19 193 läst ·
951 svar
19k läst
951 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Jag har svårt att se att arbetskraftsinvandringen är något problem för Sverige. De som startar restaurang och driver dessa gör ju absolut mer nytta än skada. Att ett samhälle känns som något mer än en samling hus är ju kanske just pizzerian eller den lilla kiosken. Att ägarna till dessa skulle känna mer än medianlön är nog föga troligt. Skulle nog våga ge mig på att gissa att löneskillnaderna mellan Stockholm och landsbygd gör att det då nästan skulle bli omöjligt att för en invandrare ta ett jobb utanför Stockholm.
Problemen kommer ju av de stora flyktingvågorna när det anländer på tok för stora mängder personer som samhället inte kan absorbera. Även om de kanske har utbildning försvinner de i bruset för att systemen inte är gjorda för att hantera dessa volymer. Folk blir drivande, utanför och allmänt oönskade. Knappast bra för ett samhälle som just bygger på en samhörighet och känsla av delade värderingar och förutsättningar.
Problemen kommer ju av de stora flyktingvågorna när det anländer på tok för stora mängder personer som samhället inte kan absorbera. Även om de kanske har utbildning försvinner de i bruset för att systemen inte är gjorda för att hantera dessa volymer. Folk blir drivande, utanför och allmänt oönskade. Knappast bra för ett samhälle som just bygger på en samhörighet och känsla av delade värderingar och förutsättningar.
I mindre bolag tror jag det är så det fungerar, bekantas bekanta osv, vilket ger en extra trygghet i att personen man anställer är vettig.Claes Sörmland skrev:
Men verkligheten för ett företagare eller chef i en del av ett större företag är väl att man står där med behov av viss kompetens och letar efter en person man gillar att jobba med. Man väljer s a s inte i en kader av okända människor som svarar på annons utan de som du vill anställda är de där enstaka som finns i din lilla sociala krets.
I stora bolag är min erfarenhet att man letar betydligt bredare, stor del av processen sker av dedikerade rekryterare, och man är väldigt måna om att vara inkluderande och ta bort "kompis-kompis" fenomenet vid rekrytering för att öka mångfalden.
Håller med. Och i ett större företag är ju heller inte en felrekrytering någon större förlust för närmsta chef. Chefen roterar ju ändå vidare till en annan tjänst vid nästa omorganisation inom tre år. Det är mer en lekstuga. För en småföretagare är det mer på liv och död (ekonomiskt sett). Och felrekryteringen kan köpas ut eller bli övertalig på annat sätt.A ajn82 skrev:I mindre bolag tror jag det är så det fungerar, bekantas bekanta osv, vilket ger en extra trygghet i att personen man anställer är vettig.
I stora bolag är min erfarenhet att man letar betydligt bredare, stor del av processen sker av dedikerade rekryterare, och man är väldigt måna om att vara inkluderande och ta bort "kompis-kompis" fenomenet vid rekrytering för att öka mångfalden.
För småföretagaren får det inte bli hur fel som helst, det är mer på liv och död ekonomiskt.
Medlem
· Halland
· 4 577 inlägg
För det första finns det ingen brist på restauranger i Sverige. Jag köper inte att restaurangbranscehn skulle vara av avsevärd vikt för landet.T TypRätt skrev:Jag har svårt att se att arbetskraftsinvandringen är något problem för Sverige. De som startar restaurang och driver dessa gör ju absolut mer nytta än skada. Att ett samhälle känns som något mer än en samling hus är ju kanske just pizzerian eller den lilla kiosken. Att ägarna till dessa skulle känna mer än medianlön är nog föga troligt. Skulle nog våga ge mig på att gissa att löneskillnaderna mellan Stockholm och landsbygd gör att det då nästan skulle bli omöjligt att för en invandrare ta ett jobb utanför Stockholm.
Och vad gäller flyktingvågor är det så att det som är högutbildade åker till länder med stora klasskillnader medan de lågkvalificerade åker till länder med stora sociala utgifter som Sverige och Tyskland. Vi får alltså ta emot de mest svåranställningsbara.
Renoverare
· Stockholm
· 20 755 inlägg
Osocialt? Snacka om att inte ha koll på programmerare.BirgitS skrev:
Har du tänkt på att en utsliten byggnadsarbetare som är 60 år inte passar att jobba som undersköterska?
Att en som jobbat som programmerare i 35 år, ett jobb som vanligen är rätt självständigt och osocialt, inte fungerar bra att jobba med gamla människor, som kräver oändliga mängder med tålamod och ork att hela tiden bemöta människor på deras egna villkor?
Undersköterska är ett tungt och socialt arbete.
Varför vill du förhindra att jag kan äta autentisk mat från andra världsdelar?
Mina pengar ger då skatteintäkter en gång till.
90 % av medianlönen är fullt rimlig för många jobb.
Jag håller med att det är en stereotyp, men jag måste också säga att jag inte tror det är samma typ av socialt beteende som krävs inom t.ex sjukvården, vilket heller inte är riktigt samma typ av social som i en affär eller restaurang.AndersMalmgren skrev:
Det är nog snarare så att de utanför som tror att det inte är socialt inte förstår de strukturerna och normerna som gäller, och därmed klassar det som osocialt eftersom det inte matchar deras förväntningar på vad socialt innebär.
Jag tror inte att personer som flyr ett land hastigt och plötsligt lägger så mycket tid på att skatteplanera eller sätta sig in i olika sociala system. Det vanligaste är nog att Sverige haft ett rykte om sig att vara enkelt att få stanna i, etablerade smugglingsvägar hit, vi har länge haft en stor andel invandrare så de som kommer har en moster eller kusin som kan hjälpa dem akut osv.A Anders_Nilsson skrev:För det första finns det ingen brist på restauranger i Sverige. Jag köper inte att restaurangbranscehn skulle vara av avsevärd vikt för landet.
Och vad gäller flyktingvågor är det så att det som är högutbildade åker till länder med stora klasskillnader medan de lågkvalificerade åker till länder med stora sociala utgifter som Sverige och Tyskland. Vi får alltså ta emot de mest svåranställningsbara.
Det stämmer inte, barnskötarna, förskole och grundskolelärarna, hemtjänstpersonalen och undersköterskorna och städarna behöver INTE vara lågbetalda för att civilingenjören ska kunna tjäna stora pengar.BirgitS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 755 inlägg
Så man måste jobba i service branschen för att det ska vara socialt? Så alla kontorsjobb är osocialt då. Märkligt sätt definiera det påA ajn82 skrev:Jag håller med att det är en stereotyp, men jag måste också säga att jag inte tror det är samma typ av socialt beteende som krävs inom t.ex sjukvården, vilket heller inte är riktigt samma typ av social som i en affär eller restaurang.
Det är nog snarare så att de utanför som tror att det inte är socialt inte förstår de strukturerna och normerna som gäller, och därmed klassar det som osocialt eftersom det inte matchar deras förväntningar på vad socialt innebär.
Redigerat:
Ja, vilket var min poäng. De som jobbar i dessa branscher har gett sig själva tolkningsföreträdde för vad socialt betyder, och kallar alla andra för osociala.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 755 inlägg
Åk ut till Älvsjö så får ni se exempel på hur det blir när man bygger industri och flerfamiljshus bland villor.
Det är inget riktigt villaområde, förstår inte vem som skulle vilja bo där
Det är inget riktigt villaområde, förstår inte vem som skulle vilja bo där
Nej men redan idag gör ju de höga lönerna inom många sektorer att många anser sig inte ha råd med det de vill. Jag har ju lite ironiskt ondgjort mig över hantverkares relativt höga löner vilket gör att det inte går att bygga bostäder till kostnader som matchar lönerna för tex en ensamstående undersköterska. Den personen är ju förbunden till att bo i något gammalt som är avbetalt och avskrivet för det är endast en sådan bostad som kan hålla låg nog hyra.F fribygg skrev:
Jag tjänar relativt bra men använder oftast inte hantverkare utan lär mig hellre själv o spar mig de pengarna för jag tycker det blir på tok för dyrt.
Verkigen inte. Överetableringen är i fall jär på västkusten, massiv. Vid första kris slås en tredjedel ut. Det är knappast till fromma för landet.A Anders_Nilsson skrev:
Det blev ju inte ens så. I större delen av EU byggs inte husen av trä. Gissningsvis är även el och rörläggeriet annorlunda. Det gäller även andra arbeten med specialregler som järnvägen till exempel.A Anders_Nilsson skrev:
Hotet om att tio tusen tyska bögar skulle invadera Sverige, uteblev även det.
Orsaken till det ringa intresset från våra yrkesbröder att flytta till Sverige, kan ju vara oss Svenskar som verkligen inte är lätta att ha att göra med.
Renoverare
· Stockholm
· 20 755 inlägg