19 193 läst ·
951 svar
19k läst
951 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 342 inlägg
G Greger_08 skrev:
Ja, och? Vare sig det är för att de vill lägga pengar på annat eller det är det de har råd med så är väl det inget problem. Mer då än att det borde byggas mer villor på gamla markreservat i både Älvsjö och Bromma så stt fler hade råd med bådadera.AndersMalmgren skrev:
Själv är jag uppvuxen betydligt längre ut från stan än jag nu skulle kunna tänka mig att bo och ser inget fel i att det var vad mina föräldrar hade råd med, jämte andra prioriteringar.
Det stora problemen uppstår när nimbyismen tvinga nybyggarna oproportionerligt långt bort för att man vill förhindra förändring på annans mark.
Jag skrev universiteten, du frågade då om jag menade "universiteten" eller högskolorna. Varpå jag undrade vad de var du försökt kommunicera, om det är att du inte kommer att hitta spetskompetens hos dem som gått en tre-årig utbildning på BTH eller Malmö "Universitet" så är det så självklart att det inte behöver poängteras i min värld.F fribygg skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 755 inlägg
Vad ger dig rätten att döda värdet på ett område. Vidrig inställning.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och? Vare sig det är för att de vill lägga pengar på annat eller det är det de har råd med så är väl det inget problem. Mer då än att det borde byggas mer villor på gamla markreservat i både Älvsjö och Bromma så stt fler hade råd med bådadera.
Själv är jag uppvuxen betydligt längre ut från stan än jag nu skulle kunna tänka mig att bo och ser inget fel i att det var vad mina föräldrar hade råd med, jämte andra prioriteringar.
Det stora problemen uppstår när nimbyismen tvinga nybyggarna oproportionerligt långt bort för att man vill förhindra förändring på annans mark.
Medlem
· Halland
· 4 577 inlägg
Skogsägare
· 23 342 inlägg
Vad ger dig rätten att hindra andra att exploatera sin mark?AndersMalmgren skrev:
Men i en mindre konfrontativ anda: Staden växer. Du hånar alla områden som är längre från din favoritkrog än ditt eget hus. På vilket sätt tror du att det finns en möjlighet att ens bevara den villabebyggelse som idag finns om man inte tillåter nyexploatering?
Din och dina likars självnöjdhet hotar era villaområden. Inte jag.
Renoverare
· Stockholm
· 20 755 inlägg
Det är ju vår mark då det är kommunalt.Nötegårdsgubben skrev:
Vad ger dig rätten att hindra andra att exploatera sin mark?
Men i en mindre konfrontativ anda: Staden växer. Du hånar alla områden som är längre från din favoritkrog än ditt eget hus. På vilket sätt tror du att det finns en möjlighet att ens bevara den villabebyggelse som idag finns om man inte tillåter nyexploatering?
Din och dina likars självnöjdhet hotar era villaområden. Inte jag.
Skogsägare
· 23 342 inlägg
Fast kommunen är väl just en demokratiskt organisation för kommunens invånare? Så per definition ska de tillvarata sina nuvarande invånares intressen i första hand.Nötegårdsgubben skrev:
Vilket jag tycker sätter ett intressant perspektiv på de flesta kommuners önskan att växa, gynnar det verkligen de nuvarande invånarna? Eller är det bara ett uttryck för politikernas vilja att bestämma över en större kaka.
Renoverare
· Stockholm
· 20 755 inlägg
Skogsägare
· 23 342 inlägg
Nej. Jag lämnar gärna åt marknaden att bygga, så där det saknas efterfrågan (vilket strängt taget är väldigt stora områden) räknar jag med att det då inte byggs.AndersMalmgren skrev:
Men jag ser inget skäl att sådana som jag (och ännu mindre kommunala planavdelningar) ska bestämma det åt andra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 755 inlägg
Men du ser gärna att man bygger sönder befintliga områden så att marknadsekonomin ser till de blir värdelösa. SmartNötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 342 inlägg
Ja, men det innebär inte att allt som sker i kommunen ska beslutas om på kommunal nivå. De flesta saker har kommunen inte med att göra.A ajn82 skrev:
Nej, det följer inte av det första. Och snarare har kommunen ett planansvar (vilket jag iofs. är emot) att säkerställa god bostadsförsörjning. Det planansvaret är för övrigt exempelvis skälet till att Bromma och Enskede exploaterats som de gjots. Men även att Rinkeby, Tensta och Skärholmen ser ut som de gör. Alla i Stockholms stad för dem som är obekanta med geografin.A ajn82 skrev:
En rimlig fråga. Men den går också åt andra hållet: vissa kommuner (särskilt centerstyrda landsbygdskommuner) byggde på 60- och 70-talen massa lägenheter i småorter människor inte ville bo i, för att de ville hålla dem inom kommunen när urbaniseringen tog fart.A ajn82 skrev:
Totalt sett hade det varit bättre om dessa kommuner inte byggt och funnit sig i att folk ville flytta till större städer. Men då måste ju de senare tillåta nyexploatering.
Det är det nog. Planmonopolet är skit.A ajn82 skrev:
Skogsägare
· 23 342 inlägg