R ReMaxBerea skrev:
Ursäkta mig, mina damer och herrar, men skulle jag kunna be er återgå till ämnet: hur facket förlorade?
Man kan se det som en förlikning. Båda sidor både förlorade och vann.
  • De strejkande (fackmedlemmarna) accepterade att sluta sina anställningar i utbyte mot ett belopp stort nog för att de skulle tycka det var bättre än att arbeta kvar på Tesla. Rimligen var de nöjda med den ersättningen och de villkoren de till slut fick av Tesla.

• Fackets strejk var det avgörande för att de anställda till slut blev nöjda. Det var snarare en vinst för facket.

• Att facket inte lyckades tvinga Tesla att teckna kollektivavtal är väl en förlust för facket. Men det har knappast någon betydelse när det inte längre finns några fackanslutna kvar. Så egentligen är det ingen förlust för facket.

• Att strejken avslutas och att det inte blev något kollektivavtal får ses som en vinst för Tesla. Men att det kostade Tesla stora belopp och att de blev av med personal är en förlust.

• Helt utan att blanda in facket fick Tesla slut på strejken. Den här lösningen hade rimligen Tesla kunnat genomföra mycket tidigare. Att vänta 3 år känns en aning onödigt, kan man tycka.
Så samanfattningsvis är det en förlikning där de enskilt största vinnarna antagligen är de som strejkade (= var lediga) längst tid och till slut fick feta avgångsvederlag, blev utköpta.
R ReMaxBerea skrev:
Min skadeglädje behöver påfyllning.
Förlorarna var de som fick betala för detta. Dvs både Tesla och facket. Dubbel skadeglädje?

• Gilla
Emil Olofsson1 och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Framförallt denna fallenhet att vilja stjäla hans verktyg.
Det är intressant att när ni högerpropagandister träffar på någon som kan berätta om verkligheten i vårt samhälle så reagerar och talar ni på samma vis som kommunisterna gjorde när överlevande kirunasvenskar kom hem och berättade om verkligheten i Sovjetunionen.

"Skjut budbäraren om budskapet inte passar den färdiggjorda ideologin" har alltid varit både ytterhögerns och yttervänsterns valspråk.

• Gilla
  • Älska
Intet och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nog är det märkligt. Ingen jag känner har någonsin haft den sortens problem med facket som ni talar om här. Men många har fått hjälp av dem.
Och alla fått betala 5ggr extra för den hemförsäkring som ofta ingår.

O
65 miljoner, så mycket fick IF Metall betala i strejkersättning enligt en artikel i Dagens Industri
Artikeln ligger bakom betalvägg men IF Metall ska även betala 800 000:- till Tesla för rättegångskostnader.

O och en till skrev:
65 miljoner, så mycket fick IF Metall betala i strejkersättning enligt en artikel i Dagens Industri
Artikeln ligger bakom betalvägg men IF Metall ska även betala 800 000:- till Tesla för rättegångskostnader.
Sedan borde det tillkomma kostnaderna för alla kontorister som fick agera unga arga strejkvakter samt ersättare för dessa. Sedan har vi husbilar, partytält, grillar och annan kampingutrustning. Kanske de även fick betala hyra för sitt läger utanför grindarna till markägaren. Soch så har vi kostnaden för underentreprenörer som drabbades samt de uppsagda.
Det tillkommer alltså mycket som inte är ren streikersättning och tyvärr är det något Metall betalar istället får vi skattebetalare stå för notan. Som vanligt😁

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är intressant att när ni högerpropagandister träffar på någon som kan berätta om verkligheten i vårt samhälle så reagerar och talar ni på samma vis som kommunisterna gjorde när överlevande kirunasvenskar kom hem och berättade om verkligheten i Sovjetunionen.

"Skjut budbäraren om budskapet inte passar den färdiggjorda ideologin" har alltid varit både ytterhögerns och yttervänsterns valspråk.
Vi har ju andra erfarenheter än du där facket agerat bromskloss för löneutveckling och förmåner

• Gilla
Intet
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är intressant att när ni högerpropagandister träffar på någon som kan berätta om verkligheten i vårt samhälle så reagerar och talar ni på samma vis som kommunisterna vgjorde när överlevande kirunasvenskar kom hem och berättade om verkligheten i Sovjetunionen.

"Högerpropagandister"!😃

Du är rolig du. Jag har varit en vanlig arbetare i statens tjänst med en högst medioker lön i över fyrtio år. De första fem åren var den helt enkelt usel tack vare Statsanställdas förbund. För min yrkeskategori var facket en ren skada för löneutvecklingen för vi skulle alltid stå tillbaka för de okvallificerade som hade ännu sämre betalt. Resultatet blev att låglönesatsningen uteblev och alla förlorade. Detta skedde år efter år. Först när vi gick ut i en vild strejk till facket och Socialdemokraternas stora ilska fick vi upp lönen med 30%.!
Naturligtvis var facket inte sena med att ta åt sig äran trots att de motarbetade oss så mycket det gick, vilket är naturligt eftersom vi visade att facket inte behövdes.

Så, bäste Heimlaga. Din mani att hitta konspiratörer som är köpta av än den ene, än den andre, i varenda buske så fort du får mothugg mot din snäva världsbild, drog dig vid näsan igen.

En sammanfattning borde bli att:

Du själv älskar att skjuta budbärare. Vilket gör dig till höger eller vänsterextrem. Välj själv.

De som deltar i vilda strejker är högerpropagandister.

Du berättar om verkligheten. En verkighet bara du lever i.

Il pueblo ... vensido!

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
"Högerpropagandister"!😃

Du är rolig du. Jag har varit en vanlig arbetare i statens tjänst med en högst medioker lön i över fyrtio år. De första fem åren var den helt enkelt usel tack vare Statsanställdas förbund. För min yrkeskategori var facket en ren skada för löneutvecklingen för vi skulle alltid stå tillbaka för de okvallificerade som hade ännu sämre betalt. Resultatet blev att låglönesatsningen uteblev och alla förlorade. Detta skedde år efter år. Först när vi gick ut i en vild strejk till facket och Socialdemokraternas stora ilska fick vi upp lönen med 30%.!
Naturligtvis var facket inte sena med att ta åt sig äran trots att de motarbetade oss så mycket det gick, vilket är naturligt eftersom vi visade att facket inte behövdes.
Sjuksköterska?

• Haha
Frerider
  • Laddar…
Vi får väl se antal medlemmar i IF Metall på sikt.

Om det varit positiv tillströmning av medlemmar sedan strejken började så lyckas de väl lite iallafall.

Tänk om det visar sig att tusentals flyr facken och mest i IF Metall 😅

Jo jag vet facit redan att så är fallet och tror inte 2026 är bättre.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det har de väl redan gjort med Tesla?
Tror knappast de gjort det. Jag är övertygad att ifall det gällde något som att Tesla skulle sparka alla fackanslutna så skulle de ta till mycket kraftigare åtgärder än vad de gjort.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De trodde nog att de skulle klara sig bättre än de gjort ändå. Och det är väl den enda lilla delsegern Metall kan hävda här, att det varit dyrt även för motparten.
Jag tror nog Tesla fattade att de skulle förlora ifall de hade sparkat alla fackanslutna. Facket hade säkert varit överlyckliga ifall de gjort det för då skulle de kunna motivera sin strid mycket enklare och av betydligt fler ansetts vara de 'goda sidan'.

Att se det som en seger att Tesla förlorat lite växelmynt är på Bagdad Bob nivå..

• Gilla
ReMaxBerea och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har ju andra erfarenheter än du där facket agerat bromskloss för löneutveckling och förmåner
Kanske inte så konstigt ifall synen på facket är lite olika i Sverige och Finland.

I Sverige har ju facket i princip blivit en del av makten i samhället eftersom de fått i princip lagstiftande rättigheter. Tänk om Kungliga Automobilklubben fått utforma trafikreglerna och sen även sköta delar av trafikövervakningen. Sådan nivå är det ju på fackets inblandning i folks arbetsliv vilket givetvis är helt absurt.

Nu antar jag att det i Finland inte blivit samma ihopkoppling av facket och den politiska makten. Beror säkert på historiska skäl. Facket i början av 1900-talet var mörkrött och den sida som var närmast facket politiskt förlorade inbördeskriget, annars hade nog Finland blivit en sovjetrepublik.

Den större makten i Sverige har givetvis lett till mer av maktmissbruk från fackets sida då de sett sig som en stat i staten som kan göra lite vad de vill.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kanske inte så konstigt ifall synen på facket är lite olika i Sverige och Finland.

I Sverige har ju facket i princip blivit en del av makten i samhället eftersom de fått i princip lagstiftande rättigheter. Tänk om Kungliga Automobilklubben fått utforma trafikreglerna och sen även sköta delar av trafikövervakningen. Sådan nivå är det ju på fackets inblandning i folks arbetsliv vilket givetvis är helt absurt.

Nu antar jag att det i Finland inte blivit samma ihopkoppling av facket och den politiska makten. Beror säkert på historiska skäl. Facket i början av 1900-talet var mörkrött och den sida som var närmast facket politiskt förlorade inbördeskriget, annars hade nog Finland blivit en sovjetrepublik.

Den större makten i Sverige har givetvis lett till mer av maktmissbruk från fackets sida då de sett sig som en stat i staten som kan göra lite vad de vill.
Jo i sverige har ju det största facket direkt koppling till sossarna.. Ingen som höjer på ögonbrynen för det 😆

BirgitS
  • Gilla
  • Haha
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den största fackföreningen i Sverige är Unionen och det är ett TCO-förbund utan koppling till något parti.
[länk]
Det är väl bara LO-facken som är anslutna till Socialdemokraterna.
Anders tror nog att LO i sig är ett fackförbund, han har ju inte direkt järnkoll :-)

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den största fackföreningen i Sverige är Unionen och det är ett TCO-förbund utan koppling till något parti.
[länk]
Fast LO är större än TCO och SACO, och det är ju "LO" som grundade S som fackens politiska gren, inte de enskilda facken inom LO

• Gilla
hjalmar17 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.