G Greger_08 skrev:
Med tanke på vad man får betala för en gammal "arbetar bostad" så verkar det vara ganska många som vill bo [i Älvsjö].
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De som inte har råd med bromma eller Enskede
Ja, och? Vare sig det är för att de vill lägga pengar på annat eller det är det de har råd med så är väl det inget problem. Mer då än att det borde byggas mer villor på gamla markreservat i både Älvsjö och Bromma så stt fler hade råd med bådadera.

Själv är jag uppvuxen betydligt längre ut från stan än jag nu skulle kunna tänka mig att bo och ser inget fel i att det var vad mina föräldrar hade råd med, jämte andra prioriteringar.

Det stora problemen uppstår när nimbyismen tvinga nybyggarna oproportionerligt långt bort för att man vill förhindra förändring på annans mark.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Menar du "universiteten" eller kanske högskolorna?
Alla de stora tekniska högskolorna har universitets status, eller vad syftar du på?

A ajn82 skrev:
Alla de stora tekniska högskolorna har universitets status, eller vad syftar du på?
Skrev jag (eller nån annan) nått om stora tekniska högskolor?

F fribygg skrev:
Skrev jag (eller nån annan) nått om stora tekniska högskolor?
Jag skrev universiteten, du frågade då om jag menade "universiteten" eller högskolorna. Varpå jag undrade vad de var du försökt kommunicera, om det är att du inte kommer att hitta spetskompetens hos dem som gått en tre-årig utbildning på BTH eller Malmö "Universitet" så är det så självklart att det inte behöver poängteras i min värld.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och? Vare sig det är för att de vill lägga pengar på annat eller det är det de har råd med så är väl det inget problem. Mer då än att det borde byggas mer villor på gamla markreservat i både Älvsjö och Bromma så stt fler hade råd med bådadera.

Själv är jag uppvuxen betydligt längre ut från stan än jag nu skulle kunna tänka mig att bo och ser inget fel i att det var vad mina föräldrar hade råd med, jämte andra prioriteringar.

Det stora problemen uppstår när nimbyismen tvinga nybyggarna oproportionerligt långt bort för att man vill förhindra förändring på annans mark.
Vad ger dig rätten att döda värdet på ett område. Vidrig inställning.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
För bättre utnyttjande av markytan där Anders bor, läs gärna på om Hong Kong Walled City. Där Tokyo nöljer sig med 6000 invånare per kvadratkikometer hade den här ytan över en miljon.

1784377843702.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vad ger dig rätten att döda värdet på ett område. Vidrig inställning.
Vad ger dig rätten att hindra andra att exploatera sin mark?

Men i en mindre konfrontativ anda: Staden växer. Du hånar alla områden som är längre från din favoritkrog än ditt eget hus. På vilket sätt tror du att det finns en möjlighet att ens bevara den villabebyggelse som idag finns om man inte tillåter nyexploatering?

Din och dina likars självnöjdhet hotar era villaområden. Inte jag.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vad ger dig rätten att hindra andra att exploatera sin mark?

Men i en mindre konfrontativ anda: Staden växer. Du hånar alla områden som är längre från din favoritkrog än ditt eget hus. På vilket sätt tror du att det finns en möjlighet att ens bevara den villabebyggelse som idag finns om man inte tillåter nyexploatering?

Din och dina likars självnöjdhet hotar era villaområden. Inte jag.
Det är ju vår mark då det är kommunalt.

Det är ju vår mark då det är kommunalt.
Lika mycket min som din alltså.

För övrigt delar jag inte fullt ut uppfattningen att befintliga kommuninvånare skulle ha rätt att hindra andra att flytta in genom demokratiska beslut.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…

För övrigt delar jag inte fullt ut uppfattningen att befintliga kommuninvånare skulle ha rätt att hindra andra att flytta in genom demokratiska beslut.
Fast kommunen är väl just en demokratiskt organisation för kommunens invånare? Så per definition ska de tillvarata sina nuvarande invånares intressen i första hand.

Vilket jag tycker sätter ett intressant perspektiv på de flesta kommuners önskan att växa, gynnar det verkligen de nuvarande invånarna? Eller är det bara ett uttryck för politikernas vilja att bestämma över en större kaka.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…

Nej men du vill ju bygga områden där ingen vill bo.

du vill ju bygga områden där ingen vill bo.
Nej. Jag lämnar gärna åt marknaden att bygga, så där det saknas efterfrågan (vilket strängt taget är väldigt stora områden) räknar jag med att det då inte byggs.

Men jag ser inget skäl att sådana som jag (och ännu mindre kommunala planavdelningar) ska bestämma det åt andra.

Nej. Jag lämnar gärna åt marknaden att bygga, så där det saknas efterfrågan (vilket strängt taget är väldigt stora områden) räknar jag med att det då inte byggs.

Men jag ser inget skäl att sådana som jag (och ännu mindre kommunala planavdelningar) ska bestämma det åt andra.
Men du ser gärna att man bygger sönder befintliga områden så att marknadsekonomin ser till de blir värdelösa. Smart

A ajn82 skrev:
Fast kommunen är väl just en demokratiskt organisation för kommunens invånare?
Ja, men det innebär inte att allt som sker i kommunen ska beslutas om på kommunal nivå. De flesta saker har kommunen inte med att göra.
A ajn82 skrev:
Så per definition ska de tillvarata sina nuvarande invånares intressen i första hand.
Nej, det följer inte av det första. Och snarare har kommunen ett planansvar (vilket jag iofs. är emot) att säkerställa god bostadsförsörjning. Det planansvaret är för övrigt exempelvis skälet till att Bromma och Enskede exploaterats som de gjots. Men även att Rinkeby, Tensta och Skärholmen ser ut som de gör. Alla i Stockholms stad för dem som är obekanta med geografin.
A ajn82 skrev:
Vilket jag tycker sätter ett intressant perspektiv på de flesta kommuners önskan att växa, gynnar det verkligen de nuvarande invånarna?
En rimlig fråga. Men den går också åt andra hållet: vissa kommuner (särskilt centerstyrda landsbygdskommuner) byggde på 60- och 70-talen massa lägenheter i småorter människor inte ville bo i, för att de ville hålla dem inom kommunen när urbaniseringen tog fart.

Totalt sett hade det varit bättre om dessa kommuner inte byggt och funnit sig i att folk ville flytta till större städer. Men då måste ju de senare tillåta nyexploatering.
A ajn82 skrev:
Eller är det bara ett uttryck för politikernas vilja att bestämma över en större kaka.
Det är det nog. Planmonopolet är skit.

Men du ser gärna att man bygger sönder befintliga områden så att marknadsekonomin ser till de blir värdelösa. Smart
Din tro om vad som leder till att något blir värdelöst ger jag inte mycket för.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.