8 969 läst ·
192 svar
9k läst
192 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
Jag undrar om detta på sikt påverkar den svenska modellen som jag delvis uppfattar som att man inte ska behöva lagstifta om allt, utan att parterna arbetsgivarna och fackföreningarna kommer överens om detaljer i kollektivavtalsförhandlingarna. Kollektivavtalen blir som ett ankare för vad man kan förvänta sig som arbetstagare och påverkar enligt min erfarenhet miniminivån hos icke-anslutna företag.
Med det sagt skulle jag i framtiden vilja se ett mer sparsamt fackförbund med lägre avgifter.
Med det sagt skulle jag i framtiden vilja se ett mer sparsamt fackförbund med lägre avgifter.
S Saelen skrev:En dag kom fanbäraren i Socialdemokratiska Arbetarekommunen avd mm och hans handgångne man i gåsmarsch genom lunchrummet inför alla och sa att jag som nu minsann var 18 skulle gå med i facket för 'alla andra är det'.
Jag sa nej.
Det blev alldeles tyst. Det är inte ofta man ser två fågelholkar likt fiskar på land kippa efter andan.
Min förklaring: den dagen ett medlemsskap i facket inte innebär tvångsbetalning till sossarna så är ni välkomna tillbaka.
Av olika skäl var jag bara kvar i två år efter det.
Om jag minns rätt så försvann tvångsanslutningen (officiellt) senare runt 1991.
Ack minnen!
Med det sagt, det finns en del som jobbar fackligt som man har träffat på genom åren och som har varit bra att ha att göra med.
Med det sagt så känns det väldigt bra att IF Metall får en fet taskspark pga sina maffiametoder.
Innan vissa tyckonomer skriver i tråden: jag har alltid varit med i facket på efterföljande jobb. Inget av dem har haft koppling till sosseriet
Men behöver dom det?Om det inte finns någre fackanslutna eller kollektivavtal behöver inte arbetgivaren följa lönesättnig exempel.M Magnus.Geller skrev:
Beror helt på hur man får pengarna.M MatteBus skrev:
Får du månadslön i x månader betalar arbetsgivare även arbetsgivaravgift och dit SGI påverkas inte
Får du en klumpsumma så är det ett avgångsvederlag inte en lön så 0 % i AGA och ditt SGI går i botten får ja du får ju ingen lön.
Det kanske är lite passande att motivera sitt agerande som gjort att underentreprenörer fått sina jobb avslutade. Laddare som underlättar för hundratusentals människor som inte byggs ut eller lagas bara för att nämna något.V växelventil skrev:
De går ut i media och försöker utmåla Tesla som dåligt företag och inte förhåller sig till gällande regler.
Folk är ju naiva och dumma så tyvärr många köper ju påståendena.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 731 inlägg
Det är väl i ärlighetens namn vanligare ät andra hållet. Alltså att vissa anställda anstränger sig extra tills de blir inlasade, sen slår av på takten när de har en säker anställning.K Kasken skrev:
Jag har svårt att förstå det åt någotdera håll; gör en arbetsgivare så förlorar hen snart allt duktigt folk och gör en arbetstagare så slår det väl rimligen på löneutvecklingen (även om jag förstår att den ofta är typ samma i stora arbetarkollektiv).
Skogsägare
· 23 731 inlägg
Jag lyssnade på Studio ett om det här i veckan: en fackrepresentant intervjuades.
Upprepat sa han att Tesla vägrade skriva avtal med svenska arbetare. Jag tolkade det som att han menade att företaget såg ned på dem och inte tog i dem med tång ens.
Sanningen är ju dock att de naturligtvis skrivit avtal med varenda arbetare som jobbar för dem och sannolikt har tätare avtalsmässig kontakt med var och en jämfört med andra företag eftersom de inte accepterar facket som mellanhand.
Några sådana tankar föresvävade förstås inte journalisten, utan hen lät honom upprepa sitt mantra utan att ifrågasätta detta absurda påstående.
Jag förstår att man om man jobbar länge för en organisation kan fastna i dess myter om sin egen relevans, men att man tillåts påstå något så nedsättande om andra utan att behöva förklara sig är bara för dåligt. Par för banan iofs., men för dåligt.
Upprepat sa han att Tesla vägrade skriva avtal med svenska arbetare. Jag tolkade det som att han menade att företaget såg ned på dem och inte tog i dem med tång ens.
Sanningen är ju dock att de naturligtvis skrivit avtal med varenda arbetare som jobbar för dem och sannolikt har tätare avtalsmässig kontakt med var och en jämfört med andra företag eftersom de inte accepterar facket som mellanhand.
Några sådana tankar föresvävade förstås inte journalisten, utan hen lät honom upprepa sitt mantra utan att ifrågasätta detta absurda påstående.
Jag förstår att man om man jobbar länge för en organisation kan fastna i dess myter om sin egen relevans, men att man tillåts påstå något så nedsättande om andra utan att behöva förklara sig är bara för dåligt. Par för banan iofs., men för dåligt.
Det du beskriver förekommer absolut också.Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl i ärlighetens namn vanligare ät andra hållet. Alltså att vissa anställda anstränger sig extra tills de blir inlasade, sen slår av på takten när de har en säker anställning.
Jag har svårt att förstå det åt någotdera håll; gör en arbetsgivare så förlorar hen snart allt duktigt folk och gör en arbetstagare så slår det väl rimligen på löneutvecklingen (även om jag förstår att den ofta är typ samma i stora arbetarkollektiv).
Men det är otroligt många oseriösa arbetsgivare som inte talar klarspråk om förväntningarna de har på sina anställda under rekryteringen.
Personlig löneutveckling är inget som hör hemma i ett kollektivt resonemang, samma åt alla givetvis.
Så är det givetvis.Nötegårdsgubben skrev:
Den stora följdfrågan är ju hur dessa avtal är formulerade.
Man kan ju även ifrågasätta de enskilda individernas kompetens att ur ett brett perspektiv på djupet förstå de långtgående konsekvenserna av vad de går med på......
Det finns absolut en poäng i att kontrakten/anställningsavtalen kontrolleras av någon annan än den som skall anställas, någon med lite mer "helikopter vy" och långsiktigt resonemang.
Skogsägare
· 23 731 inlägg
Så tänker jag ofta även vad gäller att gå med i facket, eller förespråka att det ska ha makt att förhandla å alla anställdas räkning vare sig de är medlemmar eller ej.K Kasken skrev:
Hur djupt förstår de att de väljer bort att kunna prioritera sig själva till kollektivets förmån? Jag förstår att vissa är för, men inte att så många är det.
Det är väl känt att det är ett avtal som ingen tänkande vill skriva på.K Kasken skrev:
Kopierat från reddit
Teslaanställda i Sverige får skriva under omfattande hemliga anställningskontrakt. DN har tagit del av kontrakt där sekretess gäller för evigt och den anställda tvingas betala böter om den slutar och tar ett konkurrerande jobb inom sex månader.
Tesla svarar att bolaget följer svenska arbetsmarknadsregler.
DN har tagit del av hemliga anställningskontrakt som anställda på Tesla får skriva på när de påbörjar sin anställning. Kontrakten är olika långa beroende på när personen blivit anställd, det kan röra sig om kontrakt på 40–70 A4-sidor.
Darko Davidovic är förbundsjurist på IF Metall. De längsta anställningskontrakt han har stött på tidigare på svensk arbetsmarknad har varit på fyra–fem sidor.
– Det handlar om affärstext och juridisk text både på svenska och på engelska. Jag som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger. Det är inte rimligt, vanligt folk ska inte behöva göra en rättslig analys av sitt anställningskontrakt, säger Darko Davidovic om Teslas kontrakt.
Petra Herzfeld Olsson är professor i arbetsrätt vid Stockholms universitet. Hon konstaterar att det i anställningsskyddslagen finns krav på att arbetstagare ska få skriftlig information om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsförhållandet.
– Det ligger i sakens natur att du ska förstå vad som framgår. Om språkbruket är ogenomträngligt är det ett problem, den enskilde måste ta kunna ta till sig informationen, säger hon.
I kontraktet finns en rad förmåner som till exempel tjänstepension, olycksfall- och livförsäkring samt möjlighet att köpa Teslaaktier rabatterat.
Men det som sticker ut, enligt de jurister som DN talat med, är bland annat skrivningar om sekretess där Teslaanställda förbinder sig att inte yppa något om företaget för all framtid, även om personen har slutat sin anställning.
Lena Maier Söderberg, chefsjurist på LO-TCO Rättskydd – fackförbundens juristbyrå, som analyserat kontrakten, har inte sett något liknande på svensk arbetsmarknad.
– Jag tror ingen anställd förstår vad man egentligen förbinder sig och samtycker till, säger hon.
I kontrakten framgår också att den som slutat på Tesla och inte lämnar tillbaka utrustning som dator eller telefon inom en viss tid blir skyldig att betala ett vite, böter, till företaget. Dessutom finns skrivningar om immateriella rättigheter.
– Om en anställd uppfinner något så äger arbetsgivaren alla rättigheter, den enskilde får ingen ersättning, säger hon och fortsätter:
– Enligt skrivningarna gäller det även utanför arbetstid och utanför arbetsplatsen. Det behöver heller inte finnas kopplingar till Tesla, de äger ändå rätten. I praktiken kan det innebära en diktsamling som någon skrivit på fritiden, säger Lena Maier Söderberg.
Det framgår även att den anställda inte får ta ett jobb på en konkurrerande verksamhet under sex månader. Den som gör det kan tvingas betala stora summor till Tesla, enligt avtalet.
– Den här typen av klausuler är inte ovanliga i Sverige men de används restriktivt. Då handlar det om personer med kunskaper om företagshemligheter. Tekniker på Tesla sitter inte på den typen av kunskaper, säger Lena Maier Söderberg.
Exempel på förmåner på Tesla:
Tjänstepension
Olycksfall- och livförsäkring
Möjlighet att köpa Teslaaktier rabatterat
Finansiell och juridisk rådgivning
Enligt Bengt Domeij, professor i civilrätt vid Uppsala universitet, så reglerar svensk lag rätten till ersättning för arbetstagare som uppfinner något på sitt arbete.
– Det finns en tvingade rätt till skälig ersättning för arbetstagaren som inte går att avtala bort, säger han.
Bengt Domeij konstaterar att arbetsgivare medvetet kan skriva in klausuler i anställningsavtal som de vet inte skulle hålla vid en rättslig prövning.
– Arbetstagare som läser tror att det är giltigt. Jag har inga siffror men det sägs att det är vanligare bland amerikanska arbetsgivare, säger han.
DN har sökt Tesla i Sverige för en intervju. Företaget har valt att skicka skriftliga kommentarer:
”Varje dag uppmuntras våra anställda att vara kreativa och samarbeta med andra team i syfte att erbjuda en ännu högre kundupplevelse. I gengäld belönas de med rättvisa villkor och god arbetsmiljö. Vi har dock, likt många andra företag, valt att inte ingå kollektivavtal. Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker.”
Tesla Sverige skriver vidare:
”Tesla följer svenska arbetsmarknadsregler, men har liksom många andra företag valt att inte ingå kollektivavtal.
Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal.
Vi har varit öppna och förblir öppna för dialog med IF Metall, för att hitta lösningar. Vårt primära fokus är dock alltid att säkerställa att vi fortsätter att ge våra anställda en god arbetsupplevelse.”
Renoverare
· Stockholm
· 21 059 inlägg
Bara den lilla detaljen att facken håller nere lönerna 🤣 som jag tidigare sade jag har vänner i lönesättande roll som gillar facket för det håller nere lönerna.H heimlaga skrev:Nu sitter ni här och kastar idelogiskt betingad skit på fackförbunden igen.
Utan fackförbund och kollektivavtal att stöda sig poå finns det ingen annan råd än att drämma yxan i skallen på direktören när lönen uteblir.
Ett sådant samhälle vill jag inte ha. Därför behövs det fackförbund som kan förhandla som jämlikar med arbetsgivarsidan och ordna juridisk hjälp vid behov åt de anställda.
Men jag känner också folk som inte gillar facket för de inte kan behålla spetskompetens
Redigerat:
Skogsägare
· 23 731 inlägg
Ja, och här borde man fundera på att skärpa lagstiftningen tycker jag. Som framfår av texten håller många av dessa klausuler inte rättsligt, samtidigt tror säkert många det.D Dilato skrev:
Att förbjuda företag vid hot om vite att ta in klausuler till den anställdes nackdel som uppenbart inte håller i svensk domstol vore smakfullt.
Där har facken en fråga de skulle kunna driva om skydd av arbetares rättigheter vore deras främsta agenda.