Claes Sörmland
Inom det offentliga är facket helt centralt för att hålla tillbaka löneökningarna. Det är en väldig tur att vi har dem och att de är så inställsamma mot arbetsgivaren. Annars skulle välfärdens kostnader skena.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
anställningskontrakt som anställda på Tesla får skriva på när de påbörjar sin anställning /…/ kan röra sig om kontrakt på 40–70 A4-sidor.

Darko Davidovic är förbundsjurist på IF Metall. De längsta anställningskontrakt han har stött på tidigare på svensk arbetsmarknad har varit på fyra–fem sidor.
Nu är jag principiellt mot långa avtal, men iom. att Tesla inte har kollektivavtal kommer till sin natur vissa saker som annars är reglerat där istället främst stå direkt i avtalet.

Med det menar jag inte att försvara de delar av Teslas villkor som är oskäliga, utan jag vill bara belysa den haltande jämförelsen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu är jag principiellt mot långa avtal, men iom. att Tesla inte har kollektivavtal kommer till sin natur vissa saker som annars är reglerat där istället främst stå direkt i avtalet.

Med det menar jag inte att försvara de delar av Teslas villkor som är oskäliga, utan jag vill bara belysa den haltande jämförelsen.
Sedan finns det ju ett antal arbetslagar som sätter lägsta eller högsta nivån och inte kan avtalas bort.

Jag lyssnade på Studio ett om det här i veckan: en fackrepresentant intervjuades.

Upprepat sa han att Tesla vägrade skriva avtal med svenska arbetare. Jag tolkade det som att han menade att företaget såg ned på dem och inte tog i dem med tång ens.

Sanningen är ju dock att de naturligtvis skrivit avtal med varenda arbetare som jobbar för dem och sannolikt har tätare avtalsmässig kontakt med var och en jämfört med andra företag eftersom de inte accepterar facket som mellanhand.

Några sådana tankar föresvävade förstås inte journalisten, utan hen lät honom upprepa sitt mantra utan att ifrågasätta detta absurda påstående.

Jag förstår att man om man jobbar länge för en organisation kan fastna i dess myter om sin egen relevans, men att man tillåts påstå något så nedsättande om andra utan att behöva förklara sig är bara för dåligt. Par för banan iofs., men för dåligt.
Var det samma inslag där man hade med en person från Medlingsinstitutet? Isf hade ju den personen rätt vettiga insikter om fördelarna med kollektivavtal..

Alla har väl olika behov av facket, nu som tjänsteman med någon slags kompetens i ett moget bolag är behovet väldigt lågt.

Men jag minns också i min glada ungdom när jag jobbade på lager på ett av världens största logistikföretag, så inte kriminelle Olle och brosan AB, och det kom inhyrd på inhyrd nysvensk från bemanningsbolag som inte betalade ut OB, skrev retroaktiva kontrakt, struntade helt i kontrakt osv.

Trots flera påpekande till ledning och lokala transport-snubben så fortsatte samma semi-kriminella bolag leverera bemanningsfolk. Jag brukade ha räknestuga i slutet av månaden för att rätta deras lönespecar.

Tog ganska exakt 16 timmar efter ett samtal till transport centralt (fick gå förbi lokala förmågan som mest jobbade med att dölja baksmällan) innan lagerchefen hade ett besök som vänligt förklarade att det nog inte är så roligt imorgon när inte lastbilar kommer, så skärpning.
Dagen efter var vi halva styrkan och ytterligare två dagar kom alla tillbaks fast anställda i de två seriösa bemanningsbolagen.

Så viss behövs dom, eller dess motsvarighet, det finns gott om svin i bolagsvärlden, stora som små.

• Gilla
ivarr och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
1,5års löner är väl inte fy skam.
Samtidigt är jag förvånad att någon/några inte såg möjligheten i något som kunde bli livstidsförsörjning.

De flesta skulle nog inte gå till jobbet och göra vad chefen sa till dem att göra under varje arbetsdag hela året ifall det fanns ett val att få samma pengar utan att behöva göra någonting. Varför skulle man göra det om man inte har ett jobb som kan beskrivas som ett kall.

Och i en situation där kostnaderna för kombattanterna är relativt låga och båda sidor sitter på enorma stridskassor så skulle ju en sådan här ideologisk konflikt kunna hålla på i evighet då ingen lär vilja ge sig.

Tänk vad man kan göra all den tid man annars jobbar med något vars enda egentliga syfte är att göra företagets ägare rikare.

Otroligt förvånad att ingen såg den möjligheten. Själv hade jag nog sett det som att vinna högsta vinsten på Lotto.

Är man intresserad av bilmek så är det ju en utmärkt hobby man kan lägga hur mycket tid på som helst och då måste det ju vara en enorm fördel och få göra det på ett sätt som man själv väljer istället för att meka med Teslor på löpande band.

När det gäller strejkersättningen så har jag för mig att facket gjorde någon specialare för att deras medlemmar inte skulle förlora ekonomiskt på strejken och jag förutsätter att de då ökar på ersättningen med någon sorts förväntad löneökning årligen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
När det gäller strejkersättningen så har jag för mig att facket gjorde någon specialare för att deras medlemmar inte skulle förlora ekonomiskt på strejken och jag förutsätter att de då ökar på ersättningen med någon sorts förväntad löneökning årligen.
Det var väl något med att strejkersättningen är skattefri och därför inte är pensionsgrundande varken för allmän eller tjänstepension.

Eftersom det inte är inkomst blir man nolltaxerad och det i sin tur påverkar sjukpenning, vab m.m

https://da.se/2026/04/vad-ar-det-som-har-hant-med-strejkarnas-ersattning/
Screenshot_2026-08-15-13-17-21-698_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Var det samma inslag där man hade med en person från Medlingsinstitutet?
Jag minns faktiskt inte. Trodde det var Studio ett från i torsdags, men det var det inte. Kanske Ekot? Minns inte någon annan intervjuad, men utesluter det inte. Jag minns ju uppenbarligen inte ens vilket program det var. 🙁

• Haha
  • Wow
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Samtidigt är jag förvånad att någon/några inte såg möjligheten i något som kunde bli livstidsförsörjning.
Det är inte givet att det var ett alternativ. Man kan alltid säga upp någon av personliga skäl; det kan bli dyrt, men man blir aldrig tvingen att tillhandahålla livstids försörjning.

Hur det här går till ändrades 2022, men i princip är det nu så att man får betalt under sin uppsägningstid plus ett skadestånd på uppåt 150 tkr.

Köper företaget då ut en för kanske dubbla den summan är det nog inte mycket att bråka om. För så bra deal får man inte längre ens genom obstruktion (vilket man kunde få förr).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det var väl något med att strejkersättningen är skattefri och därför inte är pensionsgrundande varken för allmän eller tjänstepension.
Är det inte troligt att facket satt av pengar i någon pensionsförsäkring för att täcka detta. Facket ville ju uppenbarligen inta att medlemmarna skulle förlora ekonomiskt på att strejka. Så det låter troligt att de gjort det för att höja moralen hos de strejkande.

Om facket inte gjort det så kan man säkert med lite kreativitet dra in tillräckligt vid sidan om och avsätta det till en pensionsförsäkring. Man lär ändå inte komma i närheten av den arbetstid man behövt göra ifall man inte strejkat.

Men tar man säg 30 personer i 25-35 årsåldern så borde åtminstone några av dessa välja att slippa jobba även om det gav lägra pension.

D Dilato skrev:
Eftersom det inte är inkomst blir man nolltaxerad och det i sin tur påverkar sjukpenning, vab m.m
I scenariot det gäller så är väl VAB och sjukpenning väldigt ointressant. Jobbar man inte är ju dessa saker inte aktuella.

Det är inte givet att det var ett alternativ. Man kan alltid säga upp någon av personliga skäl; det kan bli dyrt, men man blir aldrig tvingen att tillhandahålla livstids försörjning.
Det är ju facket som tillhandahåller livstids försörjning. Tesla har väl inte haft några lönekostnader för den strejkande personalen.Sen är jag tveksam till möjligheten att säga upp strejkande personal.

Köper företaget då ut en för kanske dubbla den summan är det nog inte mycket att bråka om. För så bra deal får man inte längre ens genom obstruktion (vilket man kunde få förr).
Normalt är det givetvis så. Men i detta fallet har du en strejk som kunde hållit på väldigt länge ifall inte de anställda lät sig köpas ut av Tesla.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
scenariot det gäller så är väl VAB och sjukpenning väldigt ointressant. Jobbar man inte är ju dessa saker inte aktuella.
Det värsta var nog nolltaxeringen, noll deklarerad inkomst ger ju rätt dålig kreditvärdighet och eftersom det pågick i flera år så blir man väl inte direkt lyrisk som långivare eller abbonemangsgivare ( betala i efterskott).

L lbgu skrev:
Det är ju facket som tillhandahåller livstids försörjning.
Ja, men de får ju betalt för att de strejkar. Utan att ha en anställning kan de inte strejka, så ersättningen är beroende av anställningen.
L lbgu skrev:
Sen är jag tveksam till möjligheten att säga upp strejkande personal.
Det kan man göra, men man får inte säga upp någon för att de strejkar, det är så att säga inte ett godtagbart skäl. Men man kan ändå säga upp dem, det blir då som jag skrev ovan en fråga om skadestånd.

Redigerat:
Det kan man göra, men man får inte säga upp någon för att de strejkar, det är så att säga inte ett godtagbart skäl. Men man kan ändå säga upp dem, det blir då som jag skrev ovan en fråga om skadestånd.
Är det någon som gjort det i Sverige de senaste 70 åren.under en pågående strejk? Jag tror inte det hade funkat. Facket skulle säkert gå 'all-in' för att sabba för företaget i det läget. Svenska myndigheter hade garanterat inte skyddat det 'ondskefulla' företaget som brutalt sparkar strejkande arbetare. Så nej, jag tror inte det är ett realistiskt alternativ. Hade det varit så enkelt hade väl Musk bara sagt åt TM Sweden att sparka alla strejkande dag ett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.