att "gå ur" 🤣BirgitS skrev:
Så du tror att alla dessa högbetalda civilingenjörer, jurister, läkare, chefer etc. som är med i facket röstar på S?
När Klarna för några år sen var på väg att avskeda högbetalda civilingenjörer, var det många som gick med i Sveriges Ingenjörer för att få bättre försäkringsskydd och bättre förhandlingshjälp vid ev. avskedande (inte bli lurade). Inte för att de var arbetsskygga plötsligt, och inte började de rösta på andra riksdagspartier bara för det.
Försäkringsskydd ja. Inkomstförsäkring. Duktiga chefer behöver inte oroa sig för arbetslöshet. Däremot kan det vara längre omställningstider på högre chefer så inkomstförsäkringen lockar nog.BirgitS skrev:
Så du tror att alla dessa högbetalda civilingenjörer, jurister, läkare, chefer etc. som är med i facket röstar på S?
Grejen är ju att även redan anställda som i dagsläget är oorganiserade skulle kunna välja att organisera sig, även om de varken var eller funderade på att organisera sig när de tog anställning.Nötegårdsgubben skrev:
Detta händer dagligen på nästan samtliga arbetsplatser runt om i landet.
Men något säger mig att det någonstans i den bok till anställningsavtal som Teslas anställda tvingas skriva under så finns något som på något sätt säkerställer att så inte kommer ske. Måhända inte i direkt klartext.
Men jag är nog villig att slå vad en relativt kär kroppsdel på att detta som dagligen sker på alla andra arbetsplatser aldrig kommer ske bland de anställda på Tesla.