Menar ni småhusområden?

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Om det är villor som hyrs ut som hyresrätter... Varför inte. Det finns nog många som skulle må bra av att prova på att bo i hus för att se om de tycker om det innan de köper en dyr villa. Synd bara att det lär kosta riktigt mycket per månad då underhåll ingår i priset.

• Gilla
husspekulanten
  • Laddar…
4 av 10 är positiva till att man ska bygga hyresrätter i småhusområden för att minska segregationen
4 av 10 bor inte i småhusområde alltså 🤣

• Gilla
Erik9005 och 13 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Om det är villor som hyrs ut som hyresrätter... Varför inte. Det finns nog många som skulle må bra av att prova på att bo i hus för att se om de tycker om det innan de köper en dyr villa. Synd bara att det lär kosta riktigt mycket per månad då underhåll ingår i priset.
Det är väl okej även med bostadsrättsvillor i småhusområden tänker jag.. detaljplanen avgör ju hur stora kåkar man får bygga.

A ajn82 skrev:
4 av 10 bor inte i småhusområde alltså 🤣
Det borde stämma rätt bra.

• Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det borde stämma rätt bra.
51% enligt google, så inte ens alla som inte bor i småhus tycker det är en bra ide

En sådan här undersökning borde givetvis delat upp svaret efter nuvarande boende form och andra relevanta parametrar, är väldigt intetsägande med bara "4 av 10"

• Gilla
S_lund
  • Laddar…
Stor skillnad på att blanda när ett nytt område byggs fram och att klämma in trevåningshus i befintlig villabebyggelse. Den insynen vill jag inte ha till tomten.

Plus att det är skillnad på 3 grannfamiljer som ibland har fest eller är lite högljudda, eller 15 grannfamiljer.

• Gilla
Caddyn och 2 till
  • Laddar…
Jag anser att definitionen "hyresrätt" används lite luddigt i undersökningen.
Vad avses? 2vånings parhus? Villor? 8vån höghus med 70 lägenheter?.....

Personligen tror jag inte själva upplåtelseformen har lika stor inverkan som byggnadstypen.
Jag tror småhusägarna skulle vara lika avigt inställd till det där 8vån huset med 70 lägenheter som granne även om det var bostadsrätter eller ägarlägenheter.

Även om jag absolut köper argumentet att det lätt blir en hel del stök i områden där hyresrätter dominerar.

• Gilla
Jumos och 9 till
  • Laddar…
Köper inte riktigt det här med att bara för man bygger hyresrätter i välmående villaområden så löser man integration. Hyran blir antagligen dyrare i där då tomtpriserna är högre så målgruppen de vill skall flytta dit uteblir.

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Det är ju skillnad på ett nytt område där lägenheter planeras på ett vettigt sätt och ett område där kolosser kläms in på för små tomter. Där vi bor har villatomter köpts upp och lägenhetshus byggts på dem. Det blir trångt och rörigt med för mycket folk på liten yta.

• Gilla
Erik9005 och 1 till
  • Laddar…
I befintligt detaljplanerat område så nej.

• Gilla
S_lund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Detaljplan kan inte reglera upplåtelseform så hela undersökningen är tokig.

Frågan är väl mer om man vill bygga stora till enorma lägenhetshus i befintliga småhusområden.

• Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Förtätning av fungerande områden leder till sämre livskvalitet för oss som bor där. Det är uppenbart. Lägg till en god portion bilhat från de gröna nissarna så finns det snart ingenstans att bo ens inom vettigt pendlingsavstånd till Stockholm.

• Gilla
  • Haha
Box of rain och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan är väl mer om man vill bygga stora till enorma lägenhetshus i befintliga småhusområden.
I Linköping verkar det iaf så, nya byggbara villatomter är det däremot ont om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.