M maria01 skrev:
[länk]

bromma på andra plats 😂
Vissa äter inte på krogen varje dag och behöver ha nära till dem 🤣

• Haha
maria01
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vissa äter inte på krogen varje dag och behöver ha nära till dem 🤣
https://www.mitti.se/nyheter/staderna-rankas-stockholm-far-stryk-av-kopenhamn-6.3.375176.5bf0147244

Vasastadsbon Camilla Hedborg har en teori om varför Stockholm rankas så mycket lägre: det är lite stelare här.

– Jag har ju svårt att gå ner till min lokala kvarterskrog och bara stiga in och ta ett glas vin. Allt ska planeras och bokas långt i förväg. Det är väldigt organiserat och uppstyrt, säger hon.

stämmer det att man måste boka?

M maria01 skrev:
[länk]

Vasastadsbon Camilla Hedborg har en teori om varför Stockholm rankas så mycket lägre: det är lite stelare här.

– Jag har ju svårt att gå ner till min lokala kvarterskrog och bara stiga in och ta ett glas vin. Allt ska planeras och bokas långt i förväg. Det är väldigt organiserat och uppstyrt, säger hon.

Nej inte för kvarterskrog, enbart för michelin resturanger för då hittar pöbeln dit

M maria01 skrev:
[länk]

Köpenhamn har 83st restauranger med i guiden så inte speciellt konstigt mot Sthlms dryga 45. Köpenhamn är helt enkelt mer restaurangtätt och med en befolkning som uppskattar god mat.

Varit 2ggr på Alchemist och 1ggr på jordnära och ingen var speciellt svår att få bord på. Kolla tex Adam och Albin och Franzéns i sthlm. Det är lättare att gå ur skattemyndigheten än att få bord på dom ställena.

Redigerat:
  • Haha
Intet
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Köpenhamn har 83st restauranger med stjärna så inte speciellt konstigt.

Varit 2ggr på Alchemist och 1ggr på jordnära och ingen var speciellt svår att få bord på. Kolla tex Adam och Albin och Franzéns i sthlm. Det är lättare att gå ur skattemyndigheten än att få bord på dom ställena.
och stockholm har bara 12 stycken vad tragiskt

https://guide.michelin.com/se/en/stockholm-region/stockholm/restaurants/all-starred

men Köpenhamn har bara 22 så vart du får 83 från vet jag inte

https://guide.michelin.com/se/en/capital-region/copenhagen/restaurants/all-starred

M maria01 skrev:

[länk]

[länk]
Skrev fel. Menade omnämnanden in guiden.

M maria01 skrev:

[länk]

[länk]
White Guide är bättre använda i Sverige. Michelin har valt att dissa Sverige av någon anledning. Pöbeln känner heller inte lika ofta till White Guide så en resturang som har högt betyg på White Guide men inte finns få Michelin brukar ofta gå att strosa in på och ta ett bord.

Dock är du fler än 4 är det boka som gäller. Fler än 2 så ökar risken redan där

Edit: jag är ju stammis på många ställen också och då ökar ju chansen få bord direkt utan bokning

Redigerat:
White Guide är bättre använda i Sverige. Michelin har valt att dissa Sverige av någon anledning. Pöbeln känner heller inte lika ofta till White Guide så en resturang som har högt betyg på White Guide men inte finns få Michelin brukar ofta gå att strosa in på och ta ett bord.

Dock är du fler än 4 är det boka som gäller. Fler än 2 så ökar risken redan där

Edit: jag är ju stammis på många ställen också och då ökar ju chansen få bord direkt utan bokning
tror inte att dom dissar sverige dom är bara mer strikta

min närmaste stad är bourdeaux och har bara 13 stycken så det säger ju en del om hur strikta dom är

https://guide.michelin.com/se/en/no.../restaurants/2-stars-michelin/1-star-michelin

M maria01 skrev:
tror inte att dom dissar sverige dom är bara mer strikta

min närmaste stad är bourdeaux och har bara 13 stycken så det säger ju en del om hur strikta dom är

[länk]
Kolla tex Bangkok finns massor med bra restauranger där, hur många stjärnor?

Det är inte alltid utbudet är i paritet med antalet stjärnor

Du menar att restaurangerna reserverar ett antal tomma bord till sina ofta återkommande kunder istället för att fylla de med betalande gäster hela tiden. Har de verkligen råd med en 85 procentig beläggning för att serva "stammisarnas" nyckfullhet istället för en 95 procentig intäkt?

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Du menar att restaurangerna reserverar ett antal tomma bord till sina ofta återkommande kunder istället för att fylla de med betalande gäster hela tiden. Har de verkligen råd med en 85 procentig beläggning för att serva "stammisarnas" nyckfullhet istället för en 95 procentig intäkt?
Ja, resturanger har alltid något eller några bord obokade för sådant.

Av samma anledning släpper man inte alla borden på online bokning

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är väl mer en fråga om att de är villiga att lägga ner lite jobb på att rodda runt i bordsplaceringen för att lösa ett bord åt en stammis/kändis än om kreti eller pleti sticker in näsan. Vissa ställen har ju även ett visst antal bord som inte går att boka just för att stället ska vara tillgängligt också.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Ja, resturanger har alltid något eller några bord obokade för sådant.

Av samma anledning släpper man inte alla borden på online bokning
Sedär. Det trodde jag var en skröna som bara förekom i amerikanska filmer.
Och skulle det ändå förekomma inbillade jag mig att det var ställen med en helt annan prisbild än den du och jag har råd med dagligdags.
Alltid kul att lära sig något nytt.

Intet Intet skrev:
Sedär. Det trodde jag var en skröna som bara förekom i amerikanska filmer.
Och skulle det ändå förekomma inbillade jag mig att det var ställen med en helt annan prisbild än den du och jag har råd med dagligdags.
Alltid kul att lära sig något nytt.
Du och jag lever i helt skilda världar min vän

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.