16 457 läst ·
785 svar
16k läst
785 svar
Hyresrätter i småhusområden ett tudelat ämne
Renoverare
· Stockholm
· 20 712 inlägg
https://www.mitti.se/nyheter/staderna-rankas-stockholm-far-stryk-av-kopenhamn-6.3.375176.5bf0147244AndersMalmgren skrev:
Vasastadsbon Camilla Hedborg har en teori om varför Stockholm rankas så mycket lägre: det är lite stelare här.
– Jag har ju svårt att gå ner till min lokala kvarterskrog och bara stiga in och ta ett glas vin. Allt ska planeras och bokas långt i förväg. Det är väldigt organiserat och uppstyrt, säger hon.
stämmer det att man måste boka?
Renoverare
· Stockholm
· 20 712 inlägg
Nej inte för kvarterskrog, enbart för michelin resturanger för då hittar pöbeln ditM maria01 skrev:[länk]
Vasastadsbon Camilla Hedborg har en teori om varför Stockholm rankas så mycket lägre: det är lite stelare här.
– Jag har ju svårt att gå ner till min lokala kvarterskrog och bara stiga in och ta ett glas vin. Allt ska planeras och bokas långt i förväg. Det är väldigt organiserat och uppstyrt, säger hon.
Köpenhamn har 83st restauranger med i guiden så inte speciellt konstigt mot Sthlms dryga 45. Köpenhamn är helt enkelt mer restaurangtätt och med en befolkning som uppskattar god mat.M maria01 skrev:[länk]
Varit 2ggr på Alchemist och 1ggr på jordnära och ingen var speciellt svår att få bord på. Kolla tex Adam och Albin och Franzéns i sthlm. Det är lättare att gå ur skattemyndigheten än att få bord på dom ställena.
Redigerat:
och stockholm har bara 12 stycken vad tragisktA atomlab skrev:
https://guide.michelin.com/se/en/stockholm-region/stockholm/restaurants/all-starred
men Köpenhamn har bara 22 så vart du får 83 från vet jag inte
https://guide.michelin.com/se/en/capital-region/copenhagen/restaurants/all-starred
Renoverare
· Stockholm
· 20 712 inlägg
White Guide är bättre använda i Sverige. Michelin har valt att dissa Sverige av någon anledning. Pöbeln känner heller inte lika ofta till White Guide så en resturang som har högt betyg på White Guide men inte finns få Michelin brukar ofta gå att strosa in på och ta ett bord.M maria01 skrev:
Dock är du fler än 4 är det boka som gäller. Fler än 2 så ökar risken redan där
Edit: jag är ju stammis på många ställen också och då ökar ju chansen få bord direkt utan bokning
Redigerat:
tror inte att dom dissar sverige dom är bara mer striktaAndersMalmgren skrev:
White Guide är bättre använda i Sverige. Michelin har valt att dissa Sverige av någon anledning. Pöbeln känner heller inte lika ofta till White Guide så en resturang som har högt betyg på White Guide men inte finns få Michelin brukar ofta gå att strosa in på och ta ett bord.
Dock är du fler än 4 är det boka som gäller. Fler än 2 så ökar risken redan där
Edit: jag är ju stammis på många ställen också och då ökar ju chansen få bord direkt utan bokning
min närmaste stad är bourdeaux och har bara 13 stycken så det säger ju en del om hur strikta dom är
https://guide.michelin.com/se/en/no.../restaurants/2-stars-michelin/1-star-michelin
Renoverare
· Stockholm
· 20 712 inlägg
Kolla tex Bangkok finns massor med bra restauranger där, hur många stjärnor?M maria01 skrev:
Det är inte alltid utbudet är i paritet med antalet stjärnor
Du menar att restaurangerna reserverar ett antal tomma bord till sina ofta återkommande kunder istället för att fylla de med betalande gäster hela tiden. Har de verkligen råd med en 85 procentig beläggning för att serva "stammisarnas" nyckfullhet istället för en 95 procentig intäkt?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 712 inlägg
Ja, resturanger har alltid något eller några bord obokade för sådant.Intet skrev:
Av samma anledning släpper man inte alla borden på online bokning
Det är väl mer en fråga om att de är villiga att lägga ner lite jobb på att rodda runt i bordsplaceringen för att lösa ett bord åt en stammis/kändis än om kreti eller pleti sticker in näsan. Vissa ställen har ju även ett visst antal bord som inte går att boka just för att stället ska vara tillgängligt också.Intet skrev:
Sedär. Det trodde jag var en skröna som bara förekom i amerikanska filmer.AndersMalmgren skrev:
Och skulle det ändå förekomma inbillade jag mig att det var ställen med en helt annan prisbild än den du och jag har råd med dagligdags.
Alltid kul att lära sig något nytt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 712 inlägg
Du och jag lever i helt skilda världar min vänIntet skrev: