22 076 läst ·
1 007 svar
22k läst
1,0k svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Älskar uskBirgitS skrev:
Jag har jobbat med många programmerare och många vill sitta för sig själva och koda i fred samt avskyr möten som stör dem i arbetet. Motsatsen till undersköterskor, vars jobb ofta går ut på att hela tiden umgås med andra, visa tålamod mot andra, klara av att ständigt bli ryckta från det de håller på med därför att något mer akut dyker upp, särskilt inom äldreomsorgen.
Vi behöver inte lågbetalda undersköterskor eller barnskötare. Bättre löner för undersköterskor är jag helt säker på att vi behöver om vi vill ha folk i vård och omsorg, bättre löner för vårdpersonal minskar inte heller chansen att det byggs nya småhus eller hyresrätter, vilket kan ge jobb även åt några byggjobbare och kanske även nån civing.BirgitS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 302 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 963 inlägg
Varför kalla någon vänsterbliven i en diskussion där du försöker framställa det som att du har social förmåga?AndersMalmgren skrev:
Jag är ganska säker på att du har fel om @BirgitS, men det spelar väl rätt liten roll, annat än att du i så fall är lika dålig på att bedöma som bemöta folk.
Precis så som nan resonerar här också. Problemet är att det är två hundra meter (låter mer än vad det är) mellan villaområde 1 och villaområde 2, så då får den "låga höjden starta på 5 våningar mot en- och 1 1/2- plansvillorna och om nan sedan ska få rum med 2 16-våningarshus på djupet, så påverkar det den befintliga bebyggelsen bra mycket mer än vad man borde, trots att en del av villabebyggelsen ligger på en höjd. För vår del, som bor en bit upp räcker det med 4-våningshus för att det ska bli lika högt som vårt hus. 5 våningar kommer att se ner i vå trädgård och 16 våningar.... Ja, du kan ju tänka dig vad det skulle göra med ljus och sol för oss....S Staffan-N skrev:Jag så är det ju, när kommunen vill ha utveckling så inleds det en planprocess och en ny plan tas fram. Som tidigare nämnts i tråden är detaljplanernas syfte inte att vara ett permanent skydd. En observation från mitt område är att man iaf brukar visa arkitektonisk omsorg när man bygger precis utanför villamattan, genom att successivt trappa upp bebyggelsens skala. Närmast villorna bygger man 2-3 våningar, sen kommer det en byggnadsvolym men någon ytterliggare våning, sen bakom detta kvarter kommer de fullstora husen.
Får barnskötare, förskole och grundskolelärarna högre lön tack vare eller pga att sjukvården privatiseras menar du?AndersMalmgren skrev:
Jag är övertygad om att det behövs fler (hyres)bostäder så länge befolkningen ökar, hoppas att även sjukvård anställda har råd med villaboende i framtiden.
Medlem
· Halland
· 4 659 inlägg
Ok, min uppfattning är att läkare är mycket osociala för de gillar inte att en kollega ringer mitt under en operation och vill prata vilket all-inclusive i Alanya som är bäst. Synnerligen osocialt.BirgitS skrev:
Jag har jobbat med många programmerare och många vill sitta för sig själva och koda i fred samt avskyr möten som stör dem i arbetet. Motsatsen till undersköterskor, vars jobb ofta går ut på att hela tiden umgås med andra, visa tålamod mot andra, klara av att ständigt bli ryckta från det de håller på med därför att något mer akut dyker upp, särskilt inom äldreomsorgen.
Du är uppenbarligen färgad av dina fördomar. Läs igen vad du skriver. Programmerare vill kunna koncentrera sig. Ja, arbetar man med något som är totalt abstrakt, ett program existerar inte som en fysisk artikel, och källkoden som programmeraren skall utveckla är inte skriven än. Då vill man ha 100% koncentration. Undersköterskan som lägger om förband vill inte heller bli störd just då och lämna patienten.
Du skriver att programmerare inte vill ha möten som stör dem i arbetet. Se då till att de får arbeta ostört och schemalägg mötena så får du en helt annan reaktion. Jag har själv tidigare arbetat som programmerare och känner igen det här. Efter att ha arbetat under total koncentration i flera timmar för att hitta ett fel kommer snackepellarna (projektfolk) och kräver full uppmärksamhet (eftersom många i det skrået lider av narcissism) och undrar varför man blir förbannad. Tja, arbeta först med något som kräver koncentration så förstår du. Programmerare är inte annorlunda än andra människor utan det är deras yrke som är lite speciellt.
Men så klart det finns en arketyp. Det är sällan gänget som snickesnackar sig genom utbildningarna och spenderar alla vakna timmar med kompisar som blir utvecklare. Jag skulle tveklöst säga att introverter och sociala misfits (mig själv inkluderad
) är överrepresenterade. Sen får man lära sig att komma ikapp med det sociala i vuxen ålder för kommunikation och samarbete är kritiskt om man ska bygga mjukvara tillsammans.
Låter som det var ett bra tag sedan, eller en ingrodd förvaltningsorganisation. Min referensram är 30 år från gammal client server till dagens molnbaserade plattform med ett eko system där man hela tiden måste omvärdera vad som är bäst. Jag deltar själv ibland i intervju teknisk screening av kandidater och jag intresserar mig då också för både dennes attityd till att vara framåtlutad och sociala förmåga. I dagens agila arbetssätt i team kan man inte sitta i ett hörn i sin egen bubbla. Man arbetar tillsammans i ett team och delar arbetsuppgifter mellan varandra, dag för dag.A Anders_Nilsson skrev:Jag har själv tidigare arbetat som programmerare och känner igen det här. Efter att ha arbetat under total koncentration i flera timmar för att hitta ett fel kommer snackepellarna (projektfolk) och kräver full uppmärksamhet (eftersom många i det skrået lider av narcissism) och undrar varför man blir förbannad. Tja, arbeta först med något som kräver koncentration så förstår du. Programmerare är inte annorlunda än andra människor utan det är deras yrke som är lite speciellt.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 659 inlägg
Det var embedded mjukvara inom TRADITIONELL verkstadsindustri. Mjukvara för 25 år sedan var något som katten släpat in och chefer/projektfolk ville inte veta, bara ha jobbet gjort. SWRS var av typen "Lundström Mekaniska samt systemleverantören av den komplexa elektromekaniska enheten skall tillsammans i god anda ta fram en mjukvara som uppfyller samtliga krav".S Snurrespratt skrev:Låter som det var ett bra tag sedan, eller en ingrodd förvaltningsorganisation. Min referensram är 30 år från gammal client server till dagens molnbaserade plattform med ett eko system där man hela tiden måste omvärdera vad som är bäst. Jag deltar själv ibland i intervju teknisk screening av kandidater och jag intresserar mig då också för både dennes attityd till att vara framåtlutad och sociala förmåga. I dagens agila arbetssätt i team kan man inte sitta i ett hörn i sin egen bubbla. Man arbetar tillsammans i ett team och delar arbetsuppgifter mellan varandra, dag för dag.
Dvs det fanns ingen specifikation. Sedan skulle jag ansvara för att grunkan kört från Berra Industries integrerades med System A. Sedan kom man på att den vore ju bra att använda även i Produkt B, Anläggning C och Komplex D. Ööööööööh, Anders, det fixar väl du va?
Då gällde det att plocka fram sina sociala talanger och sätta ner foten för att tala om vad som gick åt i resurs samt vilken tidplan som var realistisk. Så jag håller inte med om att jag var asocial. Jo, jag hade en tendens att hamna i konflikt med projektfolket hela tiden.
Bästa var när en projektledare satte upp ett par miljoner kronor för sin projektledartid och ingenting för integration i Variant BQL eftersom "integrationen är ju in princip redan gjord", och jag spydigt sa att "Då får du heller ingen anpassning och vi testar inte systemet". Ledde till sura miner.
"-Men Anders nu får du faktiskt skärpa dig! Du har redan slösat bort tid med att integrera detaljen i System A, varför behöver du så mycket tid för att integrera den i Produkt B? Det är ju bara lite kod?"
Svensk verkstadsindustri för 25 år sedan. Det har bättrat sig sedan dess.
Jag förstår din erfarenhet och gammal frustration. Inget jag skrev skulle tala emot dig. Vad jag ville belysa är att IT världen i sig har förändrats oerhört mycket under dessa åren. Har själv gjort en lång resa.A Anders_Nilsson skrev:Det var embedded mjukvara inom TRADITIONELL verkstadsindustri. Mjukvara för 25 år sedan var något som katten släpat in och chefer/projektfolk ville inte veta, bara ha jobbet gjort. SWRS var av typen "Lundström Mekaniska samt systemleverantören av den komplexa elektromekaniska enheten skall tillsammans i god anda ta fram en mjukvara som uppfyller samtliga krav".
Dvs det fanns ingen specifikation. Sedan skulle jag ansvara för att grunkan kört från Berra Industries integrerades med System A. Sedan kom man på att den vore ju bra att använda även i Produkt B, Anläggning C och Komplex D. Ööööööööh, Anders, det fixar väl du va?
Då gällde det att plocka fram sina sociala talanger och sätta ner foten för att tala om vad som gick åt i resurs samt vilken tidplan som var realistisk. Så jag håller inte med om att jag var asocial. Jo, jag hade en tendens att hamna i konflikt med projektfolket hela tiden.
Bästa var när en projektledare satte upp ett par miljoner kronor för sin projektledartid och ingenting för integration i Variant BQL eftersom "integrationen är ju in princip redan gjord", och jag spydigt sa att "Då får du heller ingen anpassning och vi testar inte systemet". Ledde till sura miner.
"-Men Anders nu får du faktiskt skärpa dig! Du har redan slösat bort tid med att integrera detaljen i System A, varför behöver du så mycket tid för att integrera den i Produkt B? Det är ju bara lite kod?"
Svensk verkstadsindustri för 25 år sedan. Det har bättrat sig sedan dess.