AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju vår mark då det är kommunalt.
Vad är det som är kommunalt? VA? Elservis? Tomträtt?

Bara att exproprera till 125% av marknadsvärdet så har man inte förstört något värde och får förtur att köpa lägenhet i Bromma Walled City.

Det är ju vår mark då det är kommunalt.
'Vi' vill bygga på vår mark, om du inte vill bygga på din mark slipper du..

A Anders_Nilsson skrev:
Vad är det som är kommunalt? VA? Elservis? Tomträtt?

Bara att exproprera till 125% av marknadsvärdet så har man inte förstört något värde och får förtur att köpa lägenhet i Bromma Walled City.
Grönområdena som ska bebyggas är inte privata

Grönområdena som ska bebyggas är inte privata
Det är de nog inte, men oftast säljs de ju till byggherren innan de bebyggs oavsett om det ska bli hyresrätter eller villor på platsen.
Vill kommunen att en överbliven grönyta bebyggs är ju en anpassad detaljplan och tomtmarksförsäljning till hugade spekulanter lämpligs åtgärder, man gjorde förmodligen på liknande sätt för ca 100 år sen då din kåk byggdes Anders.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Vad menar du med "just invandrat"? Personen invandrade väl av ett skäl, t ex att arbeta med minst 90% av medianlönen? Man invandrar inte bara sådär till Sverige.

Och vad säger att den "som just invandrat" är lämplig att arbeta inom vården? Apropå det där du sam om programmerare. Jag har inte sett något som säger att gemene invandrare skulle vara bättre lämpad än programmerare.
Fråga Tommy C eftersom det var han som började prata om "just invandrare" i inlägg #845.

Jag har inte påstått att alla som just har invandrat är lämpliga i vården. Den här sidodiskussionen gällde ju arbetskraftsinvandring, dvs. sjukhus etc..får ansökningar från människor i andra delar av världen, utför intervjuer på sedvanligt sätt osv., precis som vid andra anställningar.
A Anders_Nilsson skrev:
Men så bra! Då löste du just problemet med den utslitne 60-årige kroppsarbetaren, han får skolas om till att fylla i blanketter på datorn eller vilket arbete man nu kan sätta honom på, så inget problem.
Nej, det blir ju sällan så eftersom det är få arbetsgivare som vill ha en nyutbildad 60-åring utan erfarenhet inom aktuellt område. Men det gör att den personen inte blir förtidspensionerad numera, utan arbetslös.
A Anders_Nilsson skrev:
Vad gäller äta på restaurang som serverar etnisk mat är det at betrakta som en lyxartikel.
Och?
Många typer av service kan räknas dit, hårklippning, hotell, butiker osv. Du kan klippa ditt hår själv, du kan odla din egen mat osv.

Men tjänsteproduktion står för ungefär hälften av Sveriges BNP enligt den här sidan: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/bnp-i-sverige/#BNPsektor
Så tjänstesektorn är betydelsefull.
A Anders_Nilsson skrev:
Och pengarna du sparar konsumeras erfarenhetsmässigt upp på annat så skatteintäkterna kommer.
Risken för att de konsumeras utomlands ökar, vilket ju inte gynnar Sverige.

BirgitS
A ajn82 skrev:
Deras försök hitta arbetskraft är kanske inte alltid sådär jätte ambitiösa, om de istället kan ta in arbetskraftsinvandrare och därmed pressa ner lönerna..
Nej, facket ser ju till att det inte blir så. Det är fortfarande en brist på vårdpersonal i Sverige, sett till hela landet, det går inte att pressa ner lönerna då.

BirgitS
A ajn82 skrev:
Tror du att marknaden värderar den ökade skickligheten tillräckligt för att din affärsidé ska fungera.
Inte min affärsidé eftersom jag inte driver restaurang.

Men det finns flera restaurangägare som har uttalat sig i media om hur dessa höjningar av lönekraven har gjort att de inte längre kan fungera som en bra etnisk restaurang, eftersom de inte får lov att anställa en kock som är uppvuxen med och upplärd på den aktuella matinriktningen.
A ajn82 skrev:
Generellt tror jag det är väldigt svårt att driva restaurang i Sverige om du inte själv har kompetensen att laga maten du serverar, utom i extrema undantagsfall.
Det tror jag också, men det betyder ju inte att alla som driver restauranger vill stå i köket 10 timmar om dagen, 7 dagar i veckan, samt inte vill expandera så att det behövs mer än 1 kock i köket.

BirgitS
Osocialt? Snacka om att inte ha koll på programmerare.
I genomsnitt rätt osocialt i jämförelse med undersköterskornas jobb inom äldreomsorgen, absolut. Jag skrev inte att det gäller alla programmare!!!

Jag har jobbat med många programmerare och många vill sitta för sig själva och koda i fred samt avskyr möten som stör dem i arbetet. Motsatsen till undersköterskor, vars jobb ofta går ut på att hela tiden umgås med andra, visa tålamod mot andra, klara av att ständigt bli ryckta från det de håller på med därför att något mer akut dyker upp, särskilt inom äldreomsorgen.

BirgitS BirgitS skrev:
I genomsnitt rätt osocialt i jämförelse med undersköterskornas jobb inom äldreomsorgen, absolut. Jag skrev inte att det gäller alla programmare!!!

Jag har jobbat med många programmerare och många vill sitta för sig själva och koda i fred samt avskyr möten som stör dem i arbetet. Motsatsen till undersköterskor, vars jobb ofta går ut på att hela tiden umgås med andra, visa tålamod mot andra, klara av att ständigt bli ryckta från det de håller på med därför att något mer akut dyker upp, särskilt inom äldreomsorgen.
Du har någon skev bild att det måste vara serviceyrke för det ska vara socialt. Vi jobbar i stora team där vi måste samarbeta med andra utvecklare, testare, krav och slutanvändare för att nämna några.

BirgitS
F fribygg skrev:
Det stämmer inte, barnskötarna, förskole och grundskolelärarna, hemtjänstpersonalen och undersköterskorna och städarna behöver INTE vara lågbetalda för att civilingenjören ska kunna tjäna stora pengar.
Håller med, men det var inte så det var meningen att det skulle tolkas heller.
Men vi har inte kommunism, och det är inte heller något jag vill ha, så alla tjänar inte lika mycket och alla kan inte vara högbetalda.

BirgitS BirgitS skrev:
Håller med, men det var inte så det var meningen att det skulle tolkas heller.
Men vi har inte kommunism, och det är inte heller något jag vill ha, så alla tjänar inte lika mycket och alla kan inte vara högbetalda.
Lösningen är att privatisera sjukvården då skulle de få bra lön

BirgitS
Du har någon skev bild att det måste vara serviceyrke för det ska vara socialt. Vi jobbar i stora team där vi måste samarbeta med andra utvecklare, testare, krav och slutanvändare för att nämna några.
Jag vet det, men en programmerare lär inte skriva mycket kod om hen 95 % av tiden pratar med andra. Jag vet också lite om undersköterskornas jobb inom äldreomsorgen.
Det är mycket stor skillnad mellan att samarbeta i team och att ständigt umgås med många andra.

BirgitS
Lösningen är att privatisera sjukvården då skulle de få bra lön
Nej, så fungerar det inte. Det finns gott om privat sjukvård i t.ex. USA, men inte är under- och sjuksköterskor välbetalda där heller.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet det, men en programmerare lär inte skriva mycket kod om hen 95 % av tiden pratar med andra. Jag vet också lite om undersköterskornas jobb inom äldreomsorgen.
Det är mycket stor skillnad mellan att samarbeta i team och att ständigt umgås med många andra.
Ja skriva kod är nog ungefär 5 procent av tiden för en utvecklare. Resten av tiden går åt till att diskutera krav, ta fram design osv. Kodskrivandet är förvånansvärt liten del av dagen.

Om man inte är junior på något företag där man får enkla isolerad problem att lösa men det är tämligen ovanligt

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, så fungerar det inte. Det finns gott om privat sjukvård i t.ex. USA, men inte är under- och sjuksköterskor välbetalda där heller.
Varför tar ni vänsterblivna alltid upp USA när man pratar privat sjukvård? Finns massor med bättre exempel på länder här i Europa.

Edit: även i Sverige är det rätt stor skillnad med privata sjukhus och offentliga när det kommer till löner

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.